Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Finns tydligen tilt/shift!

Produkter
(logga in för att koppla)
Verkar ju som om det blir original väl? Dock inte Sony men väl Carl Zeiss. Optikkonstruktionen är ju original Zeiss och som jag förstod tillverkas glas och optik-element av Zeiss, men sätts ihop av Hartblei i deras skal.

För nio tusen euro kan du få alla tre i ett set. Jag som tycker de nya Canon TS-E:na är högt prissatta.

Såg priserna efter jag postat, läste bara nedersta raden på DP lite hastigt dvs denna

"Owners of the pre-approval 'Prototype' versions of these lenses can have them brought up to the latest standard for the cost of €300 per lens."

Missade helt att det gällde updateringen, och inte priset för en helt ny lins ha ha.....det var väl lite för bra för att vara sant : (

Mv.

Missade helt att det gällde updateringen, och inte priset för en helt ny lins ha ha.....det var väl lite för bra för att vara sant : (
Ett TS-objektiv med Zeiss-linser som handtillverkas i små serier (50 per månad) för endast €300? Om det vore verklighet skulle jag köpt upp allt de kan tillverka och sålt vidare med stor vinst. :)

Hittade denna nyhet på DP, finns tydligen tilt/shift optik till våra kameror med : )
Det har länge funnits flera olika fabrikat av T&S objektiv till Minolta/Sony-kamerorna - det är bara original-objektiv som hittills inte har funnits. Bra T&S-objektiv är tämligen dyra att tillverka, så för de flesta tillverkare handlar det om något att visa upp - de får nog sällan tillbaka utvecklingskostnaderna. Sony-folket är medvetna om såväl olönsamheten som om prestigfaktorn, så personligen tror jag att det kommer något original T&S från dem inom ett par år.

De vanligaste Tilt & Shift-gluggarna till vårt system torde väl annars vara något av Rugifts båda:
MC 35/2,8 Tilt & Shift Lens för USD 625 eller
MC 80/2,8 Tilt & Shift Lens för USD 425.
De är således väldigt mycket billigare än Hartbleis, men kvalitetsmässigt skiljer det förstås också. De kan väl närmast jämföras med kitobjektiven, medan de dyra Zeiss-gluggarna är, tja, creme-de-la-creme.

http://www.rugift.com/photocameras/mc-35mm-tilt-shift-lens-minolta-af.htm
http://www.rugift.com/photocameras/mc-80mm-tilt-shift-lens-minolta-af.htm

Det finns även andra system, där man använder en T&S-adapter med fattning för något mellanformatsobjektiv.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto