Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Flygintresserade på fotosidan..

Produkter
(logga in för att koppla)
Voxa skrev:
Kondensstrimmor bildas i princip från alla flygplan. I princip.
Fenomenet uppkommer vid plötslig trycksänkning i luften och är i själva verket en omvandling av osynlig vattenånga till synliga vattendroppar - kondens.
Vanlig luft innehåller mer eller mindre löst vatten (vattenånga). Enligt de fysikaliska lagarna för fuktig luft - all luft innehåller mer eller mindre mycket löst vatten - kan luften uppta mer fukt vid hög temperatur och högt lufttryck och mindre vid låg temperatur och lågt lufttryck. Det i luften lösta vattnet fälls då ut vid t.ex. vid en temperatursänkning eller vid en trycksänkning.

När ett flygplan rör sig genom luften bildas lokalt högre respektive lägre lufttryck än jämnviktslufttrycket på grund av strömningen kring planet. På ställen där lufttrycket är tillräckligt lågt för att luften inte skall kunna lösa det befintliga vattnet i ångfas så utfaller kondens.
Detta sker lättast vid häftiga manövrer med snabba flygplan och vid luftförhållanden som är lämpliga, t.ex. vid relativt låga temperturer och vid hög relativ luftfuktighet.
I princip kan alla moderna jetmaskiner framkalla denna kondensutlösning.

För att vara petig så är det inte tryckfallet i sig som ger kondens utan temperatursänkningen som gör att den lokala lufttemperaturen hamnar under den lokala daggpunkten. Med detta sagt så kan tilläggas att tryck och temperatur följer varandra i de flesta fall, dock inte alltid.
 
StaffanH skrev:
För att vara petig så är det inte tryckfallet i sig som ger kondens utan temperatursänkningen som gör att den lokala lufttemperaturen hamnar under den lokala daggpunkten. Med detta sagt så kan tilläggas att tryck och temperatur följer varandra i de flesta fall, dock inte alltid.

Jo, nog är det så . . . i princip

Mvh/Göran
 
Incheckning av bagage

Incheckning av bagage för en F16-pilot, inga kabinväskor här inte :)
 

Bilagor

  • incheckning.jpg
    incheckning.jpg
    54.8 KB · Visningar: 419
StaffanH skrev:
För att vara petig så är det inte tryckfallet i sig som ger kondens utan temperatursänkningen som gör att den lokala lufttemperaturen hamnar under den lokala daggpunkten. Med detta sagt så kan tilläggas att tryck och temperatur följer varandra i de flesta fall, dock inte alltid.

För att vara ännu petigare så ändras faktist luftens vattenmättnad med tryck OCH temperatur. Ett Molier diagram kan vara till hjälp för att beräkna ändringe i dagpunkt som funktion av trycket:
http://www.oktoklima.hu/uploads/200412201400200.hx.JPG
 
Nome Nescio skrev:
För att vara ännu petigare så ändras faktist luftens vattenmättnad med tryck OCH temperatur. Ett Molier diagram kan vara till hjälp för att beräkna ändringe i dagpunkt som funktion av trycket:
http://www.oktoklima.hu/uploads/200412201400200.hx.JPG

Jo, men för att få kondens att falla ut så måste du höja trycket istället för att sänka det, samtidigt som temperaturen hålls konstant under tryckökningen.
 
StaffanH skrev:
Jo, men för att få kondens att falla ut så måste du höja trycket istället för att sänka det, samtidigt som temperaturen hålls konstant under tryckökningen.

Det blir lite snurrigt när man använder sig av Mollierdiagrammet för fuktig luft som underlag för diskussioner om kondens kring flygplan.
Ett Mollierdiagram för fuktig luft är en tvådimensionell avbildning av verkligheter och gäller för konstant lufttryck och kan ge en del inblickar i fuktiga luftens fysik men kan inte förklara den kondens vi talar om.
Det enda variabla tryck som anges i diagrammet är mättnadstrycket för vattenångan vilket är en del av det totala lufttrycket.
Detta partialtryck ändrar sig (i diagrammet) enbart som funktion av temperatur och absolut vatteninnehåll i kuften (kg/vatten per kg/luft).
Att hålla temperaturen konstant, samtidigt som mättnadstrycket ökar, eller vad som menas i inlägget ovan, går inte utan att vatten plus värme tillförs.

När ett flygplan rör sig genom lufthavet uppstår både över- och undertryck (i olika punkter) vilket betyder att både totala lufttrycket och ångans partialtryc ändras.
Eftersom luftens absoluta vatteninnehåll inte ändrar sig (annat än om det utgfaller som kondens) och eftersom processen är adiabatisk (värmeutbytet med omgivningen är försumbart liten) så måste temperaturen ändra sig. Så sker också och vid daggpunkten (temperatur plus vattenångans partialtryck är rätt) utfaller vatten i form av kondens.
Att diskutera huruvida det är tryck- eller temperatursänkningen som orsakar kondensutfallet är närmast en diskussion om hönan och ägget.

/Göran

PS. Fortsätt att lägga in era fantastiska bilder på flygplan! DS.
 
Kvällsavgång från Säve. OK-TVF (wet-leased från Travel Service) på Ryanairs Frankfurt/Hahn-rutt.
 

Bilagor

  • ok-tvf_sunset_overworked_400_sms.jpg
    ok-tvf_sunset_overworked_400_sms.jpg
    91.5 KB · Visningar: 630
Ja, mycket tråkig nyhet.

På sidan 22 i denna tråden finns lite bilder och inlägg om honom, Gabor Varga.

Som sagt, tragisk händelse, bara att beklaga hans nära och kära.

/Arne
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar