Annons

Finns skärpa i beläggningen?

Produkter
(logga in för att koppla)

jolo

Aktiv medlem
När jag tittar i en kikare av bra kvalitet upplever jag det som att allt blir skarpare, ungefär som om jag provat ett par glasögon utan att veta att jag behöver dom.
Frågan är... Vad är det som gör detta?
Är det något (i coatingen på glasen?) som helt enkelt höjer kontrasten och som gör att jag upplever det som skarpare?
Skulle man i så fall kunna göra det på glasögon som inte är slipade för att korrigera fel?

En handlare nämnde att äldre Leica optik skulle ha så hög kontrast att den knappt gick att använda med modern film, den var kalibrerad för svart/vitt.

Är det så?

Hm...

/Johan

Förstoringen i sig gör ju att detaljer syns lättare. Och i en riktigt bra kikare som inte har några optiska hyss så upplevs det nog som skarpare jämfört med ordinära kikare som degenererar bilden jämfört med utan kikare.
/Erik

Antireflexbehandlingen är viktig för skärpan. Den är i flera tunna skikt och ser ut som en tunn hinna i vissa vinklar.

En gammal handlare som skrockar om gammal Leica-optik får man ta med en nypa salt.

Bra skärpa är alltid en kombination av hög kontrast och hög upplösning.

Dagens moderna digitalkameror har i sig så hög upplösning så det ställs väldigt höga krav på optiken.

En del objektiv har hög kontrast, framför allt i mitten. Bilderna ser då skarpa ut i mindre format. Men om man förstorar dem så blir inte detaljerna så tydliga pga av optikens dåliga upplösning.

Skillnaden mellan bra optik mot sämre märks framförallt mot kanterna av bilderna. Bra optik ger även fint resultat på största bländaren. Mindre bra optik måste bländas ned för att skärpan ska finnas där.

Vad som är skarpt och bra är mycket en subjektiv upplevelse och varierar från användare till användare.

Skillnaden mellan olika kikare kan variera ordentligt. Kolla in olika tubkikare, det kan skilja som natt och dag i vissa fall.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar