Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Flygintresserade på fotosidan..
- Trådstartare Soulfinder
- Start datum
Nome Nescio
Aktiv medlem
Nome Nescio
Aktiv medlem
Nome Nescio
Aktiv medlem
StaffanH
Avslutat medlemskap
Voxa skrev:
Kondensstrimmor bildas i princip från alla flygplan. I princip.
Fenomenet uppkommer vid plötslig trycksänkning i luften och är i själva verket en omvandling av osynlig vattenånga till synliga vattendroppar - kondens.
Vanlig luft innehåller mer eller mindre löst vatten (vattenånga). Enligt de fysikaliska lagarna för fuktig luft - all luft innehåller mer eller mindre mycket löst vatten - kan luften uppta mer fukt vid hög temperatur och högt lufttryck och mindre vid låg temperatur och lågt lufttryck. Det i luften lösta vattnet fälls då ut vid t.ex. vid en temperatursänkning eller vid en trycksänkning.
När ett flygplan rör sig genom luften bildas lokalt högre respektive lägre lufttryck än jämnviktslufttrycket på grund av strömningen kring planet. På ställen där lufttrycket är tillräckligt lågt för att luften inte skall kunna lösa det befintliga vattnet i ångfas så utfaller kondens.
Detta sker lättast vid häftiga manövrer med snabba flygplan och vid luftförhållanden som är lämpliga, t.ex. vid relativt låga temperturer och vid hög relativ luftfuktighet.
I princip kan alla moderna jetmaskiner framkalla denna kondensutlösning.
För att vara petig så är det inte tryckfallet i sig som ger kondens utan temperatursänkningen som gör att den lokala lufttemperaturen hamnar under den lokala daggpunkten. Med detta sagt så kan tilläggas att tryck och temperatur följer varandra i de flesta fall, dock inte alltid.
Voxa
Aktiv medlem
StaffanH skrev:
För att vara petig så är det inte tryckfallet i sig som ger kondens utan temperatursänkningen som gör att den lokala lufttemperaturen hamnar under den lokala daggpunkten. Med detta sagt så kan tilläggas att tryck och temperatur följer varandra i de flesta fall, dock inte alltid.
Jo, nog är det så . . . i princip
Mvh/Göran
Nome Nescio
Aktiv medlem
StaffanH skrev:
För att vara petig så är det inte tryckfallet i sig som ger kondens utan temperatursänkningen som gör att den lokala lufttemperaturen hamnar under den lokala daggpunkten. Med detta sagt så kan tilläggas att tryck och temperatur följer varandra i de flesta fall, dock inte alltid.
För att vara ännu petigare så ändras faktist luftens vattenmättnad med tryck OCH temperatur. Ett Molier diagram kan vara till hjälp för att beräkna ändringe i dagpunkt som funktion av trycket:
http://www.oktoklima.hu/uploads/200412201400200.hx.JPG
StaffanH
Avslutat medlemskap
Nome Nescio skrev:
För att vara ännu petigare så ändras faktist luftens vattenmättnad med tryck OCH temperatur. Ett Molier diagram kan vara till hjälp för att beräkna ändringe i dagpunkt som funktion av trycket:
http://www.oktoklima.hu/uploads/200412201400200.hx.JPG
Jo, men för att få kondens att falla ut så måste du höja trycket istället för att sänka det, samtidigt som temperaturen hålls konstant under tryckökningen.
Arne S
Aktiv medlem
Jerry Gladh skrev:
Även gamla Draken kan....
http://www.jerrygladh.se/galleri/bildvisa.asp?id=449&gid=63&sida=39&sortering=5
Jerry
Mycket snyggt Jerry! Beröm även från min kollega (som sitter längst fram i den även om han inte syns).
Voxa
Aktiv medlem
StaffanH skrev:
Jo, men för att få kondens att falla ut så måste du höja trycket istället för att sänka det, samtidigt som temperaturen hålls konstant under tryckökningen.
Det blir lite snurrigt när man använder sig av Mollierdiagrammet för fuktig luft som underlag för diskussioner om kondens kring flygplan.
Ett Mollierdiagram för fuktig luft är en tvådimensionell avbildning av verkligheter och gäller för konstant lufttryck och kan ge en del inblickar i fuktiga luftens fysik men kan inte förklara den kondens vi talar om.
Det enda variabla tryck som anges i diagrammet är mättnadstrycket för vattenångan vilket är en del av det totala lufttrycket.
Detta partialtryck ändrar sig (i diagrammet) enbart som funktion av temperatur och absolut vatteninnehåll i kuften (kg/vatten per kg/luft).
Att hålla temperaturen konstant, samtidigt som mättnadstrycket ökar, eller vad som menas i inlägget ovan, går inte utan att vatten plus värme tillförs.
När ett flygplan rör sig genom lufthavet uppstår både över- och undertryck (i olika punkter) vilket betyder att både totala lufttrycket och ångans partialtryc ändras.
Eftersom luftens absoluta vatteninnehåll inte ändrar sig (annat än om det utgfaller som kondens) och eftersom processen är adiabatisk (värmeutbytet med omgivningen är försumbart liten) så måste temperaturen ändra sig. Så sker också och vid daggpunkten (temperatur plus vattenångans partialtryck är rätt) utfaller vatten i form av kondens.
Att diskutera huruvida det är tryck- eller temperatursänkningen som orsakar kondensutfallet är närmast en diskussion om hönan och ägget.
/Göran
PS. Fortsätt att lägga in era fantastiska bilder på flygplan! DS.
Ingemar Eliasson
Aktiv medlem
Ingemar Eliasson
Aktiv medlem
Arne S
Aktiv medlem
Ingemar Eliasson skrev:
Kvällsavgång från Säve. OK-TVF (wet-leased från Travel Service) på Ryanairs Frankfurt/Hahn-rutt.
Snygg siluett, Ingemar.
Ingemar Eliasson
Aktiv medlem
Så har det då hänt igen.
En svensk (även om han inte var född här) flygare, med nära nog ikon-status, har alltså knallat vidare. Tragiskt.
http://www.airliners.net/open.file/1107079/M/
En svensk (även om han inte var född här) flygare, med nära nog ikon-status, har alltså knallat vidare. Tragiskt.
http://www.airliners.net/open.file/1107079/M/
Similar threads
- Svar
- 3
- Visningar
- 1 K