Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Flygfotoförbud eller inte
- Trådstartare moh1
- Start datum
Nome Nescio
Aktiv medlem
Tidigare var det förbud att fotografera från flygplan om horisonten syntes, eller det krävde åtmindstånde godkännande för publisering.
Idag tror jag inte det finns några hinder kvar.
Det är väll tillockmed så att det som tidigare kallades "Skydds område" är bortaget, så det är frittfram att fotografera master och anläggningar.
Idag tror jag inte det finns några hinder kvar.
Det är väll tillockmed så att det som tidigare kallades "Skydds område" är bortaget, så det är frittfram att fotografera master och anläggningar.
Erik Schalin
Aktiv medlem
Du får inte fotografera skyddsobjekt.
Du får inte fotografera i vissa skyddade områden.
(Det finns väl inte så många områden kvar, eller)
Du får inte fotografera i vissa skyddade områden.
(Det finns väl inte så många områden kvar, eller)
Jerry Gladh
Avslutat medlemskap
Luftfartsverket
Skillnad på privat verksamhet eller affärsverksamhet
---------------
Aerial work
Aerial work innebär att mot betalning utföra arbete med hjälp av luftfartyg, t.ex. lyft, inspektioner och fotoflyg. (Fotoflyg innebär att mot betalning utföra fotografering från luften med hjälp av luftfartyg) Svenska flygföretag med giltigt drifttillstånd behöver inga ytterligare tillstånd för att utföra aerial work. Utländska flygföretag skall dock ansöka om tillstånd hos Luftfartsstyrelsen.
-------------------
Alltså kan du som privatperson i princip fota överallt.
De skyddsområde som är undantagna är inte speciellt många och finns klart utmärkta på flygkartorna och i eventuell GPS.
Jerry
Skillnad på privat verksamhet eller affärsverksamhet
---------------
Aerial work
Aerial work innebär att mot betalning utföra arbete med hjälp av luftfartyg, t.ex. lyft, inspektioner och fotoflyg. (Fotoflyg innebär att mot betalning utföra fotografering från luften med hjälp av luftfartyg) Svenska flygföretag med giltigt drifttillstånd behöver inga ytterligare tillstånd för att utföra aerial work. Utländska flygföretag skall dock ansöka om tillstånd hos Luftfartsstyrelsen.
-------------------
Alltså kan du som privatperson i princip fota överallt.
De skyddsområde som är undantagna är inte speciellt många och finns klart utmärkta på flygkartorna och i eventuell GPS.
Jerry
Senast ändrad:
BenHur
Aktiv medlem
Jisses vad med fel det vimlade av här!!!
Tidigare behövdes ett flygfototillstånd för att få fotografera från luften. Detta är numer borttaget.
Dock kvarstår att Försvaret vill (skall) granska alla bilder.
Tag kontakt med Försvarstaben så kan du få ett litet häfte med dom bestämmelse som gäller.
Tror dock inte att du hammnar i svårigheter om du tar några bilder för ditt eget album. Men så fort du offentlig gör dina bilder så skall dom vara granskade. D.v.s. visar dom här på FS, egen eller annan website eller i tryckt form.
Granskningen kostar inget, men regelerna är rätt så detaljerade. Så det är bäst att ha häftet framför sig. Bl.a. ska alla bilder positionsmärkas på karta som du skall bifoga. Allt material måste skickas in, d.v.s. du kan inte kasta bort dina misslyckade bilder innan granskningen
Tidigare behövdes ett flygfototillstånd för att få fotografera från luften. Detta är numer borttaget.
Dock kvarstår att Försvaret vill (skall) granska alla bilder.
Tag kontakt med Försvarstaben så kan du få ett litet häfte med dom bestämmelse som gäller.
Tror dock inte att du hammnar i svårigheter om du tar några bilder för ditt eget album. Men så fort du offentlig gör dina bilder så skall dom vara granskade. D.v.s. visar dom här på FS, egen eller annan website eller i tryckt form.
Granskningen kostar inget, men regelerna är rätt så detaljerade. Så det är bäst att ha häftet framför sig. Bl.a. ska alla bilder positionsmärkas på karta som du skall bifoga. Allt material måste skickas in, d.v.s. du kan inte kasta bort dina misslyckade bilder innan granskningen
Erik Schalin
Aktiv medlem
Ohh!!BenHur skrev:
d.v.s. du kan inte kasta bort dina misslyckade bilder innan granskningen
Med dagens digitala värld så måste du mena de bilder som aldrig togs...
ulltand
Aktiv medlem
Häftigt! Jag vill ha bilder som är granskade och godkända för spridning av FörsvarsmaktenBenHur skrev:
...så fort du offentlig gör dina bilder så skall dom vara granskade...
Per Crona
Aktiv medlem
Jag jobbar på VLTs ungredaktion och ska så snart det är rätt väder göra ett jobb på flyggymnasiet här i stan.
Jag vände mig då till en fotograf på tidningen som själv flyger, och enligt honom gäller det om horisonten endast då bilder ska publiceras. Är det däremot för ditt eget höga nöjes skull är det fritt fram bortsett från skyddsområden.
Per
Jag vände mig då till en fotograf på tidningen som själv flyger, och enligt honom gäller det om horisonten endast då bilder ska publiceras. Är det däremot för ditt eget höga nöjes skull är det fritt fram bortsett från skyddsområden.
Per
polarhund
Aktiv medlem
Länk till lagtexten
Här kommer två stycken länkartill samma lagtext: Lag om skydd för landskapsinformation
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19931742.HTM
http://www.sgu.se/sgu/sv/om_sgu/lagar/landsk_s.htm
När man läser den så tycks det vara helt okej att hoppa ruggigt högt och samtidigt ta bilder där horisonten syns...
/Jesper
Här kommer två stycken länkartill samma lagtext: Lag om skydd för landskapsinformation
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19931742.HTM
http://www.sgu.se/sgu/sv/om_sgu/lagar/landsk_s.htm
När man läser den så tycks det vara helt okej att hoppa ruggigt högt och samtidigt ta bilder där horisonten syns...
/Jesper
PixelArt
Aktiv medlem
Förbudet som finns idag gäller bilder som publiceras. Det generella förbud som fanns tidigare är som sagt borttaget. Försvaret ska godkänna alla bilder som ska publiceras, och det är till ditt militärdistrikt du vänder dig för godkännande (Norra, Mellersta, Södra eller Gotlands Militärdistrikt).
Det allra enklaste är dock om man vill ta lite flygfoton är att ansöka om självgranskningstillstånd. Man skriver ett brev till sitt MD och anger ungefär i vilket område man har tänkt sig att fota, namnet på firman/personen och organisations-/personnummer. Om inget är tveksamt så får man ett självgranskningstillstånd tillsammans med lite info om vilka regler som gäller. Bla ska man föra register över vilka bilder man har publicerat. Vi fick vårt tillstånd på 10 dagar och det var inga som helst tveksamheter. För den som vill läsa lagtexten själv så är det bara att läsa "Förordning (1993:1745) om skydd för landskapsinformation" på Rixlex eller annat lämpligt ställe.
Det allra enklaste är dock om man vill ta lite flygfoton är att ansöka om självgranskningstillstånd. Man skriver ett brev till sitt MD och anger ungefär i vilket område man har tänkt sig att fota, namnet på firman/personen och organisations-/personnummer. Om inget är tveksamt så får man ett självgranskningstillstånd tillsammans med lite info om vilka regler som gäller. Bla ska man föra register över vilka bilder man har publicerat. Vi fick vårt tillstånd på 10 dagar och det var inga som helst tveksamheter. För den som vill läsa lagtexten själv så är det bara att läsa "Förordning (1993:1745) om skydd för landskapsinformation" på Rixlex eller annat lämpligt ställe.
PixelArt
Aktiv medlem
Re: Luftfartsverket
Det du skriver skulle jag vilja påstå vilka krav som gäller på flygfirman som skjutsar dig, och inte på dig som fotograf. Att flygföretaget har sina tillstånd i ordning får man lov att förmoda när han tar på sig uppdraget. Sedan finns det flygningar i en gråzon oxå. Om du känner någon person med flygcert och åker med och har kameran med dig så räcker det med att han har vanligt certifikat osv. Om du däremot betalar honom för flygningen så gäller kravet på drifttillstånd osv. Om du bestämmer var ni ska åka för att du ska fota nåt speciellt åt en kund eller liknande, så är man i en gråzon...
Jerry Gladh skrev:
Skillnad på privat verksamhet eller affärsverksamhet
---------------
Aerial work
Aerial work innebär att mot betalning utföra arbete med hjälp av luftfartyg, t.ex. lyft, inspektioner och fotoflyg. (Fotoflyg innebär att mot betalning utföra fotografering från luften med hjälp av luftfartyg) Svenska flygföretag med giltigt drifttillstånd behöver inga ytterligare tillstånd för att utföra aerial work. Utländska flygföretag skall dock ansöka om tillstånd hos Luftfartsstyrelsen.
-------------------
Alltså kan du som privatperson i princip fota överallt.
De skyddsområde som är undantagna är inte speciellt många och finns klart utmärkta på flygkartorna och i eventuell GPS.
Jerry
Det du skriver skulle jag vilja påstå vilka krav som gäller på flygfirman som skjutsar dig, och inte på dig som fotograf. Att flygföretaget har sina tillstånd i ordning får man lov att förmoda när han tar på sig uppdraget. Sedan finns det flygningar i en gråzon oxå. Om du känner någon person med flygcert och åker med och har kameran med dig så räcker det med att han har vanligt certifikat osv. Om du däremot betalar honom för flygningen så gäller kravet på drifttillstånd osv. Om du bestämmer var ni ska åka för att du ska fota nåt speciellt åt en kund eller liknande, så är man i en gråzon...
Jerry Gladh
Avslutat medlemskap
Vi säger så här i stället.....
Fota hur mycket du vill från luften.
Du får dock inte publicera en enda bild
utan att försvarsmakten har godkänt den.
mvh
Jerry
Fota hur mycket du vill från luften.
Du får dock inte publicera en enda bild
utan att försvarsmakten har godkänt den.
mvh
Jerry
timlu
Aktiv medlem
Intressant detta... Det går ju att få mycket detaljerade satellitfoton över delar av sverige på googlemaps. I stort sett hela Stockholm är mycket högupplöst. Dessutom så kan man få snygga bilder från bl a Oskarshamns kärnkraftverk, Arlanda, Skavsta och andra roliga platser
PixelArt
Aktiv medlem
timlu skrev:
Intressant detta... Det går ju att få mycket detaljerade satellitfoton över delar av sverige på googlemaps. I stort sett hela Stockholm är mycket högupplöst. Dessutom så kan man få snygga bilder från bl a Oskarshamns kärnkraftverk, Arlanda, Skavsta och andra roliga platser
Javisst. Det känns ju mer och mer som att de här gamla lagarna som skulle förhindra spioneri är helt förlegade i dagens informationssamhälle. Dock är det ju lite intressant att man visar "möjliga terroristmål" i tex Sverige, men i USA avstår man från att visa Vita huset och andra sådana byggnader.
Similar threads
- Svar
- 54
- Visningar
- 9 K