Annons

Finporig "frigolit" till arkitekturmodeller?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tre Ess

Aktiv medlem
Finns det någon som känner till vilket material arkitekter använder vid modellbyggande?
Det verkar vara väldigt små porer och lätt att skära/såga till önskad form.

Om någon förstår vad jag är ute efter skulle jag vilja veta:
a) vad materialet kallas med korrekt facktermonologi
b) var det finns att få tag i
c) ungefär vad materialkostnaden kan tänkas ligga på

/ Anne-Lie
 
lite sent kanske.

hej!
när du ska bygga en modell kan du använda vilken friggo som helst, men du kan ju välja finporigare om du vill ha en slätare textur.
anledningen till att det ser så slätt ut är att det skärs med en tunn tråd som är upphettad mha elektrisk strömkälla. tex ett bilbatteri.
jäkligt lätt att bygga men det behövs en jigg för att snitten ska bli tighta.'

lycka till
 
Vanlig extruderad byggisloering är ganska finporing, finns i väldigt många handlesnamn så det är svårt att ange vad du skall leta efter. Men det är oftast ljus blå eller rosa till nyansen.

Cellpast limmar man enklast med polyuretanlim. Det är gansak kladdigt så se till att skydda omgivningen och använd inte fina kläder. Limmet sväller så se till att det är tryck på limytorna. Jag brukar tejpa ihopp bitarna.
 
Nej då, det är inte sent! :)

Okej, men var finns en mer finporig variant någonstans?
Jag känner bara till den sort man finner på byggmarknader.

En jigg?
 
Nome Nescio skrev:
Vanlig extruderad byggisloering ...
Men det är oftast ljus blå eller rosa till nyansen.

... Jag brukar tejpa ihopp bitarna.

Oj, du hann precis in före.

Bra jag letar efter ljusblå eller rosa isolering. Vad innebär extruderad?

Tejp låter som en bra variant.
 
Extruderad är tillverkningsformen. Orkar inte riktigt förklara skillnaden i tillverkningsprocess. Men resultatet är att extruderad cellplast är betydligt finkronigare och mera liknar skummet på en bra alé.

Mitt trick för polyuretanlim är:
Stryk lagom med lim på ena ytan, fukta den andra med en blomsprej och vatten. Fixera ytorna och tejpa för att hålla allt på plats. Polyutean finns som lim på vanlig tub (Casco) eller som fogskum på spruta. Jag rekomenderar den vanliga limtubem eftersom figskummer är dyrt och har dålig hållbarhet.

Prov limma några med några skräpbitar först så att du får en känsla över hur mycket lim du behöver. Det kan svälla ganska rejält och det biter bra i cellplasten så det brukar räcka med ett väldigt tunt lager.
 
En tackar för det utförliga svaret!

Perfekt, då vet jag vad nästa veckas projekt blir.
:)
 
Nome Nescio skrev:
... liknar skummet på en bra alé.

Tolkar det som skummet på en bra ale (öl)

Jag dricker inte öl och är ingen expert på ale, men jag tror
jag fattar vad du menar ändå. Varm choklad med vispgrädde
är mer min dryck på vintern. :)
 
Precis, det var den engelska nationaldrycken som jag refereade till. Eftesom du inte dricker alé eller öl så är väll risken ganska liten att du skulle få för dig att börja bälja limskum.

För övriga som dricker öl så lär er snabbt skillnande på ölskum och limskum
 
jag vet att man inom designbranschen använder en sorts 'plast' för att bygga modeller. finns förstås olika varianter men den jag tänkte på är väldigt fast.. snarare om du tänker en plastklump med massa mikroskopiska hål i snarare än vanlig frigolit till känslan. påminner om trä i formbarhetsegenskaper.. fast utan fibrer då.

Mycket starkare än vanlig frigolit.. har dessutom en viss elasticitet.

Ring till första bästa designkontor och fråga vad de använder, vad materialet heter.
 
Möjligt du menar..

...PVC-base; typ Divinycell. Används som distansmatrial i glasfiberkonstruktioner.
Men något grövre enn vad Anne-Lie är ute efter...
 
Re: Möjligt du menar..

fujicanon skrev:
...PVC-base; typ Divinycell. Används som distansmatrial i glasfiberkonstruktioner.
Men något grövre enn vad Anne-Lie är ute efter...

nja.. hur mjukt är det materialet?

jag har plåtat det jag menade.. det ser ut såhär:

observera rakbladet! det är nedtryckt i materialet med min fulla kraft
 

Bilagor

  • 01.jpg
    01.jpg
    51.9 KB · Visningar: 1,410
Varför använda så häftiga och miljöfarliga saker som pu-lim när man kan använda pva-lim, dvs samma som de använder på förskolan och på snickerierna, kallas även vitlim. Det finns även i en utomhusvariant som är hyggligt vattenfast också. Det går även bra med vattenbaserat lim av den typ man använder till golv- och väggmattor i t.ex. våtrum.
Måla frigolit går bra med vattenburna färger. För så där 20 år sedan målade jag en frigolitboj randig med röd vattenbaserad stugfärg. Den används fortfarande och frigolitn under färgen är i mycket bättre skick än den frigolit som inte målades alls.
 
Re: Re: Möjligt du menar..

harryett skrev:
nja.. hur mjukt är det materialet?

jag har plåtat det jag menade.. det ser ut såhär:

observera rakbladet! det är nedtryckt i materialet med min fulla kraft

Om du använder din fulla kraft känner jag en
viss oro. Det verkar hårdarbetat. En matthet
kommer över mig inför tilltänka projekt. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.