Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fjärilsidentifiering

Produkter
(logga in för att koppla)
Kan vara värt att kolla upp en exotiskt fjärilshandbok på biblioteket,typ regnskogens fjärilar. ´Ditt vackra exemplar finnes nog inte i Sverige
mvh Thomas
Du kan även(tror jag) ringa och höra efter på universum.

Somliga säger sig kunna skilja ljung- och hedblåvinge genom att titta på blåpudringen på undersidan. På hedblåvinge skall denna gå lite mer i grönblått än hos ljungblåvinge. Själv tycker jag inte att detta ger någon hjälp om man inte har två brevid varandra. Dessutom varierar båda arterna mycket, både mellan olika individer men också mellan olika lokaler. Hemma hos mig i skåne har hanar av ljungblåvinge bredare svarta sömfält på ovansidan, honorna är nästan alltid helt bruna på ovansidan medan hedblåvingens hona nästan aldrig är det. Just runt där jag bor är dessutom ljungblåvingen betydligt ovanligare.

Hade dina bilder varit tagna hos mig hade jag troligen sagt hedblåvinge på alla.

Jodå den är det jag pratar om. Min förvåning över att den uppenbarligen redan finns i handeln grundar sig på att när jag, som den artmupp jag är, tecknade mig för en fortsatt prenumeration på Nationalnyckeln blev lovad att få ett ex av Fältnyckeln - Dagfjärilar så snart den blev klar.

//Anders

Någon som råkar veta vad detta är för en slags fjäril?

fjaril1.jpg

fjaril2.jpg

Hoppas att det är ok att jag "lånar" tråden & frågar vad det är för sköna flygande kryp som ibland dyker upp nere hos oss på västkusten.
De har typ +10cm vingbredd ;)

Har fattat att det är ngn sorts svärmare / nattfjäril, men vad?

Bilagor

• mystisk fjäril.jpg
    mystisk fjäril.jpg
    61.1 KB · Visningar: 1,315
Hakar på tråden och bidrar med en intressant nattfjäril som jag varken sett innan eller efter fototillfället.

Nån som känner igen denna:

Bilagor

• 056 bladliknande nattfjäril.jpg
    056 bladliknande nattfjäril.jpg
    77.3 KB · Visningar: 207
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar