Annons

Fjärrkontroll till 20D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo, dels är det ju det där med att hinna få till rätt position och dels att undvika att få med en sladd i bilden också, och är den trådlös så kan man dölja den bättre! :eek:)

:: Susanne ::
 
hakanv skrev:
...verkar inte finnas trådlös "pirat" ännu, men det kommer nog snart från samma säljare på E-bay misstänker jag...

Jag antar att självutlösarens 10 sekunders fördröjning är alldeles för kort tid när man fotar självporträtt?



/Håkan

Vid självporträtt:

Eftersom kameran vid självutlösning autofokuserar då man trycker ner avtryckaren,
är det inte så lätt att få korrekt fokus om man inte heter Lucky Luke:).
Eller försök ställ fokus manuellt på dig själv innan...


Jag undrar fortfarande varför 20D saknar IR, som 300D har?

Susanne?
Om 350D har IR så kan en enkel "lärbar" fjärrkontroll (till TV, video etc) användas.
Funkade perfekt till min f.d. 300D!
Koderna finns på Internet, och jag "lärde" min fjärr mha en handdator.

/
Hås
 
Hås skrev:
Susanne?
Om 350D har IR så kan en enkel "lärbar" fjärrkontroll (till TV, video etc) användas.
Funkade perfekt till min f.d. 300D!
Koderna finns på Internet, och jag "lärde" min fjärr mha en handdator.

/
Hås
Jag ska kolla i instruktionsboken om det står något om IR där - vad kallas det på svenska? Om det nu är så att IR finns på 350D:n, har du lust att berätta hur man gör då? Du får gärna mejla och berätta det i så fall om du vill.

:: Susanne ::
 
Sans skrev:
Jag ska kolla i instruktionsboken om det står något om IR där - vad kallas det på svenska? Om det nu är så att IR finns på 350D:n, har du lust att berätta hur man gör då? Du får gärna mejla och berätta det i så fall om du vill.

:: Susanne ::

Resultatet blir exakt samma som med Canon RC-1...
Såg att det nämnts tidigare i tråden.
Kollade snabbt på Cyberphoto, passar till 300D, 350D nämns inte... Verkar som om inte den har IR tyvärr..
(IR= Infrarött ljus, precis som en TV fjärr).

/ Hås
 
Sans skrev:
Men den är inte trådlös väl? Vill gärna ha en trådlös nämligen för det verkar mycket mer praktiskt - särskilt vid självporträtt.

:: Susanne ::

Beställde en trådlös RC-1 samtidigt med 350D, den skall funka bra, liten och priset inget att säga om…
 
...beställde min fjärrkontroll ADIDT M1 till min Canon EOS 20D den 5 april. Idag kom den i ett rekommenderat brev till mitt postutlämnings-ställe (direkt) från Kina.

Totalpriset inklusive frakt m.m. landande på 188:-

Det billigaste alternativet som jag har hittat i Sverige är 566:- inklusive frakt m.m. (visserligen original, men det tror jag inte den är värd).

Skulle den nu mot förmodan gå sönder, så kan jag köpa 2 till innan jag har betalat samma pris som för originalet...

Om man har 2 st 20D, kan man koppla in bägge två till samma fjärrkontroll och knäppa av kamerorna samtidigt.

/Håkan
 
Senast ändrad:
Hås skrev:
Kollade snabbt på Cyberphoto, passar till 300D, 350D nämns inte...
Verkar som om inte den har IR tyvärr..
(IR= Infrarött ljus, precis som en TV fjärr).

/ Hås
I instruktionsboken till min 350D så nämns att både RC-1 och RC-5 ska passa
förutom RS-60 E3 med kabel.

:: Susanne ::
 
Då beställde jag en fjärrkontroll igår 170:- kan man ju leva med mot 5-600 för en canon :) ska bli spännande och se när den kommer! Tack för tipset!
 
Hås skrev:
Då hade jag inte tvekat att beställa en RC-1.
Skönt att slippa sladden...
/ Hås
Ja, jag är inne på samma tankar... vad har den för
funktioner? Kan man exempelvis använda autofokus via
fjärrkontrollen innan man trycker av bilden, som man
visst ska kunna göra med RS-60 E3 som har kabel?

:: Susanne ::
 
Sans skrev:
Ja, jag är inne på samma tankar... vad har den för
funktioner? Kan man exempelvis använda autofokus via
fjärrkontrollen innan man trycker av bilden, som man
visst ska kunna göra med RS-60 E3 som har kabel?

:: Susanne ::

– Utan att ha den i handen och kunna testa den törs jag nästan svära på att kameran ställer in autofocusen först innan den tar bilden, annars vore det ju inte så stor idé med fjärris… men jag skulle inte svära på min mors huvud om man säger så.
 
Jochum Berg skrev:
– Utan att ha den i handen och kunna testa den törs jag nästan svära på att kameran ställer in autofocusen först innan den tar bilden, annars vore det ju inte så stor idé med fjärris… men jag skulle inte svära på min mors huvud om man säger så.

Håller med...
Så funkade det på min gamla 300D iaf.
/ Hås
 
Tar upp denna tråd igen. Finns det någon som har efarenhet av den trådlösa varianten av Adidts fjärrutlösare? Den finns att köpa för 89$ inklusive frakt till Sverige. MYCKET billigare än Canons!!! Räckvidd ska vara 100m, men dock kortare om man samtidigt vill ha AF.
 
Fjärr till Canon

Nej, tror inte det. Det verkar vara olika pluggar in i kameran. Det finns dock en variant med rätt plugg för D350, men jag är osäker på om kaffebrus har den i sitt nuvarande sortiment. De kan säkert ta hem en dock.
 
Re: Fjärran han dröjer...

Sans skrev:
Olle Björneld:
Funkar den på 350D också eller?

:: Susanne ::

350D kan använda den billiga och smidiga RC-1 från Canon och behöver då ingen adapter att sätta i trådutlösarhålet eller sådant. Hade en sådan till min 300D och sedan ett kort tag till 350D och den funkar till båda.
 
Dumsnålt!

Jag köpte en TC-80N3 till min och skulle inte rekomendera nåt annat. På den kan jag ställa slutartider upp till 99h59m59s. Ställa in den så att den tar 99 bilder i följd samt den önskade tiden mellan dem upp till max 99h59m59s. Den har även självutlösare som går att ställa in på 99h59m59s. Oslagbara funktioner som är värda vartenda öre tycker jag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.