Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Finns intresse för fotoresa till Pripyat i sommar?
- Trådstartare mannbro
- Start datum
thetinyguy
Aktiv medlem
Har det hänt något i planeringen eller behöver någon hjälp att planera? jag åker jätte gärna med!
cowboy
Aktiv medlem
Hoppas resan blir av...
Jag kan när som helst utom under perioden 29 juni till 9 augusti, om nu inte bara Eyjafjallajokull stoppar flygtrafiken igen...
Jag kan när som helst utom under perioden 29 juni till 9 augusti, om nu inte bara Eyjafjallajokull stoppar flygtrafiken igen...
henq
Aktiv medlem
SVT2 just nu:
"Tjernobyl - naturen tar över den förbjudna zonen. 24 år efter Tjernobylkatastrofen har området ofrivilligt förvandlats till ett märkligt "friluftslaboratorium". Efter olyckan evakuerades 135 000 personer, och strålningen dödade djur och växter. Fortfarande är strålningen hög, men fåglarna bygger bo på betongsarkofagen och björnar, hjortar och vargar strövar omkring till synes helt friska. Hur kan de överleva i denna kontaminerade miljö? Det försöker nu forskarna ta reda på. "
Kommer på play senare.
"Tjernobyl - naturen tar över den förbjudna zonen. 24 år efter Tjernobylkatastrofen har området ofrivilligt förvandlats till ett märkligt "friluftslaboratorium". Efter olyckan evakuerades 135 000 personer, och strålningen dödade djur och växter. Fortfarande är strålningen hög, men fåglarna bygger bo på betongsarkofagen och björnar, hjortar och vargar strövar omkring till synes helt friska. Hur kan de överleva i denna kontaminerade miljö? Det försöker nu forskarna ta reda på. "
Kommer på play senare.
henq
Aktiv medlem
SVT Play:
http://svtplay.se/v/1977353/vetensk...rnobyl_-_naturen_tar_over_den_forbjudna_zonen
Ruskigt intressant
http://svtplay.se/v/1977353/vetensk...rnobyl_-_naturen_tar_over_den_forbjudna_zonen
Ruskigt intressant
Nero_79
Medlem
För intresserade....
Det pratas om en ny resa i samma ämne i tråden nedan. Är du intresserad så anmäl gärna intresse där så att resan blir av!
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=120556
Det pratas om en ny resa i samma ämne i tråden nedan. Är du intresserad så anmäl gärna intresse där så att resan blir av!
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=120556
cowboy
Aktiv medlem
Välskrivet och informativt
Hittade en bra artikel på National Geographics webb från 2006!
Text av Richard Stone. Bilder av Gerd Ludwig.
Hittade en bra artikel på National Geographics webb från 2006!
Text av Richard Stone. Bilder av Gerd Ludwig.
cowboy
Aktiv medlem
Ännu en spökstad - Gagra i Georgien
Hos Wired hittade jag en artikel om Gagra, "War-Torn and Overgrown, Ghost Town Was Soviet Paradise", på Georgiens Svartahavskust.
Orten var i början på 1900-talet "Rysslands Riviera" för förmögna turister, efter revolutionen gav Lenin order om att paradiset för aristokratin i stället skulle bli ett paradis för arbetarna.
Under kriget mellan Georgien och Abkhazia (uppbackade av Ryssland) avfolkades stan, striderna och plundringen har naturligtvis också satt sina spår. Sedan krigsslutet 1993 har vissa delar återbefolkats.
Bilder av Slesarev Oleg Victorovitch, text av Matthew Shechmeister.
Intressant läsning.
Detta blev kanske ett inlägg i fel tråd, sorry, men hittade inget lämpligt.
Hos Wired hittade jag en artikel om Gagra, "War-Torn and Overgrown, Ghost Town Was Soviet Paradise", på Georgiens Svartahavskust.
Orten var i början på 1900-talet "Rysslands Riviera" för förmögna turister, efter revolutionen gav Lenin order om att paradiset för aristokratin i stället skulle bli ett paradis för arbetarna.
Under kriget mellan Georgien och Abkhazia (uppbackade av Ryssland) avfolkades stan, striderna och plundringen har naturligtvis också satt sina spår. Sedan krigsslutet 1993 har vissa delar återbefolkats.
Bilder av Slesarev Oleg Victorovitch, text av Matthew Shechmeister.
Intressant läsning.
Detta blev kanske ett inlägg i fel tråd, sorry, men hittade inget lämpligt.
mannbro
Aktiv medlem
Har inte varit så aktiv i tråden, men har följt den med jämna mellanrum. Eftersom intresset verkar lite svalt och det planeras en annan resa - och intresset även där verkar svalt, så tolkar jag som att det inte finns något större intresse för en ny resa...eller har jag fel?
cowboy
Aktiv medlem
Hellingly Asylum (f d East Sussex Asylum) i England...
- ännu en öde plats med en obehaglig spöklig atmosfär. Bilder av Viveca Koh.
Viveca Koh Photography, hittade dem via PhotoShelters Blog.
- ännu en öde plats med en obehaglig spöklig atmosfär. Bilder av Viveca Koh.
Viveca Koh Photography, hittade dem via PhotoShelters Blog.
Nero_79
Medlem
Har inte varit så aktiv i tråden, men har följt den med jämna mellanrum. Eftersom intresset verkar lite svalt och det planeras en annan resa - och intresset även där verkar svalt, så tolkar jag som att det inte finns något större intresse för en ny resa...eller har jag fel?
Åker fortfarande gärna med om det skulle bli ny resa. Vet inte om det är intresset som är svalt eller förmågan att verkligen "ta tag i saken och ordna resan". Självkritiken finns inbakad.... Ett seriöst förslag och ett datum samt en resa som verkligen blir av kan nog locka fler! Du har ju tidigare referenser som "reseledare" *hint hint*
cowboy
Aktiv medlem
Jo då, mitt intresse håller i sig.
Oscar,
Mitt intresse håller i sig. Två sammanhängande dagar i zonen är fortfarande ett starkt önskemål - jag arbetar långsamt och här finns ju hur många motiv som helst.
Ett eventuellt specialupplägg med två sammanhängande dagar i zonen kräver (gissar jag) en hel del diskussioner med den lokale arrangören och dessutom att man är en färdigkomponerad grupp för att de ö h t ska vara intresserade.
Tiden går och alla diskussioner och bokningar tar tid; man kan ju tänka sig en resa under sommar/höst 2011 i stället?
Oscar,
Mitt intresse håller i sig. Två sammanhängande dagar i zonen är fortfarande ett starkt önskemål - jag arbetar långsamt och här finns ju hur många motiv som helst.
Ett eventuellt specialupplägg med två sammanhängande dagar i zonen kräver (gissar jag) en hel del diskussioner med den lokale arrangören och dessutom att man är en färdigkomponerad grupp för att de ö h t ska vara intresserade.
Tiden går och alla diskussioner och bokningar tar tid; man kan ju tänka sig en resa under sommar/höst 2011 i stället?
henq
Aktiv medlem
Lite färgglada Pripyatbilder:
http://englishrussia.com/index.php/2010/08/19/the-sky-over-chernobyl-nuclear-power-plant/
http://englishrussia.com/index.php/2010/08/19/the-sky-over-chernobyl-nuclear-power-plant/
henq
Aktiv medlem
Här skulle man ju inte ha nåt emot att ta en titt:
"Inside the Soviets’ Secret Failed Moon Program"
http://www.wired.com/wiredscience/2010/10/russian-moon-mission/?pid=428
"Inside the Soviets’ Secret Failed Moon Program"
http://www.wired.com/wiredscience/2010/10/russian-moon-mission/?pid=428
Stunder
Ny medlem
Jag är seriöst intresserad om det anordnas en ny resa till Pripyat och kringområdena!
Jag kan ta mig iväg i stort sett när som helst
Hör gärna av er!
infectious
Medlem
Som jag sagt tidigare i tråden så är även jag och ev. en eller två vänner seriöst intresserade att åka med.
Finns det chans att se den stora radaranläggningen med eller är den riven, någon som vet?
Finns det chans att se den stora radaranläggningen med eller är den riven, någon som vet?