Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

First time's free?

Produkter
(logga in för att koppla)

backdrifter

Aktiv medlem
Jag har precis startat min fotofirma och försöker få så mycket jobb som möjligt.
För några dagar sen pratade jag med Norrköpings Tidningar och blev uppskriven på deras frilanslista. nu vill dom att jag ska fota en konsert lördag natt + lite vimmel. Eftersom det är första tillfället jag fotar för dem, så vill de att jag ska göra det som en "testomgång" gratis. Jag har fotat gratis första gången förut och det brukar till slut bara bli den en gång. Jag vill inte fortsätta ge en gratis provomgång.

Brukar man kräva sånt på tidningar eller kan jag säga att jag vill ha betalt??

(som sagt är jag ganska ny i yrket)

Knepigt, milt sagt.

Som du själv säger, "det brukar bara bli en gång". Vet du att det du presterar är bra nog, skulle jag kräva betalt från början.

Kanske kan du ordna en startdeal för tidningen, t.ex. fyra plåtningar för priset av två, eller något liknande.

Själv har jag konsekvent krävt betalt för allt jag har gjort, både uppdrag och sålda bilder.
Visst, en del kunder har jag gått miste om, men varför skulle de vilja betala nästa gång för något de en gång fått gratis.

Jag tycker också att genom att ta betalt så adresserar man seriositet, samt att man brys sig om sin egen bransch, dvs inte sänker den.

Lycka till!

Låter väldigt konstigt.

Ta med bilder som du tagit och tidigare uppdragsgivare som referenser istället. Har aldrig hört talas om att tidningar vill att man ska provjobba gratis.

Redaktören har sett min hemsida och tyckte om mina bilder. Han verkar väldigt trevlig, så jag hoppas att han förstår. Jag kan tänka mig att folk kan ha problem med att ta mig seriöst eftersom jag ändå är ganska ung och har inte så mycket erfarenhet i ryggen.

Men tack för svaren, nu känner jag mig lite mer självsäker!

Finns ingen anledning att ge gratis bilder första gången. Skulle man göra det till en regel så blev man inte fet på det man tjänar. Har sett på dina konsertbilder här på FS och de håller ju fin klass.

Fungerar det inte så att man tar bilder går upp och visar vill dom ha så betalar de per bild. Är de inte nöjda ja då väljer de inga bilder. Eller är det bara på film det fungerar så?

Missförstånd!

Det verkar som om jag har HELT missuppfattat situationen i alla fall. Det var tydligen inte alls så de menade när "prov-fota" kom på tal! Där ser man hur lätt man blir färgad av sina tidigare erfarenheter.

Det verkar oftast snabbare att dela med sig av sina "missupfattningar" här på FS än att reda ut problemen med den det berör! Har sett lite för många exempel på det!

Piggelin-Malmö skrev:
Fungerar det inte så att man tar bilder går upp och visar vill dom ha så betalar de per bild. Är de inte nöjda ja då väljer de inga bilder. Eller är det bara på film det fungerar så?
Så fungerar det väl om man säljer bilder på eget initiativ men om man som i detta fallet får ett uppdrag bör det rimligtvis utgå åtminstone någon grundersättning oavsett vilka bilder de använder.

Det skulle vara tråkigt om tidningen av helt andra skäl än att bilderna inte håller (utrymmesbrist t.ex.) avstår från att publicera, och fotografen därmed inte skulle få något betalt för ett stort nedlagt jobb.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar