Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Flera versioner av samma bild i CR

Produkter
(logga in för att koppla)

Gulo

Aktiv medlem
Det händer ju rätt ofta att man vill göra flera versioner av samma bild, t.ex. olika beskärning.

Jag brukar då ändra namnet på min XMP-fil. Så varje version får sin egna inställningsfil.

Detta fungerar rätt bra men problemet blir när man ska öppna alla versioner på nytt. Då får man hålla på att byta namn på XMP-filerna. Vilket fungerar men blir lite bökigt och tar en stund.

Ett alternativ är ju att ha dubbla CR2 filer eller att spara varje version i PSD vilket jag gjorde tidigare! Men detta tar en del plats.

Är det någon som kommit på någon smidig lösning som inte tar upp utrymme?

CR = Camera Raw eller?

Finns inte nån funktion som kallas "snapshot" där man kan spara olika varianter av inställningar som XMP-data (i samma XMP-fil)?

Ja, Camera Raw.

Det fanns visst "snapshots" eller "ögonblicksbilder" som det heter på svenska. Hittade denna guiden:
http://digitaldailydose.wordpress.com/2009/03/19/using-snapshots-in-lightroom-and-camera-raw-5/

Det går ju även att importera XMP inställningar när man är inne i Camera Raw vilket underlättar en del.

Men det jag egentligen skulle vilja är att kunna öppna alla mina "ögonblicksbilder" samtidigt. Alternativt XMP filerna istället. Men det verkar inte gå. Tänkte man kunde markera alla "ögonblicksbilder" genom Ctrl+vänsterklicka eller Ctrl+A och sedan bara öppna så alla kommer in PS samtidigt =)

Det är kanske "virtual copies" som är det jag är ute efter. Jag har Camera Raw 6 men det verkar inte som den versionen har något sådant. Tydligen ska Lightroom ha stöd för detta men jag brukar inte använda det till att redigera utan det blir oftast Camera Raw.

Nej, tyvärr har inte ACR virtuella kopior. Det är Snapshot som "löser" detta. Lightroom ska väl ha ett existensberättigande oxå antar jag. Bridge (som i så fall borde haft den här funktionen) blev ju inte direkt överdoserat med nyheter i CS5.

Ja, det var tråkigt att de inte kom lite nyheter i Bridge! Är väl bara att hoppas på nästa version =) Får köra med Snapshots tillsvidare. Jag gillar inte LR men kan ju även vara en vanesak. Använder det i princip bara till att ändra filnamn.

Har upptäckt en bugg i LR om man väljer att ändra filnamn till datum/tid i samband med importen så blir det fel. Men det blir rätt datum/tid om man gör det manuellt efter importen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar