Annons

Flygintresserade på fotosidan..

Produkter
(logga in för att koppla)
Vist fasen är man fortfarande mäkta imponerad av flygplan i alla former.

Här kommer några bidrag från mig! (bilderna har lite svårt att göra sig i det här formatet)
 

Bilagor

  • skyways-4643-40k.jpg
    skyways-4643-40k.jpg
    37.7 KB · Visningar: 574
Läcker bild Jerry!

Här en fågel som åker på en panikare :)
 

Bilagor

  • flygplan-fågel--4604-besk-4.jpg
    flygplan-fågel--4604-besk-4.jpg
    39.4 KB · Visningar: 467
Soulfinder skrev:
Till jerry, Grym bild!

F-18 Hornet är ett sådant tacksamt plan att fota eftersom det ofta skapar fina kondensstrimmor..

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=463958&target=_blank

Mvh
Nicklas

Snyggt Jerry och Nicklas! Dessa kondensstrimmor som ni plåtat, skapas endast vid vissa givna förutsättningar, när planet svänger tvärt. Det finns en utländsk sajt som har enbart bilder på plan som skapar detta fenomen, men jag har tappat bort adressen. Någon som har länken åt mig?
 
Soulfinder skrev:

F-18 Hornet är ett sådant tacksamt plan att fota eftersom det ofta skapar fina kondensstrimmor..

Mvh
Nicklas

Kondensstrimmor bildas i princip från alla flygplan. I princip.
Fenomenet uppkommer vid plötslig trycksänkning i luften och är i själva verket en omvandling av osynlig vattenånga till synliga vattendroppar - kondens.
Vanlig luft innehåller mer eller mindre löst vatten (vattenånga). Enligt de fysikaliska lagarna för fuktig luft - all luft innehåller mer eller mindre mycket löst vatten - kan luften uppta mer fukt vid hög temperatur och högt lufttryck och mindre vid låg temperatur och lågt lufttryck. Det i luften lösta vattnet fälls då ut vid t.ex. vid en temperatursänkning eller vid en trycksänkning.

När ett flygplan rör sig genom luften bildas lokalt högre respektive lägre lufttryck än jämnviktslufttrycket på grund av strömningen kring planet. På ställen där lufttrycket är tillräckligt lågt för att luften inte skall kunna lösa det befintliga vattnet i ångfas så utfaller kondens.
Detta sker lättast vid häftiga manövrer med snabba flygplan och vid luftförhållanden som är lämpliga, t.ex. vid relativt låga temperturer och vid hög relativ luftfuktighet.
I princip kan alla moderna jetmaskiner framkalla denna kondensutlösning.

Jag såg en gång en svettig uppvisning av en J35 Draken där vädret var lågtryck med låg molnbas och regnet hängande i luften. Vid branta svängar löste kondens ut på stora delar av vingens ovansida.

Som kuriosum kan nämnas att den airodynamiskt bevandrade/intresserade kan notera att kondens utfaller lokalt på de ställen på vingar och flygkropp där man vet att trycket är lågt, där virvlar bildas och där luftavlösning genom lokal överstegring sker. Ett visuellt lufttunneltest med andra ord.

Snygg bild på Hornet för övrigt!

Mvh/Göran

PS. Man kan under vissa luftbetingelser observera att kondens bildas i chockvågen kring planet vid eller över Mach 1. Denna chockvåg har det typiskt koniska utseendet med konens spets någonstans längs flygkroppens centrumlinje och konens basdiameter någon spännvidd eller så.
Hur kommer nu detta sig? Chockvågen är ju en kompressionsvåg, nyss talade vi om undertryck. Hur kan då kondens bildas? Jo genom att chockvågen alstrar en svängning i luften (ljudvåg) med både positiv och negativ amplitud. Det negativa svängningsläget är ett undertryck. Den högsta amplituden, första svängningen, dämpas ut relativt snabbt och kondensutfallet syns bara runt själva flygpanet även om ljudbangen hörs på långt avstånd. DS
 
Senast ändrad:
Eeros skrev:
Härlig faktatext, Göran, verkligen intressant! Har du länkar där man kan fördjupa sig i ämnet?

Allt som finns på nätet är inte korrekt. Vad jag skriver är gammal skåpmat från skolan samt resultatet av ett livslångt intresse för flyg. (Bra att veta lite själv också). Däremot gjorde jag lite sökningar på nätet och fann åtskilligt om "Visual sonic booms". Någon antyder att den kondensation som man ser i övergångsområdet mellan underljuds- och överljudsflykt beror på lite andra fysikaliska fenomen också men i stora drag sammanfaller kondensationen och shockvågen.
Du kan säkert söka själv på nätet.

Några intressanta bildlänkar på "ljudbangar" - och lite annat:

Space Shutle

F18 Hornet

Mer här och här

/Göran
 
Senast ändrad:
Eeros skrev:
Härlig faktatext, Göran, verkligen intressant! Har du länkar där man kan fördjupa sig i ämnet?

Här några länkar jag hittade som lite kort går in på förklaringen till kondensationsfenomenen kring flygplan. Dessa källor är trovärdiga och säger ungefär det jag sade tidigare fast inga djupare förklaring dock. (Skall man göra det kommer man in på Bernoullis ekvation och andra djupsinnigheter som inte bidrar till förståelsen för en lekman):

http://www.galleryoffluidmechanics.com/vortex/v_lift.htm

http://www.galleryoffluidmechanics.com/conden/c_words.htm

http://www.galleryoffluidmechanics.com/conden/pg_sing.htm

/Göran
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.