Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fisheye alt. vidvinkelzoom till a77

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag hade ett sigma 10 mm som var jäkligt bra. Sålde det snabbt då jag inte använde det, det var mest kul en vecka typ. Har varit lite sugen på att skaffa ett igen, men i så fal blir det nog samyang, vill inte lägga för mycket pengar på ett objektiv som man sällan använder.

jag undrar om denna är bra objektiv om det blir bra bilder av det här SAL-16F28

Jo, det är ett bra objektiv, men är till för FF.
Vanligtvis så funkar det fint med FF-objektiv även på APS-C, men just FishEye är ett undantag.

Till en APS-C kamera rekommenderar jag inte det här objektivet. Det blir inte mer vidvinkel än standardzoomen 16-50/2,8 (som är förbaskat bra!), fast det är inte distorsionskorrigerat, så det blir inte bra alls.

Till en FF (A850/A900/A99) så är det ett fint diagonalt fisheye och ger samma ungefär samma bildutsnitt som Samyang 8mm ger för APS-C, fast inte riktigt lika extremt.

Svårt att hitta riktigt bra extrema vidvinklar för APS-C. Som sagt om 16 mm. räcker så är 16-50/2,8SAM som säljs i kit med A77 ett ruskigt bra objektiv och är prisvärt även "löst".

FishEye är som sagt Samyang 8mm helt outstanding, speciellt sett till priset.

Raktecknande ultravidvinklar är det inte så gott om. Jag hade tidigare ett Sony 11-18 och det var rätt bra ur bildkvalitetssynpunkt, men tyvärr inte speciellt ljusstarkt, vilket är lite negativt då sådana objektiv ofta används inomhus.

Sigma har ett 10-20mm F/3,5 HSM som verkar riktigt bra om man vill ha extrem vidvinkelzoom för APS-C och samtidigt hyggligt ljusstarkt.
http://www.sigmaphoto.com/shop/10-20mm-f35-ex-dc-hsm-sigma

Jag har dock ingen personlig erfarenhet av det så jag kan inte uttala mig specifikt., men det har fått mycket bra omdömen på Dyxum.
http://www.dyxum.com/reviews/lenses/Sigma-10-20-F3.5-EX-DC-HSM_review539.html

/Mats

Jo, det är ett bra objektiv, men är till för FF.
Vanligtvis så funkar det fint med FF-objektiv även på APS-C, men just FishEye är ett undantag.

Till en APS-C kamera rekommenderar jag inte det här objektivet. Det blir inte mer vidvinkel än standardzoomen 16-50/2,8 (som är förbaskat bra!), fast det är inte distorsionskorrigerat, så det blir inte bra alls.

Till en FF (A850/A900/A99) så är det ett fint diagonalt fisheye och ger samma ungefär samma bildutsnitt som Samyang 8mm ger för APS-C, fast inte riktigt lika extremt.

Svårt att hitta riktigt bra extrema vidvinklar för APS-C. Som sagt om 16 mm. räcker så är 16-50/2,8SAM som säljs i kit med A77 ett ruskigt bra objektiv och är prisvärt även "löst".

FishEye är som sagt Samyang 8mm helt outstanding, speciellt sett till priset.

Raktecknande ultravidvinklar är det inte så gott om. Jag hade tidigare ett Sony 11-18 och det var rätt bra ur bildkvalitetssynpunkt, men tyvärr inte speciellt ljusstarkt, vilket är lite negativt då sådana objektiv ofta används inomhus.

Sigma har ett 10-20mm F/3,5 HSM som verkar riktigt bra om man vill ha extrem vidvinkelzoom för APS-C och samtidigt hyggligt ljusstarkt.
http://www.sigmaphoto.com/shop/10-20mm-f35-ex-dc-hsm-sigma

Jag har dock ingen personlig erfarenhet av det så jag kan inte uttala mig specifikt., men det har fått mycket bra omdömen på Dyxum.
http://www.dyxum.com/reviews/lenses/Sigma-10-20-F3.5-EX-DC-HSM_review539.html

/Mats

Jag har kameran Sony A77 vet du vart man kan hitta en fisheye objektiv ? vart säljs dom ?

Jag menade 2.8/16 fisheye endast för Sony märke

Ok, men det är väl bar att titta själv. Alla fotohandlarna har det ju i princip och har de inte det hemma så kan de ta hem. På prisjakt har man en bra översikt, men som sagt du kan ju skriva in det själv i sökrutan istället.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=31905

Du gör såklart som du vill, men till en A77 så passar det här objektivet inte speciellt bra anser jag.

Kameran Sony A77 har en sensor i APS-C format och det här objektivet är gjort för FF-kameror med en dubbelt så stor sensor i storlek 36x24 mm. som finns i kamerorna A850, A900 och den nya A99.

Det gör att det inte kommer att bli någon fisheye-effekt på din kamera med det här objektivet, utan bara ett halv-vidvinkligt objektiv med dålig distorsionskontroll.

FishEye till din kamera finns egentligen bara Samyang och några Sigma att välja på vad jag vet.

Raktecknande vidvinklar finns det några till, t.ex. Sony 11-18 och det som jag tipsade om tidigare.

Jag rekomenderar som sagt Samyang 8mm FishEye. Väldigt roligt och optiskt bra objektiv som dessutom inte kostar så mycket. Länken till prisjakt som jag postade är för sådant objektiv med Sony Alpha-fattning så det passar fint på din kamera.

Ett bra ställe för at få en uppfattning om vilka objektiv som finns till Sony/Minolta Alpha-systemet är www.dyxum.com/lenses

Sök där och läs recensioner mm. Gå sen till prisjakt.nu och klistra in modelbeteckningen i sökfönstret så får du en överblick av vilka handlare som säljer det och till vilket pris.

Annars kan du ju alltid gå till www.Cyberphoto.se eller www.Scandinavianphoto.se eller www.japanphoto.se eller www.rajalacamera.se eller www.pixmania.se eller direkt till vilken annan fotohandlare som helst.

/Mats

bränn pengar!

Köp Sigmas 12-24 II DG HSM
Så har du en supervidvinkelzoom till både asp-c och fullformat.

Gör som jag lägg in en beställning på lite finare grejer! ;-)

Köp Sigmas 12-24 II DG HSM
Så har du en supervidvinkelzoom till både asp-c och fullformat.

Gör som jag lägg in en beställning på lite finare grejer! ;-)

Om man har en FF-kamera så kan ju det vara intressant för det är ju extremt mycket vidvinkel då och det är väl knappast speciellt dyrt heller, kostar ju under 7000 kr.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=841058

Däremot är det bara F/4,5-5,6 vilket för mig skulle göra att det går bort direkt. Jag kan inte riktigt klassa så ljussvaga objektiv som "lite finare grejer".

Om man har en APS-C kamera så tycker jag att ett DT/DC objektiv är ett betydligt bättre val när det gäller vidvinklar. T.ex. Sigma 10-20/3,5 EX DC HSM
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=489521

Det ger mer vidvinkel, är smidigare format, är betydligt ljusstarkare och kostar dessutom ännu mindre än 12-24 och anser jag är ett betydligt bättre val till en A77,

/Mats

Länken du angav är inte till 10 fisheye. Antar att du menar den här
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=fish10so

Har tyvärr ingen erfarenhet av något av dessa, men det har fått bra omdömen på Dyxum.
http://www.dyxum.com/reviews/lenses/Sigma-Fisheye-10-F2.8-EX-DC-HSM_review482.html

Färvånar mg inte. Sådana extrema vidvinklar är inte så svåra att göra bra och skärpedjupet blir ju enormt. Därför har jag inte haft något problem med Samyangs MF, men det här Sigmat verkar ju ännu bättre med HSM och kommunikation med kameran och inte var det särskilt dyrt heller.

/Mats

Jag har inte några vidvinklar för Sony men väl både raktecknande vidvinkelzoom och fisheye till 4/3 och m43. Dessa objektiv har helt olika användningsområden. Den rakteknande vidvinkeln fungerar bäst för allmän vidvinkelfoto och ger ett naturligt perspektiv, men p g a relativt dålig närgräns som ger klen förstoringsgrad är det inte alltid optimalt där man vill ha ett huvudmotiv med miljö omkring. Korrektionen av distorsionen gör också att personer nära kanterna ser tjocka ut. En fisheye köper man mest för perspektivet. Närgränsen är ofta bättre så man kan få ett huvudmotiv att sticka ut samtidigt som man får med bakgrund. Motiv återges också storleksriktigt i relation till avstånd även på kanterna och effekten är så uppenbar att personer nära kanterna inte uppfattas som förvrängda och tjocka. Man bör bestämma vilket man vill ha för att "defishing" av ett fisheye levererar dålig kantskärpa p g a den relativt kraftiga förstoringen av motiv nära kanten. Att göra en fisheye effekt på en raktecknande vidvinkel blir sällan lyckat då man får distorsionen men inte bildvinkeln.

Är man inne på fisheye rekommenderar jag ett relativt billigt sådant, främst Samyang, då det är ett specialeffektobjektiv som har begränsat användningsområde (men regerar inom vissa sporter som t ex skateboard) och ofta behöver kompletteras av annat.

Vad gäller raktecknande vidvinklar, om man inte riktar sig till inomhus/mäklarfoto, vill jag hävda att man kanske mer bör titta på motljusegenskaper, linsöverstrålning, ghosting än ren skärpa då den stora bildvinkeln ofta medför att solen kommer med i bilden eller hamnar precis utanför (denna sommar och höst till trots!).

Länken du angav är inte till 10 fisheye. Antar att du menar den här
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=fish10so

Har tyvärr ingen erfarenhet av något av dessa, men det har fått bra omdömen på Dyxum.
http://www.dyxum.com/reviews/lenses/Sigma-Fisheye-10-F2.8-EX-DC-HSM_review482.html

Färvånar mg inte. Sådana extrema vidvinklar är inte så svåra att göra bra och skärpedjupet blir ju enormt. Därför har jag inte haft något problem med Samyangs MF, men det här Sigmat verkar ju ännu bättre med HSM och kommunikation med kameran och inte var det särskilt dyrt heller.

/Mats

Hej det är nåt liknande jag vill ha fast endast Sony märke ingen Sigma eller nåt annat, men nåt sånt

Hej det är nåt liknande jag vill ha fast endast Sony märke ingen Sigma eller nåt annat, men nåt sånt

Ok, då är det ju väldigt enkelt om man begränsar sig på det sättet.

Det finns inget fisheye för APS-C till A-mount.
Det finns en raktecknande vidvinkel-zoom DT 11-18/4,5-5,6.

Jag har haft 11-18 och det var väl "sådär". Hyggligt bra bildkvalitet, men inte speciellt ljusstarkt.

När man för halva priset kan få Sigma 10-20/3,5 HSM som är ett mycket bätte objektiv kan jag inte förstå varför man vill ha just ett Sony.

Vill man ha ett Fisheye måste man som sagt välja ett annat märke än Sony eftersom Sony inte har något.

Får man försiktigt undra varför det just måste vara av märket Sony istället för Sigma t.ex.?

Jag håller med AVT om att man inte ska fråga sig Fisheye eller vidvinkelzoom, för att det är två helt olika objektiv som inte ersätter varandra.

I de flesta fall funkar objektiv gjorda för FF bra även till APS-C, men vidvinklar är undantaget och Fisheye i synnerhet. Därför är t.ex. Sony 16/2,8 Fisheye ett dåligt val för APS-C. Rakteckande vidvinkel-objektiv gjorda för FF funkar visserligen på APS-C, men det blir stort och klumpigt och dyrt och oftast inte så mycket vidvinkel kvar.

När det gäller fisheye så finns det dessutom två varianter, dels diagonala som de som diskuterats här, Samyang 8mm och Sigma 10mm, men det finns också cirkulära som har ännu kortare brännvidd. Där finns det till Sony APS-C också ett Sigma 4,5 mm.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=335460

Som lite kuriosa kan jag nämna att jag hade ett Samyang 8mm diagonalt FishEye för APS-C, men jag hade också en Sony A850 FF-kamera och genom att såga av det inbyggda motljusskyddet på objektivet så funkade det som ett cirkulärt fisheye för FF :)

bästis-fisheye-400.jpg

/Mats

Senast ändrad:
Ok, då är det ju väldigt enkelt om man begränsar sig på det sättet.

Det finns inget fisheye för APS-C till A-mount.
Det finns en raktecknande vidvinkel-zoom DT 11-18/4,5-5,6.

Jag har haft 11-18 och det var väl "sådär". Hyggligt bra bildkvalitet, men inte speciellt ljusstarkt.

När man för halva priset kan få Sigma 10-20/3,5 HSM som är ett mycket bätte objektiv kan jag inte förstå varför man vill ha just ett Sony.

Vill man ha ett Fisheye måste man som sagt välja ett annat märke än Sony eftersom Sony inte har något.

Får man försiktigt undra varför det just måste vara av märket Sony istället för Sigma t.ex.?

Jag håller med AVT om att man inte ska fråga sig Fisheye eller vidvinkelzoom, för att det är två helt olika objektiv som inte ersätter varandra.

I de flesta fall funkar objektiv gjorda för FF bra även till APS-C, men vidvinklar är undantaget och Fisheye i synnerhet. Därför är t.ex. Sony 16/2,8 Fisheye ett dåligt val för APS-C. Rakteckande vidvinkel-objektiv gjorda för FF funkar visserligen på APS-C, men det blir stort och klumpigt och dyrt och oftast inte så mycket vidvinkel kvar.

När det gäller fisheye så finns det dessutom två varianter, dels diagonala som de som diskuterats här, Samyang 8mm och Sigma 10mm, men det finns också cirkulära som har ännu kortare brännvidd. Där finns det till Sony APS-C också ett Sigma 4,5 mm.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=335460

Som lite kuriosa kan jag nämna att jag hade ett Samyang 8mm diagonalt FishEye för APS-C, men jag hade också en Sony A850 FF-kamera och genom att såga av det inbyggda motljusskyddet på objektivet så funkade det som ett cirkulärt fisheye för FF :)

Visa bilaga 127340

/Mats
Diagonala bilder är ju tvärtom bilden du visade med hunden eller hur? Men kan man inte köpa en fish eye objektiv med både diagonalt och cirkulära. Fast jag tror det inte men frågar bara hur kan det fungera.
Dominik

Diagonala bilder är ju tvärtom bilden du visade med hunden eller hur? Men kan man inte köpa en fish eye objektiv med både diagonalt och cirkulära. Fast jag tror det inte men frågar bara hur kan det fungera.
Dominik

Det där objektivet (Samyang 8mm) är ett diagonalt fisheye speciellt gjort för kameror med en sensor i APS-C storlek.

Det jag gjorde var att kapa bort motljusskyddet sätta det på en kamera med FF-sensor (A850) och på den större bildytan beter det sig annorlunda och blir då nästan ett cirkulärt fisheye istället.

Vilket format objektivet är gjort för har avgörande betydelse för extrema vidvinklar. För "normala" objektiv och teleobjektiv går det alldeles utmärkt att använda objektiv gjorda för småbildsformatet 24x36 (FF) på kameror med hälften så stora sensorer (APS-C), men för extrema vidvinklar och fisheye i synnerhet så går det alltså inte. Det är därför jag anser att att Sony 16/2,8 Fisheye, som är ett objektiv gjort för FF, är ett dåligt val till en kamera med APS-C sensor.

/Mats

Det där objektivet (Samyang 8mm) är ett diagonalt fisheye speciellt gjort för kameror med en sensor i APS-C storlek.

Det jag gjorde var att kapa bort motljusskyddet sätta det på en kamera med FF-sensor (A850) och på den större bildytan beter det sig annorlunda och blir då nästan ett cirkulärt fisheye istället.

Vilket format objektivet är gjort för har avgörande betydelse för extrema vidvinklar. För "normala" objektiv och teleobjektiv går det alldeles utmärkt att använda objektiv gjorda för småbildsformatet 24x36 (FF) på kameror med hälften så stora sensorer (APS-C), men för extrema vidvinklar och fisheye i synnerhet så går det alltså inte. Det är därför jag anser att att Sony 16/2,8 Fisheye, som är ett objektiv gjort för FF, är ett dåligt val till en kamera med APS-C sensor.

/Mats
Okej tack för mer informationer, men till min Sony A77 vilket fisheye skulle du rekomenderade ?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar