Re: Re: Re: get her to go too far
PeterLj2 skrev:
Jo detta känner jag igen men det hindrar ju inte att det också finns de som ställer upp och efteråt också är nöjda. Är det då själva typen av bilder som är förkastligt eller bara de metoder som föranlett att en viss typ av människor ställer upp på något de egentligen inte känner sig bekväma med?
De flesta är förhoppningsvis nöjda och tycker det gjort rätt val när de blvit fotograferade.
De tjejer jag fotograferat uttrycker sin tacksamhet för mitt sätt atta vara och blir förtjusta när de ser bilderna.
Jag får ofta höra att jag är en person att lita på och de återkommer relativt ofta för att fråga när vi kan ta nya bilder.
Jag har inget emot babebilder.
För mig är det helt OK att tjejer blir fotograferade med eller utan kläder, i brutalerotiska poseringar och ser ut som slampor på bild.
Jag tittar gärna på flickor och är förtjust i bra bilder på kvinnor. Fotografer som Albert Watson och Bruce Weber skapar bilder jag gillar.
För mig är kvinnor objekt, precis som män eller löv. När jag ser en bild jag gillar bryr jag mig inte om intelligens eller livserfarenhet hos modellen. Bara bilden har den teknik och den utstrålning som krävs för att fånga mitt intresse.
Det är först när personen blir person som objektet försvinner, och då är personen inte längre man eller kvinna utan ett namn med en hjärna. Jag fotograferar ett objekt men jag fikar med en person.
Jag tycker äldre fotografer(gubbar) ofta är bättre på att fotografera modeller.
De har livserfarenhet och kan se förbi de billiga poseringarna för att ta fram det hos personen som ger kraft åt uttrycket.
Unga killar, som ser Slitzfotografer som sina hjältar, ser bara poseringar, neddragna troskanter och olja på B-ljussatta kroppar som ålar i stranden. Och använder det för alla modeller oavsett karaktär eller personlighet.
Jag skulle vilja lägga ut länkar till misslyckade babebilder men gör det inte, av respekt.
Så, jag gillar babebilder och ser mer än gärna en flicka ålandes på studiogolvet framför mig?
Javisst, problemet är inte enskilda bilder utan hur de används.
Och hur man förväntas fotografera en person som är kvinna.
Jag har tyvärr inte skräckexemplet tillgängligt, ett omslag som ger mig lust att kräkas.
Det är tidningen AGI (Aktuell Grafisk Information) som förra året hade ett nummer med två kvinnor på omslaget.
Dessa två hade en verksamhet med konsulttjänster åt tryckerier tror jag. Det kan ha handlat om att de hjälpte till att effektivisera databaser eller nått?
De är iklädda affärsmässig dräkt och ser proffsiga ut, som man förväntar sig i den världen.
Men de ligger på mage bredvid varandra på en vit bakgrund, med hakan gulligt i händerna och benen upplyfta, som en pinuppbild á la femtiotal!
Vad fan...
Vem kom på den idén? Hur kunde de gå med på att fotograferas på det sättet och varför gjorde ett sådant omslag?
Säg inte humor eller ironi för då exploderar jag.
Och har ni sett Alanis Morisette (som klippt håret på senare tid?
Jag har hört killar uttrycka att hon ”är ful som stryk”! Jag skyller på babebilder som översvämmar oss och gör att folk inte kan se skönhet.
Jag vet inte hur många gånger jag hört (samma killar) säga, ”kolla den tjejen, läckert” när de ser omslaget på senaste babetidningen.
Och när jag ser bilden är det en NI-retuscherad skitbild med tjej i vit bikini. Som, ursäkta, ser korkad ut.
Just detta slentrianmässiga att reagera på en bild utan att titta stör mig. Utslätad hud med vit bikini och halvöppen mun så är det en snygg tjej!
Så jag är en kluven man.
Jag tycker om att titta på kvinnor.
Jag tycker om att fotografera en tjej som blinkar åt mig och vänder rumpan åt kameran på ett utstuderat sätt.
Jag tycker om när en kvinna skrattar och kastar med håret i mitt sällskap.
Jag skäms inte för att det kittlar i magen när en modell säger ”jag vill att du fotograferar mina bröst, för de är jag mest stolt över”. (Har bara hänt två gånger.)
Samtidigt.
Skäms jag över att kvinnor ofta framställs på ett och samma sätt på bild. I annonser, i pressmeddelanden och på magasinomslag.
Förundras jag över att så många tycker Slitzbilderna är läckra (ibland är de det).
Egentligen vet jag inte var jag står...