Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Flickfotografi

Produkter
(logga in för att koppla)
Hmm, kan ju låta motsägelsefullt iofs när det tas ur sitt sammanhang. Men jag tycker inte det är det när det är i sitt sammanhang.

Det dåliga självförtroende har inget med bilden att göra. Bilden och idealet blir kanal ut för det dåliga självförtroendet. Jag kan inte riktigt förklara det. Det dåliga självförtroendet ger den drabbade en uppfattning om att hon/han inte är snygg. Lösningen blir att, i dagens ideal, silikonbröst eller vad det nu må vara gör att man bli snygg. Skulle man operera dit silikonet så är man i regel inte nöjd iaf. Varför? Jo, för att det dåliga självförtroendet intalar en att man är inte snygg alldeles oavsett hur man ser ut. Poängen är att det spelar ingen roll om man ser ut som idealet, för det dåliga självförtroendet kommer iaf att få en att tycka att man inte duger.

Jag tycker det är uppenbart att det är nått annat som är orsaken. Tittar vi på män så har de generellt bättre självförtroende. Detta oavsett hur de ser ut eller hur de lyckas i skolan eller arbetslivet. Detta trots att det inte saknas förebilder som i lika stor utsträckning som nakenbilder skulle kunna vara skadliga. Jag tror att det till stor del handlar om att flickor och killar uppfostras olika.

/Maverick
 
Maverick skrev:
Fast det är en intressant frågeställning varför du hackar på Canonliza och inte på Esthetia.

/Maverick

Snälla du, jag hackar väl inte på Liza? Om det uppfattas som att jag gör det så ber jag uppriktigt om ursäkt för det har verkligen inte varit min mening.

Svar på din/er fråga: Jag blev faktiskt lite irriterad på Christels inlägg också. Tycker att hon, som alla andra, kan välja att ignorera trådar hon inte gillar. Om tråden spårar ur eller blir för tradig så brukar killarna på fotosidan vara snabba med att rycka in och styra upp, alternativt stänga ned.

Men men, jag struntade som ni märkte i att skriva något om Christels inlägg. Men när även Liza kom med ett liknande inlägg kunde jag inte hålla mig. För som jag nyss nämnt, intresserar det inte, ignorera.

Nåväl, jag är inte så farlig (korkad :) som jag kan låta! :) Folk brukar påpeka att jag kan bli lite väl intensiv ibland (har inträffat ett par gånger tidigare här på fotosidan kan jag lova :). Och det händer när jag "går igång" på något ämne som engagerar mig. Men jag tar det aldrig någonsin personligt. Så jag skulle aldrig få för mig att sura på någon efter en debatt.

Som sagt, hoppas ingen tagit illa upp på riktigt. I så fall är jag den första att be om ursäkt.

/Joakim
 
Fast man har väl inte sexuella kännslor över motivet även om slutresultatet, bilden, är ämnat att vara sexuellt? Vissa närstående vill man väl helst inte se som sexuella? Morsor, syrror och döttrar tillhör väl dem. Och icke sexuella nakenbilder är det väl rätt ofta som det är åtminstone fru, dotter och syrror. Morsor vet jag inte hur det är, men det är väl alltid ett kännsligt kapitel med föräldrar. Nakna äldre människor över huvud taget ser man inte så ofta på bild.

Jag får för övrigt inte min morsa eller syrra att ställa upp på bild över huvud taget... än mindre nakna...

Min flickvän börjar dock mjukna lite vad det gäller bilder över huvud taget. Men jag har inte nån nakenbild direkt som jag känner att jag skulle vilja ha feedback på. Inte här på FS iaf, för den uteblir ju iaf. Fick dock riktig bra med hjälp på klubben sensast trots att det mest är en hög macroblomsfanatiker.

/Maverick
 
Senast ändrad:
Oj, denna debatten är seglivad. :) Ingen nyhet och den kommer nog att hålla på i några år till som någon nämnde. hehe

Måste nog säga att jag håller med Maverick. Bilder på både män och kvinnor vore inte helt fel. Då kanske man kan avdramatisera detta med nakenhet lite.

Skulle personligen inte ha något emot att fota nakenbilder på killar eller tjejer. Sen har ju jag en personlig uppfattning vilken typ av bilder jag gillar. Less is more för min del.

Angående detta med att ha ett ansvar till samhället. Visst har vi alla ett ansvar, men vi kan inte ta på oss ALLT ansvar. Jag minns en intervju med en anorektisk tjej som jag gjorde. När jag frågade henne om hur stort ansvar reklam och modebranschen har för kroppsfixeringen, svarade hon; "de har naturligtvis ett ansvar, det skulle vara trevligt att se lite blandade modeller, men det är bullshit att de skall ha ALLT ansvaret. Anorexi är inget du bara får för att du glor på en massa modeller. Det vore alldeles för enkelt. Problemet sitter djupare och det har ofta med många andra faktorer att göra."

Dessa ord återkom bland många av tjejerna jag pratade med och jag tror dem. Visst har vi som arbetar inom olika branscher ett ansvar, men vi måste faktiskt också ge folk lite credit för att de har en egen vilja och hjärna. De flesta sållar bort det mesta av skräpet som finns i bildväg.
 
Maverick skrev:
Hmm, kan ju låta motsägelsefullt iofs när det tas ur sitt sammanhang. Men jag tycker inte det är det när det är i sitt sammanhang.
Jo, jag tog meningen ur sitt sammanhang, men endast för att jag tyckte att du skyggar undan för vissa (enligt mig) uppenbara samband.

Det dåliga självförtroende har inget med bilden att göra. Bilden och idealet blir kanal ut för det dåliga självförtroendet.
Tja, vad som är orsak och verkan.

Din lösning verkar vara att om vi bara förklarade för alla unga tjejer att all reklam och tidningar där utseende är allt egentligen inte spelar någon roll så kommer allt bli bra. Det här kommer att låta mästrande, men here goes: jag brukade tycka likadant. Förut. Jag förutsatte att vi levde i ett jämlikt samhälle där kraven var ungefär lika. Men så är det inte.

Poängen är att det spelar ingen roll om man ser ut som idealet, för det dåliga självförtroendet kommer iaf att få en att tycka att man inte duger.
Mycket riktigt, självförtroende grundmuras i unga år. Sedan är det svårt att fixa till. Det betyder dock inte att det dåliga självförtroendet inte kommer (delvis) av utseendefixering skapat av media o.s.v.

Jag tror att det till stor del handlar om att flickor och killar uppfostras olika.
Håller jag med dig. Men en stor del av "uppfostran" kommer utifrån (extern uppfostran?). Se ovan.
 
Jag delar inte din uppfattning om att en stor del av uppfostran kommer utifrån iform av media. I så fall skulle fler killar lida av samma problem. De är inte så många killar som lever upp till idealen de heller(rambo, arnold, brad pitt, gilettereklam, dressman osv...).

För de flesta är det föräldrar och andra närstående. Samt ledare av olika slag t ex idrottsledare. För en del killar och tjejer tillkommer lumpen.

Skolan är en viktigt miljö men där det alldeles för "slapphänt" där unga människor i stort sett får fritt spelrum att utveckla sin egen uppfostran och det blir sällan lyckat utan bra vägledning. Människor i klump blir sällan särskilt lyckat över huvud taget.

/Maverick
 
Estethia skrev:
en sak som alltid förbryllat mig är varför man så sällan ser en manlig fotograf (som alltså plåtar nakna kvinnor) plåta sin syster, mamma eller dotter naken?
om man nu inte har några som helst sexuella känslor eller reaktioner över sitt motiv, menar jag.... då borde ju vilka kvinnor som helst funka?
eller är kvinnor man är nära släkt med (eller för den delen även närstående manliga släktningar) inte lika snygga på bild?

varför får jag inte se bilder på era mammor, systrar och döttrar?

Perhaps because they are half a world away..

Are you now in an underhanded way suggesting that there is an underlaying Oedipus complex that drives those who ptotograph nudes?

As for MY sisters - one is way overweight - one is - or at least last time I saw here about 15 years ago - goodlooking and my mother in her day was a stunning eye catching creature - she is on the photographs I've seen of her - and any artistic gens I got I probably inherited from her.

She has NEVER criticized me for doing nudes - on the contrary always supported my artistic endevours.

Something else you can ponder:

some time ago a young woman - 19 - came to me - told me her 84 year old grandmother saw my work and told her to pose for me - she did - the grandmother - Jean - and I are now fast friends.


As for daughters - I don't have any - neither do I have sons - if I did I probably would have photographed them (a la Sally Mann) but then I of course would have been vilified for that.
 
jaja.. dumt av mig att fråga i sådan här "hälla vatten på gås"-tråd. *låter bli att läsa mer och gör lite roligare saker istället*
 
Estethia skrev:
en sak som alltid förbryllat mig är varför man så sällan ser en manlig fotograf (som alltså plåtar nakna kvinnor) plåta sin syster, mamma eller dotter naken?
om man nu inte har några som helst sexuella känslor eller reaktioner över sitt motiv, menar jag.... då borde ju vilka kvinnor som helst funka?
eller är kvinnor man är nära släkt med (eller för den delen även närstående manliga släktningar) inte lika snygga på bild?

varför får jag inte se bilder på era mammor, systrar och döttrar?

Dom kanske inte vill..? ;)
 
Estethia skrev:
en sak som alltid förbryllat mig är varför man så sällan ser en manlig fotograf (som alltså plåtar nakna kvinnor) plåta sin syster, mamma eller dotter naken?
om man nu inte har några som helst sexuella känslor eller reaktioner över sitt motiv, menar jag.... då borde ju vilka kvinnor som helst funka?
eller är kvinnor man är nära släkt med (eller för den delen även närstående manliga släktningar) inte lika snygga på bild?

varför får jag inte se bilder på era mammor, systrar och döttrar?


Found this little tidbit on BBC's website

Maybe this is one reason why:

And artist Betsy Schneider had her exhibition closed following a visit by police, who were alerted by complaints that it contained naked pictures of her daughter.

And here we are encouraged to do just that - whaddya know....
 
Senast ändrad:
Estethia skrev:
en sak som alltid förbryllat mig är varför man så sällan ser en manlig fotograf (som alltså plåtar nakna kvinnor) plåta sin syster, mamma eller dotter naken?
om man nu inte har några som helst sexuella känslor eller reaktioner över sitt motiv, menar jag.... då borde ju vilka kvinnor som helst funka?
eller är kvinnor man är nära släkt med (eller för den delen även närstående manliga släktningar) inte lika snygga på bild?

varför får jag inte se bilder på era mammor, systrar och döttrar?

Regards Sally Mann and her work - I found this on the web:

"Sally Mann is best known for her pictures of her children, Emmett, Jessie and Virginia, growing up in the foothills of the Blue Ridge Mountains of southwest Virginia. The pictures have an intimacy that is sometimes so strong that we wonder if we should be looking at them. Mann worked with a large format camera, working together with her children to create these works.


Part of the controversy that these pictures aroused comes from the sensuality of many of the poses deliberately adopted by her daughters in particular. Often they are naked, which added to the unease some felt. Sometimes they are clearly playing at being adults, but at other times we see clear glimpses of a sexuality which some would like to deny exists.


Sally Mann wrote in the introduction to her book Immediate Family: 'most are of ordinary things every mother has seen. I take pictures when they are bloodied or sick of naked or angry. They dress up, they pount and posture, they paint their bodies...'


Her work is a beautiful and moving record of the life of her family, one that I feel grateful to them for letting me share. It takes a particularly sick mind to see anything to object to in work like this."

taken from:

Directory of Noble Photographers,

http://photography.about.com/library/dop/bldop_smann.htm
 
Tar mig friheten att skriva mitt första inlägg i denna tråd utan att läsa de tidigare 28 sidorna ordentligt. Dessutom är jag väldigt övertygad att jag i en eller annan tappning läst allihop förut här på FS. När jag funderar på denna diskussion och ett större antal tidigare på samma tema slås jag av några saker:

Det första man kan konstatera är väl att sexualiteten och vårt förhållande till den är något av det som berör oss djupast. Vad jag kan minnas finns inget annat ämne som kan generera samma mängd av inlägg och med samma intensitet.

Det andra är att det inte finns någon annan typ av bilder jag kan komma på där så många kräver att budskapet hos alla bilder ska vara anpassat till den egna åsikten om vilket budskap som är korrekt... (Man ser t.ex inga "hatkommentarer" kring avgaser, miljö och trafiksäkerhet i anslutning till bilder med sportbilar eller motorsport)

Där tredje att jag inte vet något annat ämne där argument kring konstnärlig frihet etc istället för att bemötas med en resonerande argumetation avfärdas på ett sätt som skulle platsat i en kulturproklamation från ett FDJ-läger i DDR.

Undrar varför det är så - är vidsyntheten och tanken att den egna sanningen inte är den enda en polityr som lätt skrapas bort när vi blir berörda där det verkligen känns? Är det i så fall något vi borde vara oroliga över?
 
janc skrev:
Tar mig friheten att skriva mitt första inlägg i denna tråd utan att läsa de tidigare 28 sidorna ordentligt. Dessutom är jag väldigt övertygad att jag i en eller annan tappning läst allihop förut här på FS. När jag funderar på denna diskussion och ett större antal tidigare på samma tema slås jag av några saker:

Det första man kan konstatera är väl att sexualiteten och vårt förhållande till den är något av det som berör oss djupast. Vad jag kan minnas finns inget annat ämne som kan generera samma mängd av inlägg och med samma intensitet.

Det andra är att det inte finns någon annan typ av bilder jag kan komma på där så många kräver att budskapet hos alla bilder ska vara anpassat till den egna åsikten om vilket budskap som är korrekt... (Man ser t.ex inga "hatkommentarer" kring avgaser, miljö och trafiksäkerhet i anslutning till bilder med sportbilar eller motorsport)

Där tredje att jag inte vet något annat ämne där argument kring konstnärlig frihet etc istället för att bemötas med en resonerande argumetation avfärdas på ett sätt som skulle platsat i en kulturproklamation från ett FDJ-läger i DDR.

Undrar varför det är så - är vidsyntheten och tanken att den egna sanningen inte är den enda en polityr som lätt skrapas bort när vi blir berörda där det verkligen känns? Är det i så fall något vi borde vara oroliga över?

Jan,

Thanks for a well thought out, sound, measured and intelligent posting.

Took me a while to get thru it but as I understand it - I may be wrong - but I *thinK* I got it right...=*^)

After reading all the fanatic and shrill postings yours is an oasis in the desert..=*^) - thank you!

I will never, never understand that some cannot stop from pushing - no - demanding that everybody else MUST live like they do. I wonder how they would have liked to live in the Stalin or Hitler era...

Well, gotta go - looks like we'll be on the receiving end of a category 5 hurricane here in New Orleans and we're all told to prepare for a very probable evacuation. If this one hits head-on the city may very well be under 20' of water. And the floor of the loft in my studio is at the 13' level so it won't be enough to put all the stuff up there....

Last one 2 years ago was a small one and we were only on the outskirts of it but we still found one of our cars - 2 weeks old - floating in 2 feet of water - and almsot that much inside - not fun - but this one coming may be the worst one since hurricane Camille 1969.

Wish us luck...=*^)
 
Varför tycker folk att det är sexistiskt så fort man fotar en vacker flicka? Det blir ju aldrig nå knas när någon fotar en tjock tjej i samma miljö, klädsel?
 
Vissa frågor kommer alltid att vara kontroversiella och väcka starka känslor. De saknar egentlig lösning och kommer därmed alltid att vara lika aktuella. Denna tråd är ett bra exempel. Den startades för ungefär ett år och ett kvartal sedan, blommade under ett kvartal och låg sedan i träda i mer än ett år. För att nu dras igång igen?
 
Vad är då flickfotografi i din uppfatning?

Blir då alla bilder då en kvinnlig modell avteknas ett flickfotografi?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.