Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Finns intresse för fotoresa till Pripyat i sommar?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vet inte riktigt om man hunnit smälta alla intryck än men en sak är klart, det ska bli ny resa dit. Måste hinna fota/se/uppleva allt igen. Lite som att se filmen en gång till. Hur ser intresset ut? Ett förstamajtåg i Kiev kanske kan vara något?


Ska först se hur många av fjolårets resenärer som drabbats av cancer, innan jag tar ett beslut. ;)
 
Fina bilder alla som lagt upp! Någon som summerat kostnaden för resan till Tjernobyl/Pripjat?
 
Hmm...jag ska med största sannolikhet till Ukraina igen i sommar. Om intresse finns så kan jag kanske dra ihop något igen.

PS. Har nu äntligen fått ut mitt bildspel med bilder från mina två senaste resor. Intresserade kan hitta bildspelet här:

http://www.pripyat.nu/

Oscar,

Oerhört fin hemsida du gjort. Bilderna är fantastiska! Tragedin lever kvar i våra hjärtan och dessvärre är det än idag fortfarande en tragedi av stor omfattning. Det finns i både Ukraina och Vitryssland tiotusentals eller kanske ännu fler sk Tjernobylbarn, barn som inte var födda när katastrofen skedde. De drabbas av cancer, föds med missbildningar och många av dem dör. Jag ser att du stöder dessa barn. Må du ha Guds välsignelse i ditt liv att hjälpa de stackars barnen till ett drägligare liv.
 
Följer gärna med!

Hmm...jag ska med största sannolikhet till Ukraina igen i sommar. Om intresse finns så kan jag kanske dra ihop något igen.
Följer mer än gärna med igen om datum passar. Gärna två dagar och så många timmar/dag som möjligt i Pripyat.
När jag ser övriga deltagares bilder inser jag hur mycket jag inte hann med i "School #2" när jag sölade med fotograferandet i gymnastiksalen och köket. Även i snabbköp, kontor och hotell finns massor av bilder som väntar på att bli knäppta.

De flesta av mina bilder är tyvärr kvar på hårddiskarna - mitt fotograferande når sällan längre än så.....

Chernobyl och Pripyat är en stark känslomässig upplevelse, troligen något man kommer att bära med sig för alltid.
Har läst en hel del efter hemkomsten. Favoriten är Igor Kostins "Confessions of a reporter"

"It is clear why people don't want to see those places, here you feel the presence of death. It's like work of some wicked magician whose gaze kills all hope. Under his breath all life fades away. Wherever he steps only wormwood grows. His touch extinguishes joy and fades all colors into an underworld twilight. He sucks the life juices out of once fertile places, exhausts cities and dries them up, leaving nothing but a herbarium of human existence. Then, slowly, the scene turns to dust."
Elena Filatova i "Pluto's Realm" 2008

Andréas, vi delar väl lägenhet på Sherbourne igen?

:)
 
Ska först se hur många av fjolårets resenärer som drabbats av cancer, innan jag tar ett beslut. ;)

Hej

Jo, var ju med förra året och känner mig ännu ganska pigg. =) Tror på intet sett det är ofarligt men ror att om man följer de ganska rigorösa säkerhets föreskrifelserna (ät inte, rör inget och skippa allt tänk om att plocka hem prylar) är det nog "mindre farlig". Hade med mig en egen Geigermätare så jag kunde undvika de värsta ställena (ex där vatten avdunstat etc). Om den röda lampan lyser, ta ett par steg åt sidan.
 
Fina bilder alla som lagt upp! Någon som summerat kostnaden för resan till Tjernobyl/Pripjat?

Summan blev...

Flyg Sthlm - Kiev ToR ca. 2000:-
Resa till "zonen" - 1000:-
Hotell 4 nätter - 1200:- (ca 300:- / natt i dubbelrum)
Taxi Flygplats - 600 ToR (samåkning rekommenderas!)
Mat Kiev 500:-

Cirka något sådant.
 
Andreas, vi delar väl lägenhet på Sherbourne igen?

Om dollarn sjunker jättemycket så... Jag har redan bokat tre veckors fotande i Utah/Arizona/NewMexico/Colorado i år.

Men visst vore det intressant att komma tillbaka. Speciellt om det gick att ordna tillgång till några andra platser än de som vi var på sist. Kiev som stad var ju inte fel heller!

Är det någon av oss som var kvar längst som har adressen till Vadim?
Hans fru kom ju från Pripyat och jobbade med nya sarkofagen. Och han sade ju något om en dag när det var öppet att själv besöka zonen utan guide (å andra sidan så var ju varken han eller vi speciellt nyktra efter ett tag, så vem vet vat som var sant...)

/Andreas
 
Jag har kvar lappen från Vadim men kan för mitt liv inte läsa vad det står... tror tyvärr han var något av en mytoman vilket säkert späddes på av vodkan.

Men om det finns en friare dag (vilket jag inte hört talas om annars) så borde det ju gå att få info om på annat håll.
 
Vad jag har förstått så är det den 26:e april, d.v.s. på årsdagen av olyckan. Det gäller egentligen bara de som bott i Pripyat så att de kan besöka sin gamla hemstad, men det är ju inte omöjligt att det går att smita in så om man har någon rysktalande med sig.

Det ska dock gå att få tillstånd på egen hand även utan guide andra dagar också, men då blir det till att deala med ukrainsk byråkrati på ukrainska...
 
Detaljerat på Google Earth!

Lite OT: ni har väl sett hur detaljerat man kan se Pripyat ( 51°24'25.09"N, 30° 3'30.30"O ) och Chernobyl ( 51°23'22.84"N , 30° 5'56.26"O ) i Google Earth?

Jag skulle gärna vilja komma till "cementary of radioactive military machines" ( 51° 9'15.94"N , 29°58'57.12"O , kan man någonstans se vilket år satellitbilden är tagen?), men vad jag kan läsa mig till är det området nu stängt för turister.
Kyrkogården är kanske förresten inte så mycket att se, vegetationen bör vuxit sig hög och tät och man berättade i höstas att mycket av (den radioaktiva?) metallen från motorer mm nu är såld som skrot....
 
Jag skulle gärna vilja komma till "cementary of radioactive military machines" ( 51° 9'15.94"N , 29°58'57.12"O , kan man någonstans se vilket år satellitbilden är tagen?)

När jag var ute på fredagen frågade jag min guide ganska ingående "maskin kyrkogården" och om det på något sätt gick att komma dit, men han svarade att den inte fanns kvar. Det skrot som inte var sålt var nu ner malt och täckt med jord. Kikade också med Google earth för inte alls länge sedan och kunde konstatera att det på dom bilderna utan tvekan ser ut som helikoptrarna står kvar (och det var de jag var främst intresserad av att få bilder av...)

// Magnus;
 
Lite OT: ni har väl sett hur detaljerat man kan se Pripyat ( 51°24'25.09"N, 30° 3'30.30"O ) och Chernobyl ( 51°23'22.84"N , 30° 5'56.26"O ) i Google Earth?


Hehe, jag satt faktiskt precis och drömde mig bort med Google earth just runt den förbjudna zonen :)

Jag skulle gärna vilja komma till "cementary of radioactive military machines" ( 51° 9'15.94"N , 29°58'57.12"O , kan man någonstans se vilket år satellitbilden är tagen?), men vad jag kan läsa mig till är det området nu stängt för turister.
Kyrkogården är kanske förresten inte så mycket att se, vegetationen bör vuxit sig hög och tät och man berättade i höstas att mycket av (den radioaktiva?) metallen från motorer mm nu är såld som skrot....

Vad jag har förstått så är det området stängt för turister p.g.a.a. vägen kollapsat.

Något som jag däremot funderat över, särskillt om vi gör en tvådagare, är att få träffa några av de människor som bor i den förbjudna zonen och den gamla långdistansmissilsradaren, populärt kallad Chernobyl-2.
 
Något som jag däremot funderat över, särskillt om vi gör en tvådagare, är att få träffa några av de människor som bor i den förbjudna zonen och den gamla långdistansmissilsradaren, populärt kallad Chernobyl-2.

Som gammal radartekniker så vore ett besök på "Hackspetten" intressant.

Länken som Christer kom med (Foton av Dmitry Kuznetsov) visar ju på att det går att komma åt många ställen.

Som naiv västerlänning tycker man ju att det "bara" vore att kontakta det Ukrainska turist-ministeriet och få vet hur man skall gåt till väga. Som cynisk världs-resenär inser man givetvis att det aldrig skulle gå utan en kontakt som är villig att lägga ner massor av tid åt oss...

/Andreas
 
Star Wars!


Det är radarn som Mannbro nämner några poster längre upp i tråden.

Igor Kostin skriver såhär i boken "Chernobyl: Confession of a reporter" (köp den!):
"The soviet reaction to Star Wars.
This high-powered radar was used to detect launches of NATO intercontinental ballistic missiles. On April 26, 1986, the 900 meter-long atation, equipped with a 150-meter antenna and another ninety-meter antenna, shut down just a few hours after the incident. The radiation totally disrupted its electronic systems. It never operated again."


/Hazard hann före/
 
När jag ändå håller på...

Hittade Denna sida med både nya och gamla bilder. Lite jobbig språkmässigt, men det är ju bara att klicka på bilderna!

Berättelsen här visar väl lite på hur mycket man kan få se om man bara har kontakter...

/Andreas
 
Jag har dragit iväg ett mail till Sergei på Solo East och hört lite löst bl.a. om möjligheterna till 2-dagarsresa, besök till "Chernobyl-2" och kontrollrummet till reaktor nummer 4.

Vi får väl se vad som går att lösa. Är vi bara beredda att betala lite extra till Solo East för att de ska kunna "tacka" de som fixar tillstånd som det så fint heter i Ukraina, så är det nog inte omöjligt att det mesta ska gå att lösa.

Att åka helt själva utan guide är säkert möjligt (Solo East skulle säkert kunna hjälpa oss att fixa sådana tillstånd mot betalning), men jag ser det som en ganska bra livförsäkring att ha med någon som känner till området. Det finns fortfarande ställen som är såpass mycket strålning att det inte är lämpligt att vistas där, och det finns byggnader som inte är strukturellt säkra att gå in i. Kalla mig feg, men jag tycker att det är dumdristigt att ge sig ut i zonen utan någon som känner till dessa ställen. Visst, kanske lite mindre rörelsefrihet, men hellre det än att få ett tak i huvudet eller cancer om 10 år :)

Ska se till att vi får en bättre guide som pratar engelska denna gången också. Den guiden vi haft de andra två gångerna har varit kanon.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.