Annons

Flera fokuspunkter

Produkter
(logga in för att koppla)

BertJ2

Aktiv medlem
Vad betyder det när flera fokuspunkter tänds samtidigt i 350D/400D? Kameran kan väl bara fokusera på ett avstånd. Ibland tänds punkter på objekt som ligger på olika avstånd. Betyder det att objekten ligger inom skärpedjupsområdet?
 
Kameran fokuserar i den punkt som har något att fokusera på och som ligger närmast kameran. Jag har ingen 350/400D men du kan säkert välja fokuspunkt på något sätt om du vill.
 
dosken skrev:
Kameran fokuserar i den punkt som har något att fokusera på och som ligger närmast kameran. Jag har ingen 350/400D men du kan säkert välja fokuspunkt på något sätt om du vill.

Man kan välja fokuspunkt manuellt eller låta kameran välja. I det senare fallet är alla fokuspunkter aktiva och i manualen står det att kameran i allmänhet väljer den punkt som täcker det närmaste objektet. Min fråga gällde när kameran i detta läge väljer flera fokuspunkter samtidigt. Man kan både se detta i sökaren som att flera fokuspunkter blinkar till samtidigt, och när man tittar på bilderna efteråt i ZoomBrowser (flera rödmarkerade rektanglar).
 
Jag skulle tro att i de af-punkter som lyser har kameran registrerat tillräckligt med kontrast för att kunna fokusera. Låter du kameran välja punkt sen kommer den som ligger närmast bli vald.
Eller har du lagt i A-DEP-läget? Då ska ju kameran se till att allt mellan den närmaste och den mest avlägsna punkten hamnar i någorlunda fokus genom att tala om för objektivet var den ska lägga fokuseringen och vad bländaren ska vara.
 
De punkter som lyser är i/inom fokus. Jag tycker att 400D (precis som 300D som jag hade tidigare) väljer punkter i det närmaste slumpvis. Det är inte den närmaste punkten som väljs iallafall. Kanske den/de med mest kontrast.

Hursomhelst, låter man 400D välja fokuspunkt blir det ofta fel.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.