Annons

Firmware på 350D

Produkter
(logga in för att koppla)
Sweet, det är tillräckligt nära det jag vill ha för att det ska duga. Hade inte haft nåt emot ännu mindre jpeg-thumbs, men man tager vad man haver...
Tackar!
 
Archangel79 skrev:
Ja, det vore intressant att veta. Skulle inte ha något emot att få lite mindre bilder ur processen. Speciellt om det då går så snabbt som du säger.

Att förminska bilderna är inget problem om man har lite CPU-tid över och har ImageMagick och ett vettigt kommandoradsskal (tex bash) till hands:

Det här plockar fram tumnaglarna, skärper dem, förminskar längsta sidan till 1024 och avslutar med en andra omgång uppskärpning. Detta tar dock lite längre tid än att bara plocka ut JPEG bilderna. (Antagligen försumbart på nyare datorer än min, dock.)
Källkod:
for f in *.cr2; do
  dcraw -c -e $f | convert jpeg: \
    -unsharp 0.1x1.0+0.5 \
    -resize 1024x1024 \
    -unsharp 0.1x1.0+0.5 \
    -quality 80 - $f.small.jpg;
done
(Är bara testat inskrivet på samma rad och då utan \)

/Anders
 
Lite synd att exif-informationen t ex om när bilden togs inte följer med till jpeg:arna. Finns det något bra sätt att få dem att komma med?
 
holiman skrev:
Lite synd att exif-informationen t ex om när bilden togs inte följer med till jpeg:arna. Finns det något bra sätt att få dem att komma med?

Inget som jag känner till, men jag skulle gärna hitta ett program som fixar det. Förr när Canon hade .crw och .thm filer kunde man kopiera Exif-informationen från .thm filerna (som var i JPEG-format) till sina behandlade bilder med tex jhead.

/Anders
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.