Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

fisheye

Produkter
(logga in för att koppla)
jag hörde att man skylle kunna ta kikhål som som man har till lägenhets dörar att använda som fish eye. jag har en vanlig canon digitalcamra men får de inte at funka. nån som vet eller ha några andra tipps hur man gör eller men kanske kan köpa fisheye till en vanlig liten digital camra och i så fall vart?! hare bra /Pontus

För länge sedan såg jag ett skivomslag där de använt en trasig glödlampa för att få en fisheye-effekt. Har inte provat själv dock.

MVH Mats

Njaa...så här blir det med min gamla kamera: (Det kanske går om man har en digitalkompakt med mycket zoom och en liten frontlins(?))

Bilagor

• fisheye.jpg
    fisheye.jpg
    56.7 KB · Visningar: 1,579
Nä tyvärr men det finns vidvinkelkonvertrar som gör att du får en "bredare" bild, eller "mer utzommat" än kameran klarar. Dem finns på: http://www.cyberphoto.se/ under, fototillbehör, vidv konverter. (Observera att bilden är tagen med en sekunds slutartid handhållet så utomhus dagtid så kan det nog funka.)

kanske kan du prova att köpa en "lomo fisheye" kamera för 350:-, slakta den, och ta objektivet från den?

Jag fotade mycket panoramor förr genom att rikta kameran uppåt mot en julkula, då får man faktisk med 360 grader av rummet på en tagning.

Åkersstyckebruk skrev:
Jag köpte en 0.42 X AF adapter som jag anväder med ett Minolta Zoom 18-70. En billig lösning.

Jagg hittade en sån överkomligt med.. har dock inte fixat en permanent lösning på hur jag ska fästa den vid fronten på mitt 18-50.

Bara testat med Gaffa..

Någon som vet om det finns stepringar från 52-58 mm..

Bilagor

• 042.jpg
    042.jpg
    51.3 KB · Visningar: 882
PixelArt skrev:
Jag kollade lite med mina leverantörer, och jag tror du får gå på en 52-55, och en 55-58 för att få till det. Jag hittar iaf inga stepringar 52-58mm. :)

damn. har en 49-52 på redan nu.. kommer att se ut som ett 70-200 innan det är klart. fast.. jag kan ju skippa UV-filtret..

Man kanske skulle modda några ringar.. löda ett 49 fäste till 58 direkt.. med bricka emellan.. lite omständigt.. men vore bra med en permanent lösning så att man kan ta lös och sätta fast när man vill.
Bra att komma nära frontlinsen med.. det blir så mkt hörn annars.

Jag antar att det är en stepdownring du behöver, d v s att det är 58-gänga i objektivet och 49/52 på vidvinkeladaptern. Photax har 58 - 52 för 75:- och B&H har t o m 58 - 49 för 7 dollar.

Med tanke på frakt o d så kanske du ändå behöver göra en själv av två överblivna filterringar. I så fall rekommenderar jag nog plastic padding e d istället för att löda. Fäst bara dubbelhäftande tejp på en plan arbetsyta och lägg dit ringarna inuti varandra (det duger bra att centrera med ögonmått). På så sätt ligger ringarna på plats medan du försiktigt pillar ner den trögflytande degen i mellanrummet. Var bara noga med att kolla så att objektivets frontlins går fri från 49 mm-filterringens yttergänga. Gör de inte det får du fila bort dom innan.

...

Har själv gjort ett så kallat "kikhåls objektiv".
Köpte ett för 29:- tog ett linsskydd och gjorde ett hål i mitten och skruvade på den, bilderna blir inte så värst bra men man kommer otroligt nära och mycket ljus behövs

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar