Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fisheye med fullformat?

Produkter
(logga in för att koppla)

JSundhol

Medlem
Hejsan, har länge tänkt köpa ett Samyang MF 8/3,5 Fisheye CS.
Har hört av en kompis att fisheye på fullformat inte ser speciellt bra ut,
och han har även fotat med det med sin fullformatare, vilket resulterade
i ett svart skuggat område runt hela bilden.

Jag har en Nikon D600 å kan alltså växla mellan format på den,
Så antingen fota med 24x36mm eller 16x24mm, skulle det vara
ett problem att fota med det objektivet med min kamera?

Ptja. Det är så som bilder ser ut från fisheyes med så kort brännvidd. Om det sedan ser bra ut eller inte är snarare en smakfråga.

Exempel

Jag har en Nikon D600 å kan alltså växla mellan format på den,
Så antingen fota med 24x36mm eller 16x24mm, skulle det vara
ett problem att fota med det objektivet med min kamera?

När du växlar format croppar du bara, du tappar alltså bara bildyta.

Med det objektivet klipps en extra stor bit runt bilden eftersom objektivet inte är gjort för FF.

Om du kan leva med det...gör det :)

När du växlar format croppar du bara, du tappar alltså bara bildyta.

Med det objektivet klipps en extra stor bit runt bilden eftersom objektivet inte är gjort för FF.

Om du kan leva med det...gör det :)

Okej. :)
Men skulle det göra någon skillnad ifall jag Croppar å jag kör med det objektivet?

Men i så fall hade den ju inte ett svart område runt hela bilden, som du skrev. Vilket menar du egentligen att det blev?

Jag har Canons EF ZOOM 8-15 mm f/4L fisheye USM. Om jag använder den på min 1DX kan jag zooma från helt cirkulär bild till en där det inte ens är svart i hörnen, och så allt däremellan. Sätter jag den på en 7D (som har mindre sensor) får jag inga svarta hörn i området 10-15 mm, men de kommer vid kortare brännvidder.

Men i så fall hade den ju inte ett svart område runt hela bilden, som du skrev. Vilket menar du egentligen att det blev?

Jag har Canons EF ZOOM 8-15 mm f/4L fisheye USM. Om jag använder den på min 1DX kan jag zooma från helt cirkulär bild till en där det inte ens är svart i hörnen, och så allt däremellan. Sätter jag den på en 7D (som har mindre sensor) får jag inga svarta hörn i området 10-15 mm, men de kommer vid kortare brännvidder.

Jo den hade ett svart område runt hela bilden, men det va inte "runt" utan va mer rektangulär.
Aldrig sett det resultatet förut och det är därför jag blev fundersam över ifall det va värt att köpa det objektivet till fullformatare, eftersom det va det som va problemet enligt honom.

Objektivet ger en helt rund bild med svarta kanter på FX men bara om du tar bort motljusskyddet.

Från Cyberphoto - "Samyangs populära 8mm fisheye optik i ny version med löstagbart motljusskydd. I övrigt är det exakt samma optik som tidigare. Fördelen med avtagbart motljusskydd är att den går att använda till kameror med 24x36mm fullformat sensorer, men observera att den ger en rund bild med svarta kanter. Tänkt användningsområde med fullformat är 360 graders panoramabilder. Vid användning på en kamera med APS-C sensor så blir det inga svarta kanter."

Kör du med motljusskyddet kvar och på FX blir det ungefär så här: http://www.kenrockwell.com/nikon/10mm-fisheye/images/examples/10-fisheye-on-fx-IMG_4287.jpg

Jo den hade ett svart område runt hela bilden, men det va inte "runt" utan va mer rektangulär.
Aldrig sett det resultatet förut och det är därför jag blev fundersam över ifall det va värt att köpa det objektivet till fullformatare, eftersom det va det som va problemet enligt honom.

Testa att plocka bort motljusskyddet om det går, annars såga/fila av det.

googla typ "samyang 8mm shaved" eller något så får du se:)

Jaha, då förstår jag. Det blir likadant om jag använder motljusskyddet på mitt Canon 8-15 fisheye, och har en kamera med fullformat.
På APS-C syns inte skyddet i bilden.

Jaha, då förstår jag. Det blir likadant om jag använder motljusskyddet på mitt Canon 8-15 fisheye, och har en kamera med fullformat.
På APS-C syns inte skyddet i bilden.

Inte heller om du skaffar en fisheye avsedd för fullformat.

Det brukar vara lättare att bygga vidvinklar för fullformat än för APS-C så du kommer få bättre kvalitet på köpet.

På Nikons fullformatare är det en del som använder Nikon 10.5 mm som egentligen är ett DX-objektiv; i DX-format tecknar det ut hela bildytan och ger en bildvinkel på 180°, och i FX-format blir det en rätt ful beskärning av det fasta motljusskyddet. Om man sågar av motljusskyddet tecknar det ut en mycket större del av FX-formatet, och ger en bildvinkel på 220° (man kan alltså få med delar av sig själv på bild).

http://www.danharperphotography.com/fisheye_mod.html

Tack så mycket, bilden där i länken är exakt som hans va, då fattar jag det där med motljuskyddet :D
Tack för alla svar!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar