Annons

Flickfotografi

Produkter
(logga in för att koppla)
marma skrev:
Ja, mycket riktigt. Men sannolikheten att ovan nämda älg eller bil loggar in på fotosidan är relativt liten. Eller hur.


Jag antar att du med idiotiska kommentarer menar sådana som "ser ut som en porrbild" och liknande. Grejen är att det är en rimlig kritik vad gäller nakenfoto. Om bilden uppfattas som en porrbild är det ett problem med bilden, åtminstone om många tycker så.

Och vad är problemet med att en modell från ett nakenfoto loggar in? Hon/han är väl förhoppningsvis i det flesta fall medveten om att hon/han är med på bild.

Och nä det är inte rimlig kritik, utan en åsikt. Jag har i ett flertal trådar sagt att jag inte är intresserad av åsikter så länge de inte stöds av en bildmässig förklaring. Åsikter och gränser är oerhört skilda. En del förklarar det mesta som är naket och inte av tillräckligt hög kvalité som porr. I synnerhet om det är en kvinna på bilden. Faktum är att jag tycker de flesta som skriver den typen kommentarer har uppenbara problem att skilja på bild och motiv.

Om man dessutom ser till ordets betydelse i form av att sexuellt upphetsa så kan man fråga sig vad som är fel på det?

En kommentar skall hjälpa fotografens utveckling, gör den inte det är den överflödig. Åsikterna hjälper inte fotografen ett dugg eftersom de inte säger vad det är som gör att bilden uppfattas som porr. Eller vad som skulle ändras för att det inte skulle vara porr.

Att be nån byta motiv är inte att hjälpa någon. Det är nån form av elitism. Bara de duktiga får fota nakna... I så fall ska jag få meddela som självutnämd jäkel på rallyfotografi att övriga amatörer får fotografera folkrace tills ni lärt er fota. *ironi*

/Maverick
 
Christer,

I think you're missing the point. Nude photography gets "rabid" reactions beacause nudity is powerful. And if people react in a negative way emotionally, then it's hard to give neutral critique (like "you should have put her vagina in the golden section"). And people reacting in a negative way means something.

Also, do not assume that people who critisize some photographs with nudity in them do not enjoy nude photography or are on a mission to stamp out nudity in all forms. It's not the same thing.

Christerart skrev:
Let's equalize this - how about those of you who want to shoot portraits should practise shooting with a piece of cloth over your subjects head UNTIL YOU GET GOOD ENOUGH?
This is silly, and you know it. What is lacking in some nude photography is expression. And expression has nothing to do with nudity. If the main thing about a picture is that there is a nude person in it, then it's not a very good picture. It has to have other qualities.
 
marma skrev:
This is silly, and you know it. What is lacking in some nude photography is expression. And expression has nothing to do with nudity. If the main thing about a picture is that there is a nude person in it, then it's not a very good picture. It has to have other qualities.

Men Martin, nu skjuter du ju dig själv i foten. Vad Christer menade (antar jag i alla fall) är ju att det bland porträttbilderna finns massor av meningslösa bilder. Du efterlyser uttryck i nakenbilderna, kan man inte få efterlysa samma sak bland porträttbilder då? Jag har själv massor med porträttbilder som jag inte är nöjd med av den enkla anledningen att modellerna varit alltför stela, men jag har även porträtt där de utstrålar attityd.

OK, det kan ju vara svårt att visa uttryck om du hänger ett tygstycke över ansiktet, men många bilder som läggs upp sägs ju efterlysa tips på bättre ljussättning o då spelar det väl ingen roll om det du ser är ett ansikte eller ett stycke tyg. Ta bara ett tygstycke som återger ljuset lika mycket som ett ansikte och experimentera på. ;-)

Enda skillnaden mellan mig o de som lägger upp de sämre nakenbilderna är väl att jag inte lägger upp mina sämre alster.
 
Man får väl utgå från att nakenfotograferna inte medvetet laddar upp sina sämre alster. Det kanske mest är så att deras bästa alster inte är bättre och därför så skulle ju lite konstruktiv kritik vara på sin plats.

Mvh
Maverick
 
marma skrev:
............ What is lacking in some nude photography is expression. And expression has nothing to do with nudity. If the main thing about a picture is that there is a nude person in it, then it's not a very good picture. It has to have other qualities.
Vad är det då för uttryck som du menar? Uttryck i ansiktet eller vad?

Många som klagar och som vet hur en bra/dålig nakenbild ska se ut. Kan vi få några exempel?
 
Canonliza skrev:
Hahaha!

*Liza ställer sig bredvid och sjunger med*.... //Liza

Är det inte bra att detta diskuteras? Som du kanske märker är det nästan bara killar dessutom som argumenterar runt detta som är ett problem för många unga kvinnor. Borde du inte tycka det är bra istället för att fåna dig? Har du inget att komma med så lägg ned!

/Joakim
 
Christerart skrev:


BUT - you know - we have the same right as you to shoot what WE WANT - and we should be able to do so without these rabid reactions from a few fanatics.

Ursäkta om jag påpekar det, men du verkar inte ha fattat ett smack Christer. Läser du över huvud taget vad folk skriver?

Du tycker du ska få fotografera vad du vill, det är nämligen din rättighet som du skriver. Jo men det låter fint. Det där med att åberopa den individuella friheten brukar funka. Men respekten för andra då? Var är den?

Om dina bilder cementerar stereotypa könsroller. Om dina bilder objektifierar kvinnor. Om dina bilder sexualiserar unga kvinnor på ett negativt sätt. Om dina bilder bidrar till att unga kvinnor får sämre förutsättningar än unga män. Om dina bilder får andra att må dåligt. Har du inget ansvar då?

Tror du i din naivitet att din rättighet att fotografera och sprida bilder är större än den hänsyn du som vuxen individ och samhällsmedborgare bör visa andra människor?

Jag tycker du borde tänka ett varv till Christer. För det handlar inte om att någon vill begränsa dina rättigheter, vi vill inte hindra dig från att fotografera det du vill. Däremot handlar det om att det är dags för dig att ta ANSVAR för dina handlingar. Klarar du det? Är du vuxen nog? Eller är du fortfarande den där lilla pojken som skriker; jag vill, jag vill, jag vill!

/Joakim
 
Liax skrev:
Ursäkta om jag påpekar det, men du verkar inte ha fattat ett smack Christer. Läser du över huvud taget vad folk skriver?

Du tycker du ska få fotografera vad du vill, det är nämligen din rättighet som du skriver. Jo men det låter fint. Det där med att åberopa den individuella friheten brukar funka. Men respekten för andra då? Var är den?

Om dina bilder cementerar stereotypa könsroller. Om dina bilder objektifierar kvinnor. Om dina bilder sexualiserar unga kvinnor på ett negativt sätt. Om dina bilder bidrar till att unga kvinnor får sämre förutsättningar än unga män. Om dina bilder får andra att må dåligt. Har du inget ansvar då?

Tror du i din naivitet att din rättighet att fotografera och sprida bilder är större än den hänsyn du som vuxen individ och samhällsmedborgare bör visa andra människor?

Jag tycker du borde tänka ett varv till Christer. För det handlar inte om att någon vill begränsa dina rättigheter, vi vill inte hindra dig från att fotografera det du vill. Däremot handlar det om att det är dags för dig att ta ANSVAR för dina handlingar. Klarar du det? Är du vuxen nog? Eller är du fortfarande den där lilla pojken som skriker; jag vill, jag vill, jag vill!

/Joakim

Sorry, Joakim,

I think it is you who haven't gotten this at all....

Of course it's all about controlling what certain photogs can and cannot do - in the name of YOU guys who are so "grown up" - and interestingly enough it is always in this offensive and ironic vein added to a "person angrepp" - as you've just shown us a great example of.

I don't know your age and I'm not interested in how old or mature you are - you've just shown us all here on this forum that you are NOT mature enough to discuss this subject.

I do this for a living - NONE of the WOMEN I've worked with have ever come back to me and told me she's feeling bad mentally because of the work we've done - axactly the opposite. They call me, we get together, have a beer, talk on the phone, exchange emails because we are friends.

Last night i met with one of my "girls" - oooh - sexist remark that, right - now you can really rip me - and one of her friends - a gay guy - and we sat over a drink while she told us about her bad love experience with a european man this last summer - how controlling he had turned out to be and how everything with him was either black or white. Your remarks made me think you guys might have something in common.

Most of my models are professional women or students. None are short of brains - all can think for themselves and take responsibility for their decisions - as can I.

I am proud of my work and what I have produced in the 5 years I've done this.

I don't need guys like you to tell me I need to take responsibility for what I am doing - I've done that since I produced my very first image and published it.

And - I have NO responsibility towards fanatics who push an issue they in reality know NOTHING about.

You talk about "ansvar" - how about you taking "ansvar" for your "personangrepp".
 
Ledsen Christer, men du och jag definierar nog inte personangrepp på samma sätt. Visst var mitt meddelande ganska hårt formulerat, det håller jag med om (och det var kanske onödigt), men något personangrepp var det inte.

Det enda jag frågat är om du inte borde fundera på att ta ansvar för dina handlingar. Och det är enligt min menig en berättigad fråga med tanke på vilken sorts foto du ägnar dig åt. Du säger själv att du gör det, och jag tror dig. Fine with me!

Nåväl, jag lägger ned denna debatt. Jag har framfört mina åsikter och tagit del av dina. Tror inte vi kommer längre än så här.

Lycka till med ditt fotograferande.

/Joakim
 
Christer,

he is (and I am) not talking about the models. He's talking about the fact that how you depict people has an effect on OTHER people. This fact is convieniently "forgotten" by many.
 
marma skrev:
Christer,

he is (and I am) not talking about the models. He's talking about the fact that how you depict people has an effect on OTHER people. This fact is convieniently "forgotten" by many.

My images are supposed to have an effect - HOW they affect is up to each and every individual - and *I* - read that as a capital *I* - and every other nude photographer have no responsibility for how people viewving our images feel or think.

That's the nature and intent of art - supposed to get you engaged - to feel - to think - even perhaps to change.

YOU have to take responsibility for yourself - if you know something upsets you, why in the world would you subject yourself to that experience - unless you're trying to "grow"?

I don't like scary and gory, bloody movies - so I don't watch them - but I respect others wish to see them - simple - that's their right.
 
Christerart skrev:
My images are supposed to have an effect - HOW they affect is up to each and every individual - and *I* - read that as a capital *I* - and every other nude photographer have no responsibility for how people viewving our images feel or think.
I'd say that this is an increasingly simplistic view of things. Everyone that produces images that occupy our public shared space has a responsibility, you can ofcourse choose not to take it. I have no idea if this applies to you Christer, I have not checked out you site, though I will when this discussion is over, in about three years ... ;)

That's the nature and intent of art - supposed to get you engaged - to feel - to think - even perhaps to change.
You are right. Though I think that the time when a photo of a naked body made someone think or change is gone. That taboo was broken decades ago.

I don't like scary and gory, bloody movies
Then you would probably be very irritated if blood and gore was used to sell stuff that was in no way related to medical aids. And it was always present. And there was huge peer pressure to walk around in bloody clothes. (Ok, a bit silly I admit, but it is the total media pressure that is the problem, and the individual artist can be part of that).
 
Liax skrev:
Är det inte bra att detta diskuteras? Som du kanske märker är det nästan bara killar dessutom som argumenterar runt detta som är ett problem för många unga kvinnor. Borde du inte tycka det är bra istället för att fåna dig? Har du inget att komma med så lägg ned!

/Joakim

Du hoppar på mig o inte Esthetia...?? Undrar varför....
Jo d är bra att det diskuteras, men inte på det sätt som många gånger blir i en tråd som denna med en hel del lågvatteninlägg o personangrepp. Anledningen till att jag (vi) ställde oss o började sjunga var för att dessa diskussioner oftast slutar på ett o samma sätt här på FS.

För övrigt vill jag bara säga att jag har lika stor rätt som du att vara här o tycker att du bör tona ner din aggressivitet. //Liza
 
Canonliza skrev:
Du hoppar på mig o inte Esthetia...?? Undrar varför....
Jo d är bra att det diskuteras, men inte på det sätt som många gånger blir i en tråd som denna med en hel del lågvatteninlägg o personangrepp. Anledningen till att jag (vi) ställde oss o började sjunga var för att dessa diskussioner oftast slutar på ett o samma sätt här på FS.

För övrigt vill jag bara säga att jag har lika stor rätt som du att vara här o tycker att du bör tona ner din aggressivitet. //Liza

Du har några poäng Liza, jag gick kanske ut lite väl hårt i denna debatt. Händer ibland när jag blir engagerad i ett ämne. Men att jag skulle vara aggressiv håller jag inte med om. Däremot kan jag vara brutalt ärlig ibland, något som uppfattas som aggressivitet av en del. Många människor har av någon anledning problem med rak kommunikation och vill ha allt inlindat i bomull.

Men jag kan också påpeka att det diskuteras en hel del här på fotosidan, vilket du naturligtvis vet. Och visst kan tonen bli lite bufflig ibland. Folk missuppfattar varandra och en del inlägg blir onödigt hårda. Men jag ser inte detta som ett problem eftersom det enligt min mening sker väldigt sällan. Jag tycker nog att de flesta debatter här på fotosidan håller sig på en trevlig nivå. Det räcker med att läsa en vanlig recension i vilken tidning som helst för att hitta betydligt värre exempel på det du kallar personangrepp.

Men ibland hettar det som sagt till, vilket i alla fall inte jag tycker är fel. Jag har skrivit det förut och jag upprepar det igen; livet är inte indränkt i ett rosa skimmer. Och med det menar jag att även obekväma saker ska kunna diskuteras. Man kan inte gå omkring och tro att tillvaron är ett enda mysigt puttrande där alla håller med varandra hela tiden.

Slutligen så har jag inte sagt att du inte har någon rätt att skriva här, den tolkningen gjorde du själv. Men om du tycker att en tråd är jobbig så tycker jag du ska låta bli att kommentera, det gör jag. Det är mycket enkelt. Och måste du absolut skriva något, se då till att komma med ett vettigt inlägg. Det är i alla fall min åsikt.

/Joakim
 
Ämnet är i allra högsta grad tabu skulle jag säga. Det är inte ofta man ser nakenstudier på väggarna hemma hos folk. Såvida de inte är typ femton och Slitz logga finns i ena hörnet på bilden.

Jag tycker man möter fördomar och märkliga uppfattningar överallt när folk får reda på att man har fotograferat naket. Innan jag fick flickvännen att fatta att man faktiskt inte är intresserad av att hoppa i säng med modellerna höll på prata mig blå. Hon kunde över huvud taget inte förstå att man inte kunde vara intresserad av en person som stod naken framför en.

En syrra undrade hur hur min flickvän över huvud taget kunde vara tillsammans med mig. Som om det enda jag vore var en nakenfotograf.

Fördomarna är av samma typ när tjejer tror att killar enbart är intresserade av brudar med silikon alldeles oavsett hur mycket man försöker få dem att fatta att så inte är fallet.

Personligen anser jag inte att porr och nakenhet är något av ondo. Inte ens på bild. Porrbranchen har ett dåligt rykte, vilket de säkert har förtjänat, men det gör inte porren eller nakenheten som sådan till något ont.

Jag tror inte heller att bilderna ger någon dåligt självförtroende. Bilderna blir en kanal för det dåliga självförtroende som redan finns. Samma människor är ofta oroliga för att de inte duger i skolan, arbetet, idrottslaget eller vad det nu kan vara.

Jag skulle vilja se fler nakenbilder på både kvinnor och män. För att visa att det är inte fult, det är inte skammligt. Sex och nakenhet är inte heller fult och skammligt och borde inte vara värre att prata om, eller visa, än att prata om sina intimproblem. Killar pratar sex med varandra, tjejer pratar sex med varandra. Fast det är sällan vi gör det över gränserna annat än med partnern. Jag vill riva ner alla blockeringar kring nakenhet och sex. Som fotointresserad är det inte konstigt att bilden blir mitt redskap.

Det enda som stör mig i sammanhanget är att det är för lite bilder på män. Att fotografera nakna män är dessutom lättare eftersom de så gott som aldrig blir klassade som porr alldeles oavsett kvalité på bilden.

/Maverick
 
en sak som alltid förbryllat mig är varför man så sällan ser en manlig fotograf (som alltså plåtar nakna kvinnor) plåta sin syster, mamma eller dotter naken?
om man nu inte har några som helst sexuella känslor eller reaktioner över sitt motiv, menar jag.... då borde ju vilka kvinnor som helst funka?
eller är kvinnor man är nära släkt med (eller för den delen även närstående manliga släktningar) inte lika snygga på bild?

varför får jag inte se bilder på era mammor, systrar och döttrar?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.