Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Fjärrutlösare för blixt Canon 80D
- Trådstartare MalZon
- Start datum
MalZon
Aktiv medlem
Ok, men som sagt om jag handlar en 430 så behövs inget mer än externa blixten? Då pratar blixten och kameran med varandra?Det är ganska konservativa siffror i manualen.
Du har inte förlorat något på att prova med optiskt styrning. Om det går för dåligt kan du köpa radiostyrningen då.
Jag är ganska ny på sånt här så har inte alla hästar hemma.
PMD
Aktiv medlem
Ja, på sidan 244 och framåt i den svenska manualen står det hur man gör.
Det finns två versioner av 430. Den första heter bara "Speedlite 430EX" och den andra heter "Speedlite 430EX II". Jag rekommenderar att du försöker hitta en II:a. Den har
en del bra finesser som den äldre inte har. Men den äldre är ju billigare förstås.
Det finns två versioner av 430. Den första heter bara "Speedlite 430EX" och den andra heter "Speedlite 430EX II". Jag rekommenderar att du försöker hitta en II:a. Den har
en del bra finesser som den äldre inte har. Men den äldre är ju billigare förstås.
Third eye
Aktiv medlem
fotobollfoto
Aktiv medlem
Det finns också en RT-variant av 430. Alltså med inbyggd radiomottagare. Men dels är den betydligt dyrare, och dels kräver den en passande radiosändare. Det är här som kineserna börjar bli ett plånboksvänligare alternativ.Ja, på sidan 244 och framåt i den svenska manualen står det hur man gör.
apersson850
Aktiv medlem
Notera att med en 430 EX eller 430 EX II kan man fortfarande bara styra blixten från kameran. Man kan inte trycka av kameran från blixten.
PMD
Aktiv medlem
580EX (och 580EX II) har högre effekt och kan användas som styrblixt. Det senare kan din inbyggda blixt i kameran så det är inget du behöver extra utrustning för.
Högre effekt är sällan dåligt så det blir mest en prisfråga.
Wikipedia har en ganska bra artikel om Canons blixtsystem:
https://en.wikipedia.org/wiki/Canon_EOS_flash_system
Högre effekt är sällan dåligt så det blir mest en prisfråga.
Wikipedia har en ganska bra artikel om Canons blixtsystem:
https://en.wikipedia.org/wiki/Canon_EOS_flash_system
MalZon
Aktiv medlem
Tack!
Just den inbyggda blixten vill jag inte använda under de exponeringarna jag tänker ta. Utan vill enbart använda den externa.
Jag funderar på att köpa en 430, men funderar på en radiotrigger. Är det en med TTL-funktion man ska ha, eller är det onödigt?
Om jag skjuter av min 270 med en radiotrigger är det en och samma styrka på den, eller är det styrkan jag ställer i kameran som kommer att skjutas av? Eller är det just där en 430 ihop med TTL-funktionen kommer in i bilden?
Just den inbyggda blixten vill jag inte använda under de exponeringarna jag tänker ta. Utan vill enbart använda den externa.
Jag funderar på att köpa en 430, men funderar på en radiotrigger. Är det en med TTL-funktion man ska ha, eller är det onödigt?
Om jag skjuter av min 270 med en radiotrigger är det en och samma styrka på den, eller är det styrkan jag ställer i kameran som kommer att skjutas av? Eller är det just där en 430 ihop med TTL-funktionen kommer in i bilden?
fotobollfoto
Aktiv medlem
TTL är smidigt i många situationer. Men inte nödvändigt.
Med Godox X1 som jag länkade tidigare kan jag ställa in blixtstyrkan från kameran (sändarens eller kamerans meny). Jag använder 580EX II.
Med Godox X1 som jag länkade tidigare kan jag ställa in blixtstyrkan från kameran (sändarens eller kamerans meny). Jag använder 580EX II.
PMD
Aktiv medlem
Den inbyggda kan du alltså använda som styrdon för att utlösa externa blixtar, utan att den inbyggda blixten bidrar till blixtbelysningen.Tack!
Läs Wikipediaartikeln som jag länkade till i mitt förra inlägg! Den är en bra översikt över Canons blixtsystem.
PMD
Aktiv medlem
Som nybörjare på blixtfotografering har man rätt mycket glädje av att använda kamerans inbyggda blixtexponeringsmätning.
Trial and error kan man begagna sig av när man har hyfsat gott om tid, men det är bättre att räkna ut bländarinställning med hjälp av blixtens ledtal eller använda kamerans blixtexponeringsautomatik.
Om man har flera blixtar inblandade så blir det snabbt tämligen komplicerat att räkna ut bländare med hjälp av ledtal så i sådana situationer kan nog trial and error gå lite fortare.
Snabbast blir det dock med automatiken.
Trial and error kan man begagna sig av när man har hyfsat gott om tid, men det är bättre att räkna ut bländarinställning med hjälp av blixtens ledtal eller använda kamerans blixtexponeringsautomatik.
Om man har flera blixtar inblandade så blir det snabbt tämligen komplicerat att räkna ut bländare med hjälp av ledtal så i sådana situationer kan nog trial and error gå lite fortare.
Snabbast blir det dock med automatiken.
apersson850
Aktiv medlem
Blixtrar gör den, men så svagt att det bara märks om man råkar rikta den mot en spegel eller liknande.Den inbyggda kan du alltså använda som styrdon för att utlösa externa blixtar, utan att den inbyggda blixten bidrar till blixtbelysningen.
MalZon
Aktiv medlem
Ok, med Godoxen och en 430EX så har jag en bra kombo då kanske?TTL är smidigt i många situationer. Men inte nödvändigt.
fotobollfoto
Aktiv medlem
Det borde funka fint!Ok, med Godoxen och en 430EX så har jag en bra kombo då kanske?