Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Finns intresse för fotoresa till Pripyat i sommar?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är seriöst intresserad av att åka med på en fotoresa. Det finns en möjlighet att jag också åker till Ukraina i mitten på maj.
 
SVT2 just nu:

"Tjernobyl - naturen tar över den förbjudna zonen. 24 år efter Tjernobylkatastrofen har området ofrivilligt förvandlats till ett märkligt "friluftslaboratorium". Efter olyckan evakuerades 135 000 personer, och strålningen dödade djur och växter. Fortfarande är strålningen hög, men fåglarna bygger bo på betongsarkofagen och björnar, hjortar och vargar strövar omkring till synes helt friska. Hur kan de överleva i denna kontaminerade miljö? Det försöker nu forskarna ta reda på. "

Kommer på play senare.
 
Ännu en spökstad - Gagra i Georgien

Hos Wired hittade jag en artikel om Gagra, "War-Torn and Overgrown, Ghost Town Was Soviet Paradise", på Georgiens Svartahavskust.

Orten var i början på 1900-talet "Rysslands Riviera" för förmögna turister, efter revolutionen gav Lenin order om att paradiset för aristokratin i stället skulle bli ett paradis för arbetarna.

Under kriget mellan Georgien och Abkhazia (uppbackade av Ryssland) avfolkades stan, striderna och plundringen har naturligtvis också satt sina spår. Sedan krigsslutet 1993 har vissa delar återbefolkats.

Bilder av Slesarev Oleg Victorovitch, text av Matthew Shechmeister.

Intressant läsning.

Detta blev kanske ett inlägg i fel tråd, sorry, men hittade inget lämpligt.
 
Har inte varit så aktiv i tråden, men har följt den med jämna mellanrum. Eftersom intresset verkar lite svalt och det planeras en annan resa - och intresset även där verkar svalt, så tolkar jag som att det inte finns något större intresse för en ny resa...eller har jag fel?
 
Har inte varit så aktiv i tråden, men har följt den med jämna mellanrum. Eftersom intresset verkar lite svalt och det planeras en annan resa - och intresset även där verkar svalt, så tolkar jag som att det inte finns något större intresse för en ny resa...eller har jag fel?

Åker fortfarande gärna med om det skulle bli ny resa. Vet inte om det är intresset som är svalt eller förmågan att verkligen "ta tag i saken och ordna resan". Självkritiken finns inbakad.... Ett seriöst förslag och ett datum samt en resa som verkligen blir av kan nog locka fler! Du har ju tidigare referenser som "reseledare" *hint hint*
 
Jo då, mitt intresse håller i sig.

Har inte varit så aktiv i tråden, men har följt den med jämna mellanrum. Eftersom intresset verkar lite svalt och det planeras en annan resa - och intresset även där verkar svalt, så tolkar jag som att det inte finns något större intresse för en ny resa...eller har jag fel?

Oscar,

Mitt intresse håller i sig. Två sammanhängande dagar i zonen är fortfarande ett starkt önskemål - jag arbetar långsamt och här finns ju hur många motiv som helst.

Ett eventuellt specialupplägg med två sammanhängande dagar i zonen kräver (gissar jag) en hel del diskussioner med den lokale arrangören och dessutom att man är en färdigkomponerad grupp för att de ö h t ska vara intresserade.

Tiden går och alla diskussioner och bokningar tar tid; man kan ju tänka sig en resa under sommar/höst 2011 i stället?
 
Har inte varit så aktiv i tråden, men har följt den med jämna mellanrum. Eftersom intresset verkar lite svalt och det planeras en annan resa - och intresset även där verkar svalt, så tolkar jag som att det inte finns något större intresse för en ny resa...eller har jag fel?


Jag är seriöst intresserad om det anordnas en ny resa till Pripyat och kringområdena!
Jag kan ta mig iväg i stort sett när som helst :)
Hör gärna av er!
 
Som jag sagt tidigare i tråden så är även jag och ev. en eller två vänner seriöst intresserade att åka med.

Finns det chans att se den stora radaranläggningen med eller är den riven, någon som vet?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.