Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Flygintresserade på fotosidan..
- Trådstartare Soulfinder
- Start datum
Soulfinder
Aktiv medlem
Gunnar D
Aktiv medlem
Re: Farnborough 2006
Jag menar inte att skryta, men jag har stått på ryggen, strax framför fenan på just den där kärran, rätt mäktig syn med den feta kroppen under fötterna.
Tyvärr får jag inte ta med kameran på jobbet :-(
Freddde skrev:
Airbus A380's STORA stjärtfena..
Jag menar inte att skryta, men jag har stått på ryggen, strax framför fenan på just den där kärran, rätt mäktig syn med den feta kroppen under fötterna.
Tyvärr får jag inte ta med kameran på jobbet :-(
Per_tissen
Aktiv medlem
Jag stoppar in en bild på Jurgis Kairys monster från flygfesten 2003. Det börjar dra ihop sig till årets upplaga också, inte ens tre veckor kvar nu Det här är verkligen lite av årets höjdpunkt, bara att hoppas på lika fint väder som det brukar vara och låna ihop så många minneskort man kan.
Bilagor
RolandLarsson
Aktiv medlem
Hej,
För oss i södra sverige (ja, ni andra också såklart) blir det en flygdag i Kristianstad den 26-27 Aug.
http://www.airshow2006.com/main/default.asp
/Roland
För oss i södra sverige (ja, ni andra också såklart) blir det en flygdag i Kristianstad den 26-27 Aug.
http://www.airshow2006.com/main/default.asp
/Roland
Eeros
Aktiv medlem
AFE skrev:
Jag funderar på att åka till Flygfesten i Dala-Järna på lördagen. Ingen i familjen är speciellt intresserad, så om någon är intresserad av att följa med från Uppsala (typ väldigt tidig morgon) så kan det gå att lösa med delade soppakostnader
Ja, jag ska åtminstone dit, kanske på lördag jag också. Men jag har det ordnat med skjuts (jag kommer från Gagnef).
P-E Claesson
Aktiv medlem
Vi hade modellflygträff på gamla F15 idag, och jag fotade mest mingel och modellflygplan. Men ni vill väl helst se den här antar jag? En Saab Safir strax efter start. Lite förbannad är jag för att jag lyckades klippa stabben, men å andra sidan har jag alldrig plåtat fullskala förr. Får väl gå som nybörjarfel kanske?
Bilagor
P-E Claesson
Aktiv medlem
Soulfinder
Aktiv medlem
Tjenare,
Nu har jag äntligen börjat lägga upp ett antal bilder (310 st) från Farnborough 2006 airshow
http://www.akerblom.nu/WebStudioCS/Event.aspx?ID=5
alla kanske inte håller lika hög standard. så jag har direkt länkat några av mina favoriter här. lämna gärna lite feedback i min gästbok om ni gillar dom eller om det är något annat...
JAS-39 Gripen
http://www.akerblom.nu/WebStudioCS/Event.aspx?ImageID=1815&Size=1
Red Arrows över A380 (Finns en nice split bild också om ni kollar igenom)
http://www.akerblom.nu/WebStudioCS/Event.aspx?ImageID=1723&Size=1
A380 inför landning
http://www.akerblom.nu/WebStudioCS/Event.aspx?ImageID=1752
Tornado som lyfter
http://www.akerblom.nu/WebStudioCS/Event.aspx?ImageID=1826&Size=1
Grym bild på en lyftande F-16 (Om ni gillar denna bild kolla in hela serien)
http://www.akerblom.nu/WebStudioCS/Event.aspx?ImageID=1843&Size=1
Mig-29 (Farnboroughs höjdpunkt)
http://www.akerblom.nu/WebStudioCS/Event.aspx?ImageID=1881&Size=1
Tornado med full efterbrännkammare
http://www.akerblom.nu/WebStudioCS/Event.aspx?ImageID=1962&Size=1
Lancaster och Hurricane
http://www.akerblom.nu/WebStudioCS/Event.aspx?ImageID=2008&Size=1
Nu har jag äntligen börjat lägga upp ett antal bilder (310 st) från Farnborough 2006 airshow
http://www.akerblom.nu/WebStudioCS/Event.aspx?ID=5
alla kanske inte håller lika hög standard. så jag har direkt länkat några av mina favoriter här. lämna gärna lite feedback i min gästbok om ni gillar dom eller om det är något annat...
JAS-39 Gripen
http://www.akerblom.nu/WebStudioCS/Event.aspx?ImageID=1815&Size=1
Red Arrows över A380 (Finns en nice split bild också om ni kollar igenom)
http://www.akerblom.nu/WebStudioCS/Event.aspx?ImageID=1723&Size=1
A380 inför landning
http://www.akerblom.nu/WebStudioCS/Event.aspx?ImageID=1752
Tornado som lyfter
http://www.akerblom.nu/WebStudioCS/Event.aspx?ImageID=1826&Size=1
Grym bild på en lyftande F-16 (Om ni gillar denna bild kolla in hela serien)
http://www.akerblom.nu/WebStudioCS/Event.aspx?ImageID=1843&Size=1
Mig-29 (Farnboroughs höjdpunkt)
http://www.akerblom.nu/WebStudioCS/Event.aspx?ImageID=1881&Size=1
Tornado med full efterbrännkammare
http://www.akerblom.nu/WebStudioCS/Event.aspx?ImageID=1962&Size=1
Lancaster och Hurricane
http://www.akerblom.nu/WebStudioCS/Event.aspx?ImageID=2008&Size=1
Hejduglade
Aktiv medlem
Soulfinder
Aktiv medlem
Här har ni luftbromsarna på en F-16
http://www.akerblom.nu/WebStudioCS/Event.aspx?ImageID=1867&Size=1
/Nicklas
http://www.akerblom.nu/WebStudioCS/Event.aspx?ImageID=1867&Size=1
/Nicklas
Hejduglade
Aktiv medlem
Ingemar Eliasson
Aktiv medlem
Arne S skrev:
Ja, luftbroms finns nog på alla flygplan i denna kategorin och även på stridsflygplan mm. Används generellt i luften för att få ner farten, alltså inte bara vid landning. De kan ibland vara försedda med hål, vilket skapar luftvirvlar som gör dem effektivare.
/Arne
Den här flygplanstypen kommer allt som oftast med rumpen kluven. Även på Arlanda, Landvetter och andra flygplatser.
Däremot kan man säga att den är ensam om att flyga ända ner till banan med luftbroms. Normalt sett sitter luftbromsarna (spoilers) på en trafik-jet i vingarna, och normalt sett får dessa inte användas under 1000 fot, utan aktiveras då huvudstället tar mark och hjulen börjar snurra.
Så här ser det ut då; http://www.airliners.net/open.file/0881280/L/
....fast egentligen är det fel att kalla dom luftbromsar, eftersom dom egentligen är till för att döda vingens lyftkraft så att hjulbromsarna blir mer effektiva.
Arne S
Aktiv medlem
Ingemar Eliasson skrev:
Den här flygplanstypen kommer allt som oftast med rumpen kluven. Även på Arlanda, Landvetter och andra flygplatser.
Däremot kan man säga att den är ensam om att flyga ända ner till banan med luftbroms. Normalt sett sitter luftbromsarna (spoilers) på en trafik-jet i vingarna, och normalt sett får dessa inte användas under 1000 fot, utan aktiveras då huvudstället tar mark och hjulen börjar snurra.
Så här ser det ut då; http://www.airliners.net/open.file/0881280/L/
....fast egentligen är det fel att kalla dom luftbromsar, eftersom dom egentligen är till för att döda vingens lyftkraft så att hjulbromsarna blir mer effektiva.
Ja, spoiler och luftbroms är ju två olika prylar egentligen, och funkar på lite olika sätt. Tanken med en ren luftbroms är ju just att reducera farten genom att öka luftmotståndet, och spoilern ska precis som du skriver "paja" lyftkraften, även om den naturligtvis också ger ett ökat luftmotstånd. Finns faktiskt flygplan som en gång i tiden hade spoiler enbart på ena vingen (SK60).
Similar threads
- Svar
- 3
- Visningar
- 1 K