Annons

Flygfotoförbud eller inte

Produkter
(logga in för att koppla)
timlu skrev:
Intressant detta... Det går ju att få mycket detaljerade satellitfoton över delar av sverige på googlemaps. I stort sett hela Stockholm är mycket högupplöst. Dessutom så kan man få snygga bilder från bl a Oskarshamns kärnkraftverk, Arlanda, Skavsta och andra roliga platser

Håller med....har man suttit och zoomat lite högupplösta områden i Google Earth så blir det mesta av lagstiftnngen tämligen komiskt.

Men å andra sidan...logik och lagstiftning är ju inte alltid bästa vänner.

Faktum kvarstår. Inga flygbilder får publiceras utan skriftligt tillstånd från försvarsmakten.

Nästa fråga blir ju vad som menas med publicering.
Även försvarsmakten har svårt för den definitionen.

Det lär inte heller vara speciellt många som lagförts för att bryta mot den lagen.

Mvh

Jerry

Jerry Gladh skrev:
Faktum kvarstår. Inga flygbilder får publiceras utan skriftligt tillstånd från försvarsmakten.

Nästa fråga blir ju vad som menas med publicering.
Även försvarsmakten har svårt för den definitionen.

Det lär inte heller vara speciellt många som lagförts för att bryta mot den lagen.

Mvh

Jerry

Nej och speciellt som dom släpper ut självgranskningstillstånd ganska lättvindigt. Då finns det ju mycket, mycket liten koll på vad som publiceras.

Själv kör jag med den enkla principen att alla bilder som visas på internet eller som jag ger bort till nån är att betrakta som publicering, och märks med mitt namn och numret på mitt självgranskningstillstånd. På så vis vet alla vad som gäller om bilden hamnar på villovägar.

Saxat från författningslagen: SFS nr: 1993:1742

Först lite jidder om skyddområden, tillstånd krävs från regeingen utsed myndighet

Spridning:

6 § Flygbilder och liknande registreringar från luftfartyg, kartor i
större skala än 1: 100 000 samt andra sammanställningar av
landskapsinformation över svenskt territorium får inte spridas utan
tillstånd av regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer.
Tillstånd skall ges, om spridning kan ske utan att det kan antas medföra
skada för Sveriges totalförsvar.

Tillstånd krävs dock inte för kartor och flygbilder som
framställts
före år 1900.

Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får medge
undantag från kravet på tillstånd.

7 § Bestämmelserna i 6 § första stycket första meningen gäller
inte
för bilder eller liknande registreringar av landskapsinformation
som har framställts endast med hjälp av satelliter, under förutsättning
att det därvid erhållna materialet inte har ställts samman med annan
landskapsinformation över svenskt territorium.

Nome Nescio skrev:
Saxat från författningslagen: SFS nr: 1993:1742

Först lite jidder om skyddområden, tillstånd krävs från regeingen utsed myndighet

Spridning:

6 § Flygbilder och liknande registreringar från luftfartyg, kartor i
större skala än 1: 100 000 samt andra sammanställningar av
landskapsinformation över svenskt territorium får inte spridas utan
tillstånd av regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer.
Tillstånd skall ges, om spridning kan ske utan att det kan antas medföra
skada för Sveriges totalförsvar.

Tillstånd krävs dock inte för kartor och flygbilder som
framställts
före år 1900.

Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får medge
undantag från kravet på tillstånd.

7 § Bestämmelserna i 6 § första stycket första meningen gäller
inte
för bilder eller liknande registreringar av landskapsinformation
som har framställts endast med hjälp av satelliter, under förutsättning
att det därvid erhållna materialet inte har ställts samman med annan
landskapsinformation över svenskt territorium.

Precis, där militärdistrikten är av regeringen utsedd myndighet.

Lite lurigt är det att ha kontakt med försvaret. Jag frågade i mail till Högkvarteret var jag skulle vända mig, och fick till svar att försvaret inte hade hand om sådana tillstånd. Efter lite mer luskande fick jag tips om att kontakta MDN och där fixade dom ett tillstånd på 0-tid.

Om man sedan skall gå över tillverkligheten så har varken jag eller mina flygandekompisar haft problem med publisering av flygbilder utan tillstånd.
Det som skrivs om generella tilstånd för organisationer samt certinnehavare är inget som jag har hört om förut, skulle gärna vilja se en referens på det.

Nome Nescio skrev:
Om man sedan skall gå över tillverkligheten så har varken jag eller mina flygandekompisar haft problem med publisering av flygbilder utan tillstånd.
Det som skrivs om generella tilstånd för organisationer samt certinnehavare är inget som jag har hört om förut, skulle gärna vilja se en referens på det.

Är det självgranskningstillståndet du menar med "generella tillstånd"?

Re: Luftfartsverket

Menar detta:

Jerry Gladh skrev:
Skillnad på privat verksamhet eller affärsverksamhet

---------------
Aerial work
Aerial work innebär att mot betalning utföra arbete med hjälp av luftfartyg, t.ex. lyft, inspektioner och fotoflyg. (Fotoflyg innebär att mot betalning utföra fotografering från luften med hjälp av luftfartyg) Svenska flygföretag med giltigt drifttillstånd behöver inga ytterligare tillstånd för att utföra aerial work. Utländska flygföretag skall dock ansöka om tillstånd hos Luftfartsstyrelsen.

-------------------

Alltså kan du som privatperson i princip fota överallt.

De skyddsområde som är undantagna är inte speciellt många och finns klart utmärkta på flygkartorna och i eventuell GPS.

Jerry

Re: Re: Luftfartsverket

Nome Nescio skrev:
Menar detta:

Jag tror som jag skrev ovan att det där är kraven som ställs på piloten och företaget som skjutsar dig mot betalning. Piloten måste väl ha B-certifikat tex, och företaget måste ha nån slags tillstånd (kommer inte ihåg ordet för det nu). Grundar detta bla på formuleringen att "aerial work" innefattar bla lyft, inspektion och fotoflyg.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar