Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Finns intresse för fotoresa till Pripyat i sommar?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag var intresserad förra året men det blev inte av att jag åkte med. Har även stort intresse i att se Duga radarn, så det var med stor glädje jag upptäckte att ni redan börjat diskutera att ta med även den på resan!

Verkar i alla fall som att det blir av i sommar under semesterveckorna antar jag? De flesta verkar ha nämnt den tiden som mest gångbar, jag är i alla fall seriöst intresserad av att åka med denna gång.
 
Let's go!

Jag kan åka alla veckor utom w927-929.

Två rejäla långa dagar i zonen plus en dagstur till Poltava hade varit kanon. Då hinner man med ätande, drickande och uteliv på kväller och nätter.
Gatufoto och promenerande i underbara Kiev måste också hinnas med, det får nog bli en extradag för det?

Sova får man göra på jobbet när man kommit hem... :)

Kanske ordnas det även i år ett roligt utomhusparty på Maidan Nezalezhnnosti, j-ar vilket tryck det var..., här och här *.

* ursäkta den skakiga kvaliten och att kamerans buffertminne fylldes på nolltid, ja, ett av de nya kamerahusen med fullHD-filmfunktion vore kul att ha!

(Nikon D2X med 17-35/2.8, ISO 500, NEF, ca 1/13 sek, bl 2.8, 5 fps, Apple QuickTime Pro)
 
När jag var där för två år sen sa dom att dom skulle begrava maskinkyrkogården så jag undrar om nån vet om det är gjort än?
 
Sitter o planerar sommaren och är intresserad av nån sån här resa, ska följa upp o läsa mer i tråden. Om man letar efter fler såna här resor - organiserade med tema (även utanför fotografering) o grupp, nån som har såna tips?
 
Fan... varje gång jag går tillbaka och kollar i den här tråden så drömmer jag mig bort till Pripyat igen.

Det är verkligen något... vad ska man kalla det? Förtrollande kanske, med den där staden. Kan nästan tänka mig att det kan bli ett beroende. Att åka dit, och uppleva den där obeskrivbara känslan igen... Förstår någon vad jag menar?
 
Ja, definitivt...är inte mättad än efter tre resor :)

Hehe, ja jag tänkte på det. Du sa ju efter resan i fjol att det kommer ta ett bra tag tills du åker dit igen. Men nu sitter du här och kollar Google Earth och drömmer dig bort iaf... :)
Det känns som att man kommer åka dit mer än en gång till faktiskt. Längtar redan nu.
 
Hehe, ja jag tänkte på det. Du sa ju efter resan i fjol att det kommer ta ett bra tag tills du åker dit igen. Men nu sitter du här och kollar Google Earth och drömmer dig bort iaf... :)
Det känns som att man kommer åka dit mer än en gång till faktiskt. Längtar redan nu.

Men nu har det ju gått ett bra tag...nästan ett år :)
 
Jag kan knappt kolla på mina bilder därifrån utan att bli illamående av tillbakalängtan.

Men fick barn för ett tag sedan och tror inte att det är så bra att ta med henne dit =(

Men tillbaka ska jag någon gång.
 
Hmm, men om jag har fattat allt rätt. Så är Chernobyl-2 = Russian Woodpecker/Duga-3?
Kollat runt lite på WikiMapia och det fanns ju en jävla massa grejer där som skulle vara intressanta. "High School Shooting Range" låter ju för bra för att vara sant... ;)
Förutsatt att det området är lika tillgängligt och oanvänt av personalen i området som Pripyat.
 
Jag kan knappt kolla på mina bilder därifrån utan att bli illamående av tillbakalängtan.

QUOTE]
Illamående är väl en av reaktionerna på akut strålningsjuka. Illamående av tillbakalängtan är nog dom flesta av dom som levde sina liv där i lugn o ro före Atomturisternas tidsålder.Fast av helt andra orsaker.Dom som längtar tillbaka HEM men som aldrig kan återvända!

Vad är det som driver er Atomturister, Är det samma som får folk att fascinerat stå och glo på trafikolyckor..eller finns någon annan förklaring.

Reflekterar man som Atomturist någonsin på hur det var dom där dagarna för människorna som levde där, för dom som skulle stoppa eländet, på barnen på Dagisen, På hur totalt försvarsölös människan är inför den fredliga kärnkraften när den löper amok!!

Eller är det bara det häftiga att fota tomma hisschakt, träd som växer genom sprucken betong, rostiga föremål,gapande fönster.. få lite hjärtklappning ibland och hela tiden veta att tryggheten finns bakom en i det trygga Sverige.

Kanske det vore ämne för en separat tråd.. "Vad rör sej i en Atomturists huvud"

Vore kul att läsa.
 
Vad är det som driver er Atomturister, Är det samma som får folk att fascinerat stå och glo på trafikolyckor..eller finns någon annan förklaring.
Det finns många förklaringar
forry4U sa:
Reflekterar man som Atomturist någonsin på hur det var dom där dagarna för människorna som levde där, för dom som skulle stoppa eländet, på barnen på Dagisen,
Ja
forry4U sa:
På hur totalt försvarsölös människan är inför den fredliga kärnkraften när den löper amok!!
Ja
forry4U sa:
Eller är det bara det häftiga att fota tomma hisschakt, träd som växer genom sprucken betong, rostiga föremål,gapande fönster..
Ja
forry4U sa:
få lite hjärtklappning ibland och hela tiden veta att tryggheten finns bakom en i det trygga Sverige.
Nja, det finns ju inte något "trygga Sverige", så det är ingen anledning.

Däremot så tillkommer väl samma anledningar som att besöka vilken plats som helst där en historiskt viktig händelse har utspelat sig. Varför besöker folk Verdun? Lützen? Stocznia Gdanska? Checkpoint Charlie? uzw
forry4U sa:
Kanske det vore ämne för en separat tråd.. "Vad rör sej i en Atomturists huvud"

Vore kul att läsa.

Jag skulle hellre vilja läsa om vad som rör sig i huvudet på de som nödvändigtvis skall nedlåtande ifrågasätta andra...

/Andreas
 
I huvet på atomturisten

Vad är det som driver er Atomturister,..

Varför reser man överhuvudtaget? Det finns nog lika många svar som turister.
För att träffa folk från andra länder (och upptäcka att vi har det mesta gemensamt)? Att lära mer om världen i stället för att sitta hemma och konsumera redigerade nyhetsinslag? Att bilda sig en egen uppfattning?

Reflekterar man som Atomturist någonsin på hur det var dom där dagarna för människorna som levde där, för dom som skulle stoppa eländet, på barnen på Dagisen, På hur totalt försvarsölös människan är inför den fredliga kärnkraften när den löper amok!!

De flesta blir djupt berörda och funderar en hel del. Ett fåtal reagerar kanske inte utan tycker bara alltihop är häftigt, som i vilken spökstad som helst.

Jag tror att de flesta som besöker Pripyat och är någorlunda pålästa blir tagna av den gigantiska tragedin, upplevelsen blir väldigt påtagligt jobbig när man väl står där på plats i bråten och tankarna snurrar ordentligt i skallen, i röran och förfallet kan man lätt föreställa sig paniken och alla personliga tragedier.

Jag tror de flesta turister funderar och engagerar sig - inte så att de blir aktivister utan på mer privat plan - efter hemkomsten, läser vidare, köper böcker, kollar filmer, funderar över kärnkraftens vara eller inte vara.
Kärnkraftens konsekvenser har med en gång blivit väldigt påträngande. Det blir de inte på samma sätt om man stannat hemma på sofflocket.

Jag frågade en Kievbo hur man såg på Chernobylturismen ("tycker ni alltihop är osmakligt, att det är geschäft, tycker ni att turisterna kommer hit för att vältra sig i andra människors död och olycka?"). Svaret blev att de flesta besökare funderar och visar ödmjukhet, frågar mycket, tar till sig berättelserna och lär sig något inför framtiden. Han menade att det värsta som kan hända är att man glömmer alltihop och förringar katastrofens konsekvenser, något som han antydde att kärnkraftindustrin och myndigheterna gärna gör.

Elena Filatovas webb låter det ungefär likadant; katastrofens konsekvenser förringas av politiska och affärsmässiga skäl, samhället sviker och de drabbade lämnas åt sitt öde.
Skicka gärna efter hennes enkla bok "Pluto's Realm" och betala mer än minimibeloppet. Boken innehåller samma bilder och text som på webben men man kan ju frångå gratis-nerladdnings-mentaliteten för en gångs skull?! Överskottet går till de drabbade som illegalt flyttat tillbaka till sina gamla hem i zonen och där står utan affärer, läkare och andra samhällsfunktioner.

Man kan naturligtvis engagera sig utan att resa, ja såklart.

Jag blev lite överraskad att mina bilder gjorde att kompisarna hemma ställde många intresserade frågor om katastrofen, hur de drabbade har det, läget i zonen idag, osv. Ingen tyckte bara "häftiga bilder" utan det blev engagemang.
Kanske kan även en hobbyfotografs bilder som visas privat påverka? I blygsam skala, men ändå.
 
Resegaranti finns väl bara vid paketresor?

En liten fråga. Vem ligger bakom resan? Utställande av resegaranti?
I höstas beställde och betalade var och en sin flygbiljett, och var och en beställde och betalade sitt boende i Kiev.

Oscar (som bodde i Kiev) organiserade Chernobyl/Pripyat-dagsresan hos SoloEast Travel som är en lokal resebyrå, var och en betalade till deras guide innan bussen gick på morgonen. Jag vill minnas vi via Oscar betalade en mindre handpenning till SoloEast Travel vid bokningstillfället.

Allt funkade perfekt. Jag förmodar att det blir liknande upplägg denna gången.
 
Hej på er, hur e det med intresset för den här resan egentligen, blir den av o är det i så fall enbart "radioaktivitet-varningsområden" som är intressanta?
 
Mitt intresse är fortsatt på topp (se post #383 ovan), ja, två sammanhängande dagar i zonen är ett oerhört starkt önskemål.

Är dock bortrest på annat håll w923 och w927-929.
 
Oj va coolt! Jag blev ju så grymt avundsjuk när jag såg att ni hade åkt förra året och hoppades på en ny resa. Och det verkar ju som det blir det! Jag är så lätt på! Ge mig ett datum bara! :D
 
ANNONS