Annons

Firmware på 350D

Produkter
(logga in för att koppla)

holiman

Avslutat medlemskap
Jag har en 350D, och det är en sak jag stör mig på efter att ha testat polarens 30D : Med 350D går det att ställa in fotografering med RAW+JPG (vilket blir två ordentligt stora bilder), men inte den trevliga kombinationen RAW+liten jpg, vilket går att göra på 30D. Frågan är : går det att flasha firmware i min 350 så att man kan göra detta?

--- Tillägg senare---
Hittade själv svaret : det finns ingen ny firmware där man kan göra detta. Själv tycker jag det är fruktansvärt irriterande.
 
Ett trevligt alternativ om du vill ha RAW + liten jpeg är att använda den inbäddade tumnageln som redan finns i RAW-filen. Ett enkelt sätt att plocka fram den är genom att använda dcraw med flaggan -e.

Exempel:
dcraw -e img_5263.cr2

ger en fil som heter img_5263.thumb.jpg

dcraw -e *.cr2

extraherar tumnaglar för alla bilder i katalogen. Detta går blixtsnabbt, eftersom inga beräkningar behöver göras; bilden behöver bara läsas ut från raw-filen. Storleken är 1536x1024 (för cr2 från 350D, vet inte om det skiljer sig mellan modeller)

Alltså: Ställ in kameran på RAW (enbart RAW alltså). Ladda in bilderna i datorn. Kör dcraw -e *.cr2. Voila! Du har fått RAW + liten jpeg, utan att slösa med extra utrymme på minneskortet och utan att behöva köra ett långsamt batchjobb.
 
tomasandersson skrev:
Ett trevligt alternativ om du vill ha RAW + liten jpeg är att använda den inbäddade tumnageln som redan finns i RAW-filen. Ett enkelt sätt att plocka fram den är genom att använda dcraw med flaggan -e.

Exempel:
dcraw -e img_5263.cr2

ger en fil som heter img_5263.thumb.jpg

dcraw -e *.cr2

extraherar tumnaglar för alla bilder i katalogen. Detta går blixtsnabbt, eftersom inga beräkningar behöver göras; bilden behöver bara läsas ut från raw-filen. Storleken är 1536x1024 (för cr2 från 350D, vet inte om det skiljer sig mellan modeller)

Alltså: Ställ in kameran på RAW (enbart RAW alltså). Ladda in bilderna i datorn. Kör dcraw -e *.cr2. Voila! Du har fått RAW + liten jpeg, utan att slösa med extra utrymme på minneskortet och utan att behöva köra ett långsamt batchjobb.


vackert
 
tomasandersson skrev:
Ett trevligt alternativ om du vill ha RAW + liten jpeg är att använda den inbäddade tumnageln som redan finns i RAW-filen. Ett enkelt sätt att plocka fram den är genom att använda dcraw med flaggan -e.

Hur och var skriver jag in detta? dcraw -e img_5263.cr2

Mvh/Bengt - Åke
 
Dcraw körs från kommandoraden. Jag utgår från att du använder windows (på andra operativsystem gör man på liknande sätt).

1. Skaffa dcraw. Gratis att ladda hem. (Sök på google)

2. Placera dcraw.exe någonstans där systemet letar efter körbara filer, exempelvis kopiera dcraw.exe till c:\windows\system32\

3. Ta fram ett kommandofönster (DOS-prompt). Ett snabbt sätt är att trycka windowstangent-R och skriva cmd i rutan som poppar upp.

4. Byt arbetskatalog till katalogen där dina raw-bilder ligger. Exempel: "cd c:\rawbilder"

5. Nu kan du skriva "dcraw -e ..."
 
Var tvungen att pröva detta (då jag har en 350D och också har stört mig på att det bara går att ta RAW plus den största JPEG-varianten). För mig fungerade det perfekt och utan problem. Gick ganska snabbt, för 41st RAW-filer så tog det ca 15-20 sekunder.
JPEG-bilderna blev dock i samma storlek som de största JPEG-filerna (3456x2304) och alltså inte i någon thumbs storlek eller dylikt.
 
Märkligt, jag får aldrig större bilder än 1536x1024. Provade nyss i en katalog med 1024 bilder. Det tog 93 sekunder att läsa ut och spara ner alla tumnaglar. Dvs 11 bilder i sekunden, eller 0,09 s/bild. I stort sett all tid borde vara pga hårddiskaktivitet.

Kan det vara någon inställning i kameran kanske?

Provade också att ladda hem senaste versionen (8.38), fungerade utmärkt med -e flaggan.
 
Men om man läser på deras hemsida så säger de om programmet "This command line utility, that supports raw file conversion from..." så uppfattar jag det inte som att det tar ut några tumnaglar utan helt enkelt converterar RAW-filerna till JPEG-filer. Inte konstigt att de blir i största storlek då.

Vad har du för kamera Tomas?

Hastigheten kan ju bero på datorn, du kanske har en betydligt snabbare dator än jag...
 
Jag har som sagt en 350D... :)

Jo, jag vet att det främsta användningsområdet för dcraw är att konvertera raw-bilder. Om det är så att du inte får tumnageln, utan dcraw konverterar hela bilden, så borde du inte heller få en jpeg utan en ppm-, eller tiff-, fil. Dcraw saknar nämligen stöd för att komprimera till jpeg.

I de flesta raw-format finns det dock en jpeg inbäddad, för att snabbt kunna visa bilden på skärmen. -e flaggan gör så att dcraw, istället för att konvertera bilden, läser ut tumnageln ur rawfilen och sparar den på hårddisken. Den får då samma filnamn som originalet, men med .thumb tillagt innan filändelsen.

Om du har använt -e flaggan och fått en jpeg från dcraw, så har du med all säkerhet lyft ur en inbäddad jpeg från raw-filen.

Vore intressant att veta om man kan styra storleken på den inbäddade tumnageln på något sätt.
 
Ja, det vore intressant att veta. Skulle inte ha något emot att få lite mindre bilder ur processen. Speciellt om det då går så snabbt som du säger.

Det som är skumt är att vi har samma modell på kamera, har laddat ned samma build av programmet och att jag skriver exakt samma kommando som du postade. Hur kan vi då få olika resultat?...
Kom på att det kanske kan bero på att jag tog dessa bilder som RAW+JPEG och därför finns den stora JPEG redan där. Om jag prövar att fota lite i endast RAW kanske jag får samma resultat som du. Ska kolla och rapporterar sedan mitt resultat!
 
Nu funkar det för mig oxå, det dyker upp en liten jpeg på ca200kb.
Men hur skriver jag för att få fram tumnaglar från flera bilder på en gång?
Jag lyckas bara när jag skriver in dom en i taget. (Tar sån jäkla tid)
 
Fungerar inte *.cr2 ?

För mig fungerar det utmärkt att bara skriva

dcraw -e *.cr2

i en katalog med flera raw-bilder. Då får jag en tumnagel per bild.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.