Annons

Finns intresse för fotoresa till Pripyat i sommar?

Produkter
(logga in för att koppla)
Detta är ju ett drömresmål för mig så jag är också mycket intresserad. Som en del andra redan nämnt så hänger det ju i viss mån på när det blir av ifall jag kan hänga med eller inte. Samt hur programmet ser ut eftersom jag inte var med förra gången. Man vill ju inte missa sarkofagen :) Fast en UE-tripp i Kiev smäller högt den med. Hur som helst är det kanonschysst av dig Oscar att ordna dessa resor :)
 
Sällskap?

Jag har fått reda på att det troligtvis kan bli svårt för mig att åka mellan typ juni-oktober. Hadde tänkt att åka ev själv i mitten-slutet på Maj. Undrar om det finns nån som vill ta sällskap då det för min del skulle kännas tryggare o ha med nån. Hadde tänkt att anlita tourkiev.com med deras hotell och utflykt.

En annan liten fråga, en säljare på jobbet idotförklarade mig när ja sa att ja ev åker själv pga att det är lätt att bli rånad av taxichaffisar osv, nån som vet hur osäkert det det är att resa själv? menar det är ju iss bara resan mellan flyplats o hotell man e själv. kan buss va ett alternativ?

Greger"Nemo"Jonsson
 
Det är nog inte direkt osäkrare än nån annanstans är min erfarenhet, gör upp om priset med chauffören innan ni åker.

Om du åker från Boryspil till Kiev så finns det massor av bussar men för att ta dej till ditt hotell så får du nog ändå ta en droska
 
Jag har fått reda på att det troligtvis kan bli svårt för mig att åka mellan typ juni-oktober. Hadde tänkt att åka ev själv i mitten-slutet på Maj. Undrar om det finns nån som vill ta sällskap då det för min del skulle kännas tryggare o ha med nån. Hadde tänkt att anlita tourkiev.com med deras hotell och utflykt.

En annan liten fråga, en säljare på jobbet idotförklarade mig när ja sa att ja ev åker själv pga att det är lätt att bli rånad av taxichaffisar osv, nån som vet hur osäkert det det är att resa själv? menar det är ju iss bara resan mellan flyplats o hotell man e själv. kan buss va ett alternativ?

Greger"Nemo"Jonsson

I vilda Östern (större delen av forna Sovjetunionen) skall man alltid vara lite mer försiktig. Det finns skäl varför man har privata vakter på alla företag och hotell. Vi var där under 2008 när Ukraina fortfarande hade ett klimat av tillväxt och framgång. Så är det ju tyvärr inte längre.
Att vara en grupp är ett skydd som inte skall underskattas.
Är man ensam så får man vara betydligt försiktigare.
Hot nummer ett är den korrupta polisen som försöker se om du inte har passet på dig eller kan beskylla dig för något annat. Består oftast av en uniformsklädd polis och en civilklädd som kan prata engelska.
De kommer påstå att du begått något fruktansvärt brott som att inte ha passet med dig och måste följa med till stationen. Men kanske kan man lösa frågan på plats om du betalar 100 Euro. Nonchalera dessa och fortsätt bara gå.
Hot nummer 2 är att någon blir förbannad för att du fotograferar någon. Det kan vara en gangster som inte vara med på bild eller att någon blir svartsjuk för du tagit en bild av hans fästmö och vill spöa upp dig.
Hot nummer 3 är givetvis någon som bara vill råna dig på dina pengar eller kamera. Med den desperata situation som många lever idag i dessa länder är en stulen kamera detsamma som många dagars mat och turister är feta mål.
Hot nummer 4 är att alla i dessa nya turboekonemier vill vill miljonärer, och helst igår. Det innebär att alla försöker blåsa dig. När taxiresan skall kosta 5 Euro begär man 25.
Det finns 2 sätt att kompensera för riskerna. Det ena är lokalkännedom det andra är att vara flera.
Att resa med Oskar ger dig båda fördelarna. Att resa ensam ger dig alla nackdelarna om du inte tidigare har varit i denna del av världen och kan hur man undgår problemen.
Nej jag är inte en räddhågsen svensk, och jag har tillbringat större delen av mitt yrkesverksamma liv på resande fot över hela världen. Vilda Östern är bland det sämre måste jag säga.
Personligen skulle jag inte tveka att åka ensam. Å andra sidan skulle det tvinga mig att att vara mycket mer försiktig.
 
En annan liten fråga, en säljare på jobbet idotförklarade mig när ja sa att ja ev åker själv pga att det är lätt att bli rånad av taxichaffisar osv, nån som vet hur osäkert det det är att resa själv? menar det är ju iss bara resan mellan flyplats o hotell man e själv. kan buss va ett alternativ?

Centrala Kiev, flygplatsen etc är väldigt säkert. Det enda du behöver oroa dig för om du tar en taxi är att bli blåst. En taxiresa ska kosta ca 150 UAH, kanske någon tia till. Inte mer. Vet du det, så är det ganska lätt att förhandla. Se bara till att göra upp om priset i förväg.

Naturligtvis gäller samma sak i Kiev som i andra storstäder (risk för ficktjuvar etc), men Kiev är inte mer osäkert än storstäderna i Sverige.

Jag har bott i Kiev i sammanlagt 1 1/2 år, och har aldrig råkat ut för någon otrevlig situation. Det enda jag råkat ut för är just en ficktjuv på tunnelbanan, som fick med sig en mobil (om det nu inte bara var så att jag tappade den), och jag har rört mig själv på stan mycket även kvälls/nattetid, åkt mycket taxi ensam (såväl officiella som inoficiella), och inte alltid helt nykter.

Visst, det kan hända saker om man råkar vara på fel plats vid fel tillfälle, men inte i större utsträckning än vad det gör i svenska storstäder. Normal försiktighet och allmänt gatuvett bara, så behöver du inte vara orolig.

PS. Jag kommer att vara i Kiev i Maj, vi kanske kan mötas upp, ta en statsvandring eller en öl eller nått om du vill.

PPS. Mats, jag tycker du skrämmer upp honom lite i onödan. I centrala Kiev etc är det i princip lika tryggt som innan krisen, inget att oroa sig för. Normal reseförsiktighet räcker gott. Det är värre i småbyar, förorter etc. Visst, jag har ju lokalkännedom etc, men sticker ju ändå ut väldigt mycket som västerlänning med min stil etc.
 
Ett "Dozor"-bildreportage i någon lagom sunkig ödemiljö hade suttit perfekt!

Måste bara skryta lite :p

Jag har blivit inbjuden att delta på en sådan här quest tillsammans med min flickvän i hennes lag i april. Eftersom jag kommer ha bilen med mig till Kiev i år så kommer jag troligtvis att köra en av bilarna i laget.

Och det bästa av allt...

Questen kommer att vara inne i Chernobyl-zonen!

Lär nog vara en rätt underlig känsla att bränna omkring som en blådåre i Chernobyl-zonen mitt i natten :D
 
Har samma erfarenheter som Oscar, Har inte spenderat så mycket tid I Kiev men i Dnipropetrovsk (där kostar taxin 50 spänn;)samt ett år i Ryssland, har även jag gått ensam i natten, åkt både vita o svarta taxis, åkt tunnelbana i Moskva mitt i natten med kameror utan att nån skulle brytt sej. Enda jag blitt utsatt för är en ficktjuv som snodde min Zippotändare i St.Peterburg och jag var lagom glad när jag märkte det på tåget då jag blev röksugen;)

Många finner östländerna skrämmande men jag tror det mer beror på okunnighet om den faktiska situationen. Mina ryska vänner säjer samma sak om London..
Normal försiktighet kommer man långt med och förnuftet skall man inte lämna på hotellet vilken stad man än befinner sej i.
 
Jag är intresserad beroende på när det går av stapeln. Vad kommer det att kosta, sisådär?

När det blir vet jag inte än, det beror på de önskemål som kommer in och när jag själv kan.

Kostnaden blir någonstans runt 1000:- för själva chernobylturen (lite beroende på aktuell kurs och antal som är med). Flygresa till Kiev och boende anordnar var och en själva.
 
Ah stort tack Oscar, vi fårse hur det blir med det hela men om o när jag är i stan så hör jag av mig, skulle va jätte kul att ses över en kall o prata lite skit. Uppskattas verkligen :)



Centrala Kiev, flygplatsen etc är väldigt säkert. Det enda du behöver oroa dig för om du tar en taxi är att bli blåst. En taxiresa ska kosta ca 150 UAH, kanske någon tia till. Inte mer. Vet du det, så är det ganska lätt att förhandla. Se bara till att göra upp om priset i förväg.

Naturligtvis gäller samma sak i Kiev som i andra storstäder (risk för ficktjuvar etc), men Kiev är inte mer osäkert än storstäderna i Sverige.

Jag har bott i Kiev i sammanlagt 1 1/2 år, och har aldrig råkat ut för någon otrevlig situation. Det enda jag råkat ut för är just en ficktjuv på tunnelbanan, som fick med sig en mobil (om det nu inte bara var så att jag tappade den), och jag har rört mig själv på stan mycket även kvälls/nattetid, åkt mycket taxi ensam (såväl officiella som inoficiella), och inte alltid helt nykter.

Visst, det kan hända saker om man råkar vara på fel plats vid fel tillfälle, men inte i större utsträckning än vad det gör i svenska storstäder. Normal försiktighet och allmänt gatuvett bara, så behöver du inte vara orolig.

PS. Jag kommer att vara i Kiev i Maj, vi kanske kan mötas upp, ta en statsvandring eller en öl eller nått om du vill.

PPS. Mats, jag tycker du skrämmer upp honom lite i onödan. I centrala Kiev etc är det i princip lika tryggt som innan krisen, inget att oroa sig för. Normal reseförsiktighet räcker gott. Det är värre i småbyar, förorter etc. Visst, jag har ju lokalkännedom etc, men sticker ju ändå ut väldigt mycket som västerlänning med min stil etc.
 
En tur till till zonen skulle absolut inte skada men jag är nästan ännu mer sugen på att se mer av Kiev ett par dagar. Lite halvorganiserad UE vore kanon om det går att styra upp Oscar!
 
Ja, det är väl inte helt omöjligt att vi kan sy ihop, Ola!

Kan vi dessutom bli några och alla är beredda att lägga några hundralappar eller en tusing var på att betala lite till en som guidear, så kan det nog bli en riktigt bra runda.

Ska kolla med Tania...hon har ju kontakter med sådana som har grymmt bra koll, om hon vet någon som kan tänka sig att guidea och vad han i så fall vill ha för besväret.
 
Ja, det är väl inte helt omöjligt att vi kan sy ihop, Ola!

Kan vi dessutom bli några och alla är beredda att lägga några hundralappar eller en tusing var på att betala lite till en som guidear, så kan det nog bli en riktigt bra runda.

Ska kolla med Tania...hon har ju kontakter med sådana som har grymmt bra koll, om hon vet någon som kan tänka sig att guidea och vad han i så fall vill ha för besväret.

Låter absolut som en idé. Några extra kronor är givetvis inga problem.
 
Jag har länge velat åka med på en sån här resa och uppleva det hela. Uppskattar även jag UE så det låter också mkt intressant på en lagom nivå!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.