Annons

Fjärrstyr du kameran från datorn?

Produkter
(logga in för att koppla)

JocheD

Aktiv medlem
Läste om en interiörfotograf som riggar upp allt ljus, sätter kameran på stativ och sedan kopplar datorn mot kameran och från datorn labbar han med exponerin och skärpedjup.

Själv använder jag det när jag skall sätta nytt ljus i hemstudion (inget modelleringsljus).

Triggar du kameran från datorn? Hur och varför?

JocheD skrev:
Läste om en interiörfotograf som riggar upp allt ljus, sätter kameran på stativ och sedan kopplar datorn mot kameran och från datorn labbar han med exponerin och skärpedjup.

Själv använder jag det när jag skall sätta nytt ljus i hemstudion (inget modelleringsljus).

Triggar du kameran från datorn? Hur och varför?

Jag triggar inte kameran med datorn, men när jag plåtar hemma i studion så kör jag med sladd direkt till datorn så jag får upp bilderna direkt i Nikon Capture. D200'n har snabb USB2 så det går fort, "skiten" ska ju in i datorn ändå. Med en 5m usb-skarvsladd så funkar de finfint.

Absolut. Det är betydligt lättare att se exkat var skärpan sitter, hur stort skärpedjup det är, hur mjuka skuggorna är osv. Ställer man om till jpg under labbandet och byter till raw när man skjuter skarpt går det tillräckligt fort också.
Rekomenderas.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto