Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Flyg/Foto
- Trådstartare Norr-sken
- Start datum
jbomelin
Avslutat medlemskap
Min pappa har jobbat som flygfotograf i 20 år eller så. Så vitt jag kan minnas har han jobbat med negativ färg (6x4.5). De få grejer jag har snappat upp är att det är bra att kunna låsa fokus på oändlighet. På min mellanformatare finns en skruv man kan spänn. Dessutom ska man inte plåta rakt uppifrån, utan lite snett "från sidan" för att få mer djup i bilden.
Jag kan ringa honom och höra om du har några specifika frågor...
/Joakim
Jag kan ringa honom och höra om du har några specifika frågor...
/Joakim
Jimsan
Aktiv medlem
Gå till närmaste flygklubb, berätta vad du tänkt göra och fråga om du får åka med. De flesta i en sån klubb är ofta ute och "nöjesflyger" utan något speciellt mål. Mest för att få in flygtimmar.Norr-sken skrev:
Jag funderar på att hyra ett plan + pilot för detta ändamål.
Det är inte helt omöjligt att få åka med gratis eller för en billig penning.
Det är ju värt ett försök, eller hur?
gbjerne
Aktiv medlem
Jag provade på en del flygfoto förra sommaren och kan kanske bidra med en del tips.
Jag hade tur och fick följa med upp för en hundring. Som Jimsan skrev så hör runt med de olika flygklubbarna.
Filmval:
Jag körde med Fujis ms100/1000 + provia 100F. Båda gav bra resultat.
Tänk på att det kommer vara en hel del vibrationer så någon långsam film är kanske inte det bästa alternativet.
Objektiv:
Jag använde uteslutande 2 gluggar. En 18-35 för bilder där piloten + planets inredning är med och en 80-200 för luft till mark bilder.
Fungerade alldeles utmärkt.
Om du kan öppna fönstret så se till att du har typ en beenbag att lägga över kanten för att minimera vibrationerna.
Givetvis skall du försöka ha så snabba slutartider som möjligt.
Lycka till med dina höglyftiga planer
Jag hade tur och fick följa med upp för en hundring. Som Jimsan skrev så hör runt med de olika flygklubbarna.
Filmval:
Jag körde med Fujis ms100/1000 + provia 100F. Båda gav bra resultat.
Tänk på att det kommer vara en hel del vibrationer så någon långsam film är kanske inte det bästa alternativet.
Objektiv:
Jag använde uteslutande 2 gluggar. En 18-35 för bilder där piloten + planets inredning är med och en 80-200 för luft till mark bilder.
Fungerade alldeles utmärkt.
Om du kan öppna fönstret så se till att du har typ en beenbag att lägga över kanten för att minimera vibrationerna.
Givetvis skall du försöka ha så snabba slutartider som möjligt.
Lycka till med dina höglyftiga planer
Takayama
Aktiv medlem
Hejsan.
Kolla lite i tidigare diskussioner.
T.ex.:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=1816
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=948
Jag fotograferar lite då och då ifrån flygplan. Det är skoj att se på saker uppifrån. Enkla saker som hur en bäck går i krokar över en äng blir intressant, sådant man ej kan se ifrån marken.
Jag har aldrig haft problem med vibrationer. Låt bara bli att stödja kamera och objektiv mot något i flygplanet, t.ex. en sidoruta.
Lycka till och ladda upp några bilder!
//Daniel
Kolla lite i tidigare diskussioner.
T.ex.:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=1816
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=948
Jag fotograferar lite då och då ifrån flygplan. Det är skoj att se på saker uppifrån. Enkla saker som hur en bäck går i krokar över en äng blir intressant, sådant man ej kan se ifrån marken.
Jag har aldrig haft problem med vibrationer. Låt bara bli att stödja kamera och objektiv mot något i flygplanet, t.ex. en sidoruta.
Lycka till och ladda upp några bilder!
//Daniel
marco
Guest
Se till att flyga med ett högvingat plan. Lågvingade plan som exempelvis PA28 har ju vingarna i vägen när man flyger. Fråga efter någon som skall ut med en Cessna exempelvis, den har vingarna ovanför där du sitter.
Bäst är att hitta ett plan där du kan ha en dörr öppen. På dom vanligaste småplanen (PA28 och cessna) så finns det få ställen att plåta ifrån. Och det är trångt som tusan.
Se till, för din egen säkerhets skull, att du flyger med en pilot med många timmar i logboken. Var inte rädd om att be och få sen den. Har han flygit med är sisådär 20-30 timmar i allafall dom senaste månaderna och har minst flera hundra timmar bakom spakarna så är det bättre än nån nybörjare. Det är stor skillnad på pilot och pilot...
Det bästa är att i förväg prata med piloten och göra upp en färdplan. Vissa platser kan kräva att man (helst) i förväg ber om tillstånd från traffikledningen innan man åker in i. Exempelvis över städer. På många ställen är det dock fritt att flyga lite hur man vill...
Om inte jag kommer ihåg helt fel så måste man söka tillstånd hos, ehm, LFV säkert, för att plåta från luften. Fast det var kanske bara om man tar betalt, men kolla upp det.
För flygklubbar:
http://www.ksak.se/flygklubbar.html
Bäst är att hitta ett plan där du kan ha en dörr öppen. På dom vanligaste småplanen (PA28 och cessna) så finns det få ställen att plåta ifrån. Och det är trångt som tusan.
Se till, för din egen säkerhets skull, att du flyger med en pilot med många timmar i logboken. Var inte rädd om att be och få sen den. Har han flygit med är sisådär 20-30 timmar i allafall dom senaste månaderna och har minst flera hundra timmar bakom spakarna så är det bättre än nån nybörjare. Det är stor skillnad på pilot och pilot...
Det bästa är att i förväg prata med piloten och göra upp en färdplan. Vissa platser kan kräva att man (helst) i förväg ber om tillstånd från traffikledningen innan man åker in i. Exempelvis över städer. På många ställen är det dock fritt att flyga lite hur man vill...
Om inte jag kommer ihåg helt fel så måste man söka tillstånd hos, ehm, LFV säkert, för att plåta från luften. Fast det var kanske bara om man tar betalt, men kolla upp det.
För flygklubbar:
http://www.ksak.se/flygklubbar.html
globaljuggler
Aktiv medlem
Tillstånd
Måste man inte ha tillstånd för att fotografera från luften, eller har det kravet försvunnit?
Min mamma ville fotografera från ett privatplan och hon var tvungen att skicka in en ansökan till självaste ÖB som avslog ansökan, hehe
Detta var dock ganska länge sen, och flygklubbarna har garanterat koll på detta.
Måste man inte ha tillstånd för att fotografera från luften, eller har det kravet försvunnit?
Min mamma ville fotografera från ett privatplan och hon var tvungen att skicka in en ansökan till självaste ÖB som avslog ansökan, hehe
Detta var dock ganska länge sen, och flygklubbarna har garanterat koll på detta.
ture
Aktiv medlem
Re: Tillstånd
Under inflygningen mot Luleå/Kallax (med vanligt reguljärflyg) brukar det påpekas i högtalarna att man just där inte får fotografera från flygplanet. Frånvaron av sådana påpekanden vid andra flygplatser har jag alltid tolkat som att foto är ok där. Inte för att man nu brukar få några höjdarbilder genom fönstergluggarna i en MD-8x, men...
globaljuggler skrev:
Måste man inte ha tillstånd för att fotografera från luften, eller har det kravet försvunnit?
Under inflygningen mot Luleå/Kallax (med vanligt reguljärflyg) brukar det påpekas i högtalarna att man just där inte får fotografera från flygplanet. Frånvaron av sådana påpekanden vid andra flygplatser har jag alltid tolkat som att foto är ok där. Inte för att man nu brukar få några höjdarbilder genom fönstergluggarna i en MD-8x, men...
Kodiak
Aktiv medlem
Besök utställningen vid Raoul Wallenbergs torg, framför Dramaten. Såg att du bor i Sthlms län så det borde inte vara för långt. Där kan du dels hitta inspiration och dels få hjälp med filmval, utrustning mm.
Om inte jag minns fel så är det oftast Canon och Velvia som gäller för honom ...
Läs mer här:
http://www.yannarthusbertrand.com/
http://www.jordensetfrahimmelen.dk/
Om inte jag minns fel så är det oftast Canon och Velvia som gäller för honom ...
Läs mer här:
http://www.yannarthusbertrand.com/
http://www.jordensetfrahimmelen.dk/
Takayama
Aktiv medlem
Tillstånd
Hej.
Kolla mitt inlägg ifrån 28/6. Där har jag två trådar till tidigare diskussioner. Läs där så reder nog tillståndsbegreppen ut sig.
En Cessna 172 som är en fyrasitsig maskin är utmärkt att fotografera ifrån. Den flyger med lagom hastighet så fotograferingen blir ej allt för svåt (ca 100 knop = 185 km/h). När man kommer upp en bit i luften och från motivet så är det lagom snabbt. Beroende på höjd över marken och om man flyger över känsligt område eller ej (folkmassor, tätbebyggelse) så kan man sänka hastigheten utan att göra steg ifrån säkerheten.
Den C172 som jag flyger har sidorutor som fälls utåt/uppåt. Alltså upp mot vingen utan att man behöver trycka emot något luftmotstånd. Den går att öppna till ca 45 grader men vid fotoflygning tages en spärr bort och den går att öppna 90 grader. Där ligger den av luftströmmen mot vingens undersida utan att man behöver hålla upp den.
Dra nu heller inte alla Piper över ett sträck. Den vanligaste modellen PA-28 som är lågvingad är svårare att fota ifrån (även om det går när man vet hur). Piper har dock en modell som heter super Cub. Högvingad och ännu bättre än C172 att använda vid fotografering.
Nu skriver jag inget mer för då blir detta flygsidan.se och ej fotosidan.se
//
Daniel
Hej.
Kolla mitt inlägg ifrån 28/6. Där har jag två trådar till tidigare diskussioner. Läs där så reder nog tillståndsbegreppen ut sig.
En Cessna 172 som är en fyrasitsig maskin är utmärkt att fotografera ifrån. Den flyger med lagom hastighet så fotograferingen blir ej allt för svåt (ca 100 knop = 185 km/h). När man kommer upp en bit i luften och från motivet så är det lagom snabbt. Beroende på höjd över marken och om man flyger över känsligt område eller ej (folkmassor, tätbebyggelse) så kan man sänka hastigheten utan att göra steg ifrån säkerheten.
Den C172 som jag flyger har sidorutor som fälls utåt/uppåt. Alltså upp mot vingen utan att man behöver trycka emot något luftmotstånd. Den går att öppna till ca 45 grader men vid fotoflygning tages en spärr bort och den går att öppna 90 grader. Där ligger den av luftströmmen mot vingens undersida utan att man behöver hålla upp den.
Dra nu heller inte alla Piper över ett sträck. Den vanligaste modellen PA-28 som är lågvingad är svårare att fota ifrån (även om det går när man vet hur). Piper har dock en modell som heter super Cub. Högvingad och ännu bättre än C172 att använda vid fotografering.
Nu skriver jag inget mer för då blir detta flygsidan.se och ej fotosidan.se
//
Daniel
Similar threads
- Svar
- 18
- Visningar
- 4 K