Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fl-36 Diffuser

Produkter
(logga in för att koppla)
Den inbyggda plastbiten är ju en vidvinkelpanel.

Beträffande diffusor, så är nog Omnibounce OM-600 för Olympus FL-36 vanligast.

Beträffande blixtstyrningen som går via radio på ISM-bandet, så är denna intressant, men jag noterade även fabrikantens brasklapp om att FL-36 kräver en högre triggspänning. Undrar just om den stöder TTL AUTO läget, men det verkar inte vara så, eftersom radioöverföringen endast går i en riktning. Jag skulle därför köpa en blixtförlängningskabel istället.

Wireless Radio Controller

Ripper skrev:
men kablen är ju så kort...
Ja, då får det bli radioteknik som gäller!

Jag skulle tro att dessa gadgets kommer mer och mer, då de erbjuder enkel funktion till ett billigt pris. Radiotekniken massproduceras och nyttjar samma frekvensband som bilnycklarna. Fjärrstyrning av blixt, fjärrtriggning av fokus och exponering.

Fast riktigt roligt blir det när snabbare radioteknik kan nyttjas, så att man kan överföra video via Wireless-USB, WiMedia. Redan vid PMA2007 bör man kunna visa upp detta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar