Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Flickfotografi

Produkter
(logga in för att koppla)
Det handlar mycket i en diskussion hur man definierar objekt.

När jag säger att en kvinna är ett objekt handlar det inte om att betrakta henne som ett djur.
Vad jag menar är att kvinnan som objekt inte är en speciell person.
Jag ser en kvinna med barnvagn på fiket och då är hon ett objekt. Hon är ”mamma” och hon är en varelse med former som jag betraktar.
Inte förrän jag får möjlighet att prata med henne eller kanske tjuvlyssna på ett samtal blir hon ett subjekt, en person som känner och tänker om saker.

Jag själv är ofta ett objekt.
När jag fotograferar ett brudpar (vilket är undantag för mig men strunt samma) är jag för dem ett objekt, fotografen.
De struntar i hur jag mår och om jag har ett jobb i morgon. Mina åsikter om hur kvinnan framställs på bild bryr de sig inte om, de kanske lyssnar om jag säger något om det men så gör artiga människor.
Jag är ”fotograf”.

Fär en tid sedan föreläste jag om färghantering på ett företag. 10 personer satt och lyssnade på föreläsarobjektet(jag) som berättade om varför färger ofta blir fel i utskrift.
Jag var ett objekt.

Till hösten kanske jag strippar på en möhippa(knappast) framför 35 skrattande kvinnor. Då är jag ett objekt på samma sätt.

Jag är utbytbar, inte mot vem som helst, vissa kvaliteter kan inte alla uppfylla, men allt står inte och faller med mig som person.

I morgon skall jag låna Amelia Adamos självbiografi ”sex recept för framgång”.
Då är hon ett subjekt, hon är inte utbytbar för fem öre!

Jag växlar konstant mellan att betrakta modellen framför kameran som subjekt och objekt. På bråkdelar av sekunder blir hon en kropp som ljuset hela tiden ligger fel på och sedan är hon Nadja som säger någonting som bara hon och jag tycker är roligt, för vi känner varandra och förstår varandra.

Jag tycker Peter framställer det bra att man fotograferar antingen ett porträtt(subjekt) eller en form/sinnesbild(objekt).

När jag fotograferar ett porträtt är det inte en kvinna framför kameran. Det är en person som har den unika kvaliteten att vara just den personen.

När jag fotograferar en modell är modellen inte unik. Vem som helst kan inte ställas framför kameran, en viss personlighet krävs och ett visst utseende. Men troligen kan ett flertal kvinnor fylla den rollen.
Ofta är det min fantasi som skall återskapas i en bild.
Och när jag skriver fantasi kan det misstolkas. Jag menar inte att eftersom jag aldrig fått se en kvinna stå på alla fyra så skall jag nu uppfylla den drömmen med en modell framför kameran...
Grisljus, grisljud...

Jag vill ofta fånga en minnesbild, ibland sensuell, kanske till och med erotisk(fast jag brukar aldrig fotografera erotiska bilder).
Det kan röra sig om att återskapa känslan från 1981 av den tjejen i Stockholms tunnelbana som för ett ögonblick tittade rakt in i mina ögon och log med hela sin själ mot mig. Hon med gröna manchesterbyxor och blå sidenskjorta.
Det kan vara att på bild återge minnet av den kvinna som midsommar 1990 satt naken i tältet med solen bakom sig som återgav henne som halvsilhuett.

Patetisk? Gubbe? Pinsam?
Kanske det men det är vad jag kommit fram till efter att ha resonerat mycket (inte minst med min fru) om varför jag fotograferar modell.

Och att kvinnan är ett objekt betyder inte att jag struntar i hur hon mår eller att jag inte tar hänsyn till vad hon tycker om situationen.
Jag frågar ofta hur det känns och är mån om att vi alla skall må bra.
Jag kan vara ganska fysiskt tuff och hård, att det kan kännas obekvämt får modellen stå ut med men så fort det känns fel eller själsligt obehagligt (vilket jag inte kan minnas när det skulle varit senast) så struntar vi i den bildiden.
Och det är egentligen det enda som under fotograferingen skiljer modellen från ett löv. Att objektet har en förmåga att må och kommunicera med mig.

Nu har jag en massa att skriva om hur jag tänker vad gäller det att kvinnor kan uppleva det som jobbigt att vara iakttagna och bedömda utan kontroll men det får bli någon annans jobb.
Jag måste sluta svamla och retuschera gamla bilder åt en kund.
 
Det är personligt, det är ingen ’generell kvinna’ nånstans därute, det är _mig_ ni pratar om (mig o resten av kvinnorna iofs … men också _mig_) och _jag_ vill inte ge bort nåt generellt tillstånd att få bli reducerad till objekt så bara för nån av er håller en kamera i handen.
Många upplever nog radikalfeminismen precis lika personligt fientlig och är nog inte heller beredda att utfärda generella tillstånd för dess budskap, men som tur är behöver ingen andras tillstånd för att få uttrycka sig.

Du borde dock ta till dig av det svar som radikalfeministiska agitatorer brukar ge till män som tar illa vid sig vid deras ofta negativa framställning av mansrollen: "om du tar åt dig är det ditt problem" (något de har helt rätt i, även om det samtidigt punkterar teorin om att människor är styrda av "könsroller" och inte individuellt kan definiera sig själva).

Personligen är jag inte rätt person att försöka dra härledningar från "strukturer under ytan"-teorierna eftersom jag inte är troende i den religionen, men det skulle vara latjo att se en objektifieringsteoretisk tolkning av de populära sexprodukter som riktar sig till kvinnor och som skildrar t.o.m en mindre del av manliga personen än de flesta foton. Kanske den kristna högern inte är så fel ute ur feministsynpunkt när de kritiserar båda porr och sexleksaker? :)
 
_________________________________________________

Mikael Pertmann (mipert) skrev:

"...Egentligen vet jag inte var jag står...
_________________________________________________


- Ja, jag skall bli kortfattad, orkar inte skriva så långt som Du har gjort.
Dina åsikter delar jag, nästan alla, gillar naturligtvis att titta på flickor, på sommaren, på vintern har de för mycket kläder på sig.
Ja, där skiljer vi oss män inte mycket från varandra.
Men, Ditt val av flickbilder som kan vara eventuellt bra i tidningen Slitz, där har jag en annan uppfattning, den tidningen riktar sig till tonårsgrabbar, vars krav på fin flickfotografering är obefintlig, kioskklass helt enkelt.
Höj ribban till bättre nivåer, där den rutinerade amerikanska fotografen Richard Avedon befinner sig! Där är det mycket hög klass på flickfotografi!
De senaste åren har även en norsk fotograf visat mycket fina flickbilder, ännu inte lika känd, men han kommer, jag tänker på Petter Hegre.
De har båda två egna hemsidor.
De flickor som står framför deras kameror är inte uppmålade, utan helt naturliga, men fotograferna har plockat fram deras naturliga utstrålning suveränt.
 
wsaar skrev:
Många upplever nog radikalfeminismen precis lika personligt fientlig och är nog inte heller beredda att utfärda generella tillstånd för dess budskap, men som tur är behöver ingen andras tillstånd för att få uttrycka sig.

Jag upplever radikalfeminismen som fientlig av flera skäl. Dels pga att den är lika mansfientlig som jag inbillar mig att kvinnofientligheten tog sig uttryck i för ett gäng decennier sedan.
Men också över deras slagord som tex "Stoppa mäns våld mot kvinnor!" Jag blir upprörd över att bli ihopskuffad med dem som slagordet syftar på. Samtidigt hejdar jag mig ... det är inte "män" som våldtar och misshandlar. De är något annat, som däremot inte lämpar sig i skrift, men jag tror ni förstår vad jag menar.

/Johan
 
mipert skrev:
Tusan, jag måste dra till biblioteket och läsa Foto. Skall man argumentera måste man vara påläst...

Kul att nån inser det behovet, det känns ju inte som det är en självklarhet ibland när man läser trådar.

Fast mest vill jag bara säga att du beskriver på ett bra sätt hur modellfotografering fungerar och hur åtminstone jag resonerar till stora delar kring ämnet. Jag tror många andra som ägnar sig åt modellfotografering tänker ungefär lika dant.

Men ett stor del av problemet ser jag i att en del kvinnor "tar åt" sig nått negativt av bilderna och som fotografen inte vill stå för. Han/hon trycks på ett ansvar han/hon inte anser sig ha. Jag menar att i längden så är det ju alltid någon grupp som kan ta illa upp. Gör jag bilder av kriminella MC-gäng så tycker alla icke kriminella klubbar att jag är en skit som framställer dem som bovar och skurkar.

Män som grupp har väl egentligen bara reagerat en gång och det var i samband med antivåldskampanjen. Det som var intressant var ju att då försvarades den negativa generella framställningen med näbbar och klor. Den kampanjen var på många sätt värre tycker jag eftersom den på något sätt nästan riktade sig mot barn. Utan tvekan var den iaf fullt synlig för barn. Undrar vilken syn 7-8åringarna fick av män efter att ha sett dessa affisher på stan?

Det känns ibland som feministiska grupper vill ha ensamrätt på att avgöra vad som är jämställt, förtryckande och inte. "Offret" får tolkningsföreträde och veto.

/Maverick
(Men det är ju klart, 36 år mellan artiklar av denna typ är ju lite tätt) *med reservation för att det kan ha förekommit däriemellan*
 
He he. Men det kanske handlar om teknik för att få henna att se bra ut och bokstavligen förbättra utseendet genom att fylla brösten med silikon osv :)

Vilken årgång är det, den ser ut att ha haft sina bästa dagar på muggen i ett mindre labb.
 
i c o n skrev:
Att flickfoto är så poppis beror väl helt enkelt på att män gillar att titta på flickor, och män har ju styrt väldigt länge i den här världen. Flickor har nog inte lika stort behov av att titta på pojkar efter vi lämnat det tidiga tonårs-stadiumet, eller?
Jag tror faktiskt att det är så att kvinnor tycker bäst om att kolla på "flickfotografier". Jag menar av den typen som Bo Cederwall hade i sin artikel i Foto. (Jag tänker inte då på nakenfoto).
I modemagasin och "damtidningar" så är det ju en majoritet av kvinnor som avbildas på liknande sätt och det är även kvinnor som med stor majoritet läser dem. Kanske är det dock mest män som tar bilderna.
 
Caltha skrev:
Någon annan än jag som tycker att artikeln "Så fångar du sommarflickan på bild?" i FOTO för ett par nummer sedan var ett riktigt lågvattenmärke? ...
Tove: Jag håller helt med dig i ditt inledande inlägg.
 
Men... var går gränsen då?

Har tittat lite på bilderna i ditt (Toves) album. Av 72 bilder, varav de flesta är portätt, kunde jag urskilja tre leende objekt. Lika låg leende-andel hittade jag i de bilder som du länkat som favoriter (har inte tittat på alla iofs). Jag gör antagandet att du anser dessa bilder vara politiskt korrekta (läs: osexistiska). Slutsatsen jag drar då är att det är sexistiskt och objektifierande att fota leende kvinnor/män. Personlig åsikt: Det verkar förbannat tråkigt och plågsamt att vara feminist, le får man inte göra och lida ska man. Var går då gränsen? Ja, av diskussionen här och debatten i stort att döma verkar det finnas lika många svar som det finns människor. Kort sagt, aldrig kommer alla vara överens huruvida en bild är objektifierande eller inte. Personlig åsikt #2: Irriterar mig på att anhängare av feministreligionen anser sig representera alla individer av det kvinnliga könet. Majoriteten människor (män som kvinnor) har inte nåt emot att fotas leende. Majoriteten människor blir glada av att se bilder på leende medmänniskor. Punkt. Vad är problemet? /M²
 
Marknadsekonomi

Tidningen FOTO har sedan en tid marknadsundersökt sina nummer på en statistisk grupp människor, som fått betygsätta alla artiklar, allt från omslag till sista bilden. Deras åsikter och betyg, ska göra "tidningen bättre". Eller, om man så vill, göra att den säljer bättre. (min kommentar). Ofta är det förtjänst och försäljningssiffror som driver en tidnings ägare, här i den fria världen. Och mer sällan ideal, intresse och integritet. Tyvärr. (vill påpeka att jag inte sett artikeln!!)
 
Re: Men... var går gränsen då?

mikee skrev:
Personlig åsikt: Det verkar förbannat tråkigt och plågsamt att vara feminist, le får man inte göra och lida ska man.
Personlig åsikt #2: Irriterar mig på att anhängare av feministreligionen anser sig representera alla individer av det kvinnliga könet.
tackar så mycket för ett väldigt bra inlägg! jag håller aldeles med dig...!
 
Re: Marknadsekonomi

darkkawa skrev:
Tidningen FOTO har sedan en tid marknadsundersökt sina nummer på en statistisk grupp människor, som fått betygsätta alla artiklar, allt från omslag till sista bilden. Deras åsikter och betyg, ska göra "tidningen bättre".
Tidningen Slitz säljer förmodligen betydligt bättre än FOTO. Sätter redaktionen vinst framför kvalitetsambitioner är det lätt att räkna ut hur man kan tjäna mer pengar.
 
Re: Men... var går gränsen då?

mikee skrev:
Irriterar mig på att anhängare av feministreligionen anser sig representera alla individer av det kvinnliga könet.

Så har jag aldrig sett det. Dom uttrycker ju bara sin egen åsikt men dom har oförskämdheten att göra det högljutt och tvärsäkert på mäns vis.
 
Caltha skrev:
Någon annan än jag som tycker att artikeln "Så fångar du sommarflickan på bild?" i FOTO för ett par nummer sedan var ett riktigt lågvattenmärke? Nu har de visserligen i senaste numret tagit in en kritisk insändare, men de har inte på något viss bemött den eller kommenterat ämnet i ledaren utan ignorerar den bara som om den vore i stilen "jag gillar inte fågelfoto, varför hade ni en så lång trist artikel om fågelfoto i senaste numret?" och inte en angelägen frågeställning. Och så annonserar de glatt om artikelförfattarens flickfotokurser.
"Flickfoto" måste vara den absolut mest tvivelaktiga fotografiska genre som finns. Genrer som naket/erotiskt är ju inte dåliga i sig, även om de översvämmas av sexistiska och objektifierande bilder, men flickfoto är en hel genre som enbart går ut på att ta sexistiska och objektifierande bilder, har det som sin själva idé... Att beröva den avporträtterade kvinnan all form av karaktär, personlighet, individualitet, människovärde och bara framställa henne som leende, tillmötesgående, sött, oproblematiskt objekt. Sedan spelar det egentligen ingen roll om hon är naken eller påklädd och gör någon erotisk antydan eller ej, det är lika läskigt för det.

Suck säger jag bara! Suck!
 
Re: Re: Men... var går gränsen då?

fjalstal skrev:
Så har jag aldrig sett det. Dom uttrycker ju bara sin egen åsikt men dom har oförskämdheten att göra det högljutt och tvärsäkert på mäns vis.

Det ena utesluter inte det andra. Feminister talar om för oss att samhället är gjort av män för män och att kvinnan ses som och medvetslöst finner sig i att vara en andra klassens medborgare. I min värld så gör de anspråk på alla kvinnors talan. Detta görs, precis som du säger, på ett högljutt och tvärsäkert sätt.

Vidare håller jag inte med om att egenskaperna högljudhet och tvärsäkerhet är typiskt manliga. I min familj finns det både kvinnor och män med de dragen. Att dragen är oförskämda håller jag med om.

/M²
 
Re: Re: Re: Men... var går gränsen då?

mikee skrev:
Det ena utesluter inte det andra. Feminister talar om för oss att samhället är gjort av män för män och att kvinnan ses som och medvetslöst finner sig i att vara en andra klassens medborgare. I min värld så gör de anspråk på alla kvinnors talan. Detta görs, precis som du säger, på ett högljutt och tvärsäkert sätt.

Vidare håller jag inte med om att egenskaperna högljudhet och tvärsäkerhet är typiskt manliga. I min familj finns det både kvinnor och män med de dragen. Att dragen är oförskämda håller jag med om.

/M²

Det skulle nog varit ett par citattecken runt "oförskämdheten" så hade det blivit lite tydligare vad jag menar.

Jag tycker väl inte det är särskilt upprörande att de som vissa kallar militanta feminister gör sig hörda som dom gör. Alternativen fungerar ju inte nåt vidare. Jag antar att "Norsbronx" är Norsborg (vattenverk och så) och i så fall är det en helt annan situation än här i Lysekil, dit jag flyttade -95 från Masmo/Vårby backe. Här jobbar "gubbarna" 5-skift på raffinaderiet, medan "kärringarna" passar ungar på dagis. Här tror större delen "män" att min sambo är värdelös som datatekniker, för det är ju ett manligt jobb. En riktig karlakarl här har en större båt än dom andra stackarna. Man behöver inte flytta sig så långt ifrån Mälardalen och storstäderna innan man jämställdhetsmässigt är tillbaka på 70-talsnivå.
 
Re: Re: Re: Re: Men... var går gränsen då?

fjalstal skrev:
Det skulle nog varit ett par citattecken runt "oförskämdheten" så hade det blivit lite tydligare vad jag menar.

Jag förstod vad du menade, skulle varit citationsteckan runt det sista i mitt inlägg. :)

[Jag tycker väl inte det är särskilt upprörande att de som vissa kallar militanta feminister gör sig hörda som dom gör.

Men att de får politisk gehör och att det satsas skattepengar på exempelvis turnébussar som åker runt i landet och förklarar för högstadieelever under vilket förtryck kvinnor lever tycker jag är upprörande. En sån kampanj förbättrar inte självkänlsan och inger inte självförtroende nånstans!

Förtryck för mig är när folk far illa. Det tycker jag är värt att kämpa för att förhindra:

http://www.susning.nu/F%f6rintelsen

http://www.susning.nu/Josef_Stalin

www.susning.nu/Folkmordet_i_Rwanda

http://www.susning.nu/Etnisk_rensning

med mera, med mera. De västerländska feministernas invändningar mot den rådande samhällsordningen, riktig eller påhittad, känns tämligen fjuttiga i sammanhanget.

[Här jobbar "gubbarna" 5-skift på raffinaderiet, medan "kärringarna" passar ungar på dagis.

Är den här uppdelningen sexistisk? Förnedrande? Objektifierande? På vilket sätt är den dålig? Du nämner att din sambo är datatekniker, hon valde att inte jobba på dagis utan att jobba som datatekniker. Om fler feminister (generalisering), istället för att sprida en nedvärderande kvinno- och manssyn, gjorde som din sambo skulle fördomar av det slag du beskriver snabbare försvinna.

/M²
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.