Annons

Fler frågor kring färgprofilering

Produkter
(logga in för att koppla)

Hermanssson

Aktiv medlem
Ytterligare spörsmål kring färgprofilering och visning av bilder. Börjar med lite bakgrund.

Innan jag profilerade min bildskärm med hjälp av min Pantone Huey Pro var färgerna på min Dell U2711 tydligt översaturerade. Detta bör väl (rätta mig om jag cyklar fel) betyda att programvaror som inte är färghanterade visar färgerna så som skärmen visade allt default - och endast programvaror med stöd för färghantering nyttjar den profil min Huey skapat till skärmen, så att det jag ser blir korrekt. Photoshop och Windows bildvisare t.ex. (dock inte bildspelsvisning i fullskärm samt miniatyrbilderna - lustigt..) visar vad jag kan se, mina foton korrekt efter profileringen.

Men då till min fråga: När jag tittar på bilder på internet i en färghanterad webläsare - vad ser jag då? Drar Firefox (i detta fall) någon nytta av den skärmprofil jag skapat och visar foton med hjälp av den så att det jag tittar på skall vara korrekt enligt profilen? Eller visar den bara skillnad på standardiserade färgrymder såsom sRGB och Adobe RGB? För när jag tittar på foton som jag själv lagt upp på internet så är färgmättnaden för stark, medan de i Photoshop och i Windows ser fina ut.

Om svaret är att Firefox inte kan dra nytta av min egna profil - då är det alltså viktigt att hårdvaruställa bildskärmen så bra det bara går med ögat först och därefter profilera den, annars kommer ju allt annat material utom det man själv arbetar med i PS att visas helt felaktigt, eller?
 
Okej, tack Pelle!

Sitter alla här inne och gör ovanstående? Installerar plugins, aktiverar config-kommandon etc. eller surfar ni bara "ohanterat"?

Men min fråga kvarstår ändå - borde jag ställa in skärmen så bra jag bara kan själv, så att bilderna ser bra ut enligt mina oprofilerade ögon och därefter köra min Huey igen, eftersom det mesta uppenbarligen inte är färghanterat och visas med skärmens egna inställningar (utan påverkan av min profil).

Det är ju inte kul att sitta och bläddra bland andras bilder och titta på dem med felaktiga färger. I synnerhet inte om man vill kunna leverera någon typ av konstruktiv kritik.
 
Det bästa är väl ändå att se till att ens egen skärm visar så rätt som möjligt. Då har man ju gjort vad man kan själv. Sen får man hoppas att fler och fler därute i världen börjar göra rätt också.
 
Är nog omöjligt att gardera sig helt, för även om du har en superkorrekt kalibrerad skärm, så kanske de som gjort bilderna inte har det och då ser du inte samma färger som de ändå =)

Här finns en ingående artikel ...
http://www.wangstedt.net/tips/webdesign/cms-on-the-web2/

Nej, att Nisses monitor är för mörk vilket leder till att han tycker att alla andras bilder är mörka och själv sitter och ljusar upp sina bilder så att alla andra upplever hans bilder som ljusa (eller samma sak fast med diffande färger) kan man förstås inte göra något åt, men jag vill inte sitta i min webläsare och titta på bilder och se felaktig färginformation när jag själv faktiskt har en kvalitativ skärmprofil. Och som jag förstår är det enda sättet jag kan göra det på att använda en webläsare som tar hänsyn till min egenskapade profil. I länken nedan ser det ut som att endast Safari gör det, inte Firefox. Ändå hör man alltid "kör Firefox för den är färghanterad!" Förvirringen känns minst lika stor nu som innan.

Hur gör ni andra? Sitter ni och kör en icke-färghanterad webläsare och accepterar/ignorerar den eventuella diff i färghantering som uppstår?
 
Chrome och IE9/10 färghanterar som standard. Det är dock oftast säkrast att konvertera det man lägger på nätet till sRGB.

Firefox var först med att kunna erbjuda färghantering men är nu omsprunget av alla dom stora.

/Karl
 
Senast ändrad:
Chrome och IE9/10 färghanterar som standard. Det är dock oftast säkrast att konvertera det man lägger på nätet till sRGB.

Hur får du färghanteringen att fungera i Chrome och hur får du IE att använda din skärmprofil? Mig veterligt finns det ingen färghantering i Chrome och IE verkar fortfarande konvertera bildens inbäddade färgprofil till sRGB och inte till skärmprofilen. Fungerar således bara så länge skärmen visar väldigt nära sRGBs färgrymd. Hur många skärmar gör det?

Firefox var först med att kunna erbjuda färghantering men är nu omsprunget av alla dom stora.
Omsprungen? Du syftar på att inbäddade version 4 profiler inte fungerar? Det är sant, men hur många använder version 4 profiler?

För övrigt tror jag Safari var först med färghantering av webbläsarna och det är fortfarande bara Safari som har fullt fungerande färghantering för bilder med inbäddade färgprofiler.
 
Hur får du färghanteringen att fungera i Chrome och hur får du IE att använda din skärmprofil? Mig veterligt finns det ingen färghantering i Chrome och IE verkar fortfarande konvertera bildens inbäddade färgprofil till sRGB och inte till skärmprofilen. Fungerar således bara så länge skärmen visar väldigt nära sRGBs färgrymd. Hur många skärmar gör det?

Omsprungen? Du syftar på att inbäddade version 4 profiler inte fungerar? Det är sant, men hur många använder version 4 profiler?

För övrigt tror jag Safari var först med färghantering av webbläsarna och det är fortfarande bara Safari som har fullt fungerande färghantering för bilder med inbäddade färgprofiler.

Jag får då betydligt mer kraftfulla färger i IE9/10 på mina aRGB-bilder än mina sRGB-bilder.

Skärmprofilen tar enligt mitt vetande operativsystemet/grafikdrivrutinen hand om inte browsern.

/Karl
 
Beträffande IE 9 så har vi väl haft det uppe tidigare. Enligt Microsoft och en och annan website så skall hanteringen fungera. Däremot så är de flesta här på fs överens om att de INTE fungerar som det skall i praktiken.

Jag använder Firefox och där har jag manuellt konfigurerat så att färghanteringen är påslagen. Jag får konsekventa resultat med min profilerade skärm och mina färghanterande program.

Vad gäller hur andra ser det så brukar jag göra lite dubbelkoll på de bilder jag lägger upp på nätet. Jag kollar med min laptop och en gammal stationär dator för att få en uppfattning om hur andra ser mina bilder.

Min erfarenhet är att det för de flesta ser "OK" ut. Det som verkligen blir knas är om man har profilerat en bra skärm och INTE använder ett färghanterande program. Då ser det för dj-vligt ut.

Det ä dock bedrövligt att det skall fungera så dåligt 2012.
 
Beträffande IE 9 så har vi väl haft det uppe tidigare. Enligt Microsoft och en och annan website så skall hanteringen fungera. Däremot så är de flesta här på fs överens om att de INTE fungerar som det skall i praktiken.

Jag använder Firefox och där har jag manuellt konfigurerat så att färghanteringen är påslagen. Jag får konsekventa resultat med min profilerade skärm och mina färghanterande program.

Vad gäller hur andra ser det så brukar jag göra lite dubbelkoll på de bilder jag lägger upp på nätet. Jag kollar med min laptop och en gammal stationär dator för att få en uppfattning om hur andra ser mina bilder.

Min erfarenhet är att det för de flesta ser "OK" ut. Det som verkligen blir knas är om man har profilerat en bra skärm och INTE använder ett färghanterande program. Då ser det för dj-vligt ut.

Det ä dock bedrövligt att det skall fungera så dåligt 2012.

Men Chrome där fungerar allt som det skall utan krångel i alla fall hos mig. IE fungerar också bra på dom flesta bilder, men det finns fall där IE9 läser färgprofilen som var vid fototillfället och inte den som bildbearbetningsprogrammet ändrade bilden till. Det verkar dock vara fixat i IE10 där jag inte lyckats se några felaktigheter.

/Karl
 
Skärmprofilen tar enligt mitt vetande operativsystemet/grafikdrivrutinen hand om inte browsern.

En färghanterad applikation läser bildens inbäddade färgprofil och konverterar färgerna till den skärmprofil som är aktiv via operativsystemet. Det är ju bara din skärmprofil som visar hur just din skärm kan hantera färger. Så här fungerar t ex Photoshop, Lightroom, Safari, Firefox och alla andra färghanterade applikationer.

Om inte din skärmprofil är med i konverteringen finns det ingen möjlighet att visa bilden rätt på din skärm, och det är precis det som händer med Internet Explorer 9.

IE9 läser bildens inbäddade profil, men istället för att leta upp skärmprofilen, konverterar den till sRGB och utgår från att din skärm visar just sRGBs färgrymd. Konsekvensen blir att en bild i Adobe RGB konverteras till sRGB och så hoppas man att majoriteten av användare där ute, som inte kalibrerar sina skärmar och således inte har någon skärmprofil att konvertera till, ändå ska kunna se en bild i Adobe RGB (eller annan färgrymd) hyfsat rätt på en vanlig bildskärm.

Jag har ju för länge sedan, när IE9 var ny, visat detta för dig med exempelbilder och allt. Leta upp den gamla diskussionen vi hade då, det är ingen skillnad på dagens IE9. Om de fixat detta till IE10 vet jag däremot inte, men jag skulle vara förvånad.
 
Men Chrome där fungerar allt som det skall utan krångel i alla fall hos mig.

Chrome är överhuvudtaget inte färghanterad. Googla så hittar du hur mycket skrivet som helst om detta. Det finns något gammalt påstående om att man ska lägga till någon sekvens när man startar Chrome för att få igång färghanteringen, men det har aldrig fungerat. Jag tror inte du har riktig koll på färghanteringen i ditt system, då skulle du inte göra så många felaktiga påståenden om att icke färghanterade applikationer färghanterar!
 
Ja den typen av "testsidor" fungerar med IE9, eftersom alla bilder oavsett inbäddad profil konverteras till sRGB. Läs igen vad jag skrev i #14. Det betyder inte att färgerna är korrekta på din skärm, eftersom din skärmprofil inte används, det betyder bara att alla bilderna visas i sRGB och därför ser likadana ut.
 
Browsern skall inte använda skärmprofilen, det skall operativsystemet göra. Jag har heller inte laddat upp min skärmprofil i någon av Nikonsprogramvaror och dom färghanterar å alldra högsta grad.

/Karl
 
Min erfarenhet är att det för de flesta ser "OK" ut. Det som verkligen blir knas är om man har profilerat en bra skärm och INTE använder ett färghanterande program. Då ser det för dj-vligt ut.

Det ä dock bedrövligt att det skall fungera så dåligt 2012.

Om du har en bra skärm, som en NEC eller en Eizo, kan du enkelt skapa två skärminställningar. En där du utnyttjar hela färgomfånget, en där du begränsar den till sRGB. Dels är det en mycket bättre metod för att kolla dina bilder som ska ut på webben, för hur vet du att dina »dåliga« skärmar visar som en genomsnittsskärm? Dels är det ett vettigt läge att ha när du använder icke-färghanterade program.
 
Om du har en bra skärm, som en NEC eller en Eizo, kan du enkelt skapa två skärminställningar. En där du utnyttjar hela färgomfånget, en där du begränsar den till sRGB. Dels är det en mycket bättre metod för att kolla dina bilder som ska ut på webben, för hur vet du att dina »dåliga« skärmar visar som en genomsnittsskärm? Dels är det ett vettigt läge att ha när du använder icke-färghanterade program.

Bäst är att ha en TN-skärm också (kostar inte mycket) och ha för att granska webbilder. Jag har en stående 20" som jag köpte för en spåttstyvel som används för webgranskning.

/Karl
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.