Annons

Finns intresse för fotoresa till Pripyat i sommar?

Produkter
(logga in för att koppla)
För mig personligen skulle det handla om väldigt lite extra tid i Ukraina denna gång, så jag nöjer mig med Kiev.

/Andreas
 
För min egen del så finns det en del i Kiev kvar att se. Men det skulle alltid vara intressant att se annat.
Dock så är mitt primära mål att fota mer i Pripyat.
Jag har sett alla dokumentärer som finns och läst alla böcker som finns att beställa på Amazon tror jag, sen vi var där sist.

Tanken för mig var att jag skulle producera en bok av det hela, men jag inser att jag har alldeles för lite bilder. Informationen har jag, i den utsträckning som jag kan få tag på den.

Att kunna besöka människor som bor i zonen tillsammans med en tolk hade vart värt hur mycket som helst.

Vidare hade det vart kul att tillverka en bok som vi pratade om efter förra resan. Även om det "bara" blir en för inbördes beundran. Om ni är med så kan jag ta på mig att sammanställa alla sidorna till en vettig bok. Bara att bestämma hur många sidor var och en får och i vilket format den skall vara. Jag röstar för http://www.fotobok.com/ som jag har bra erfarenheter av.

Stefan
 
Vilken period pratar ni om att åka dit?

Är nämligen jätteintresserad, men som alltid, hänger ju på när
 
vi är 2st som är intresserade, men allt hänger som sagt på tidpunkt, har ganska mycket inbokat under sommaren redan.
 
Ingenting är bestämt vad gäller tidpunkt. Ni får gärna komma med förslag så ska jag försöka sy ihop så att så många som möjligt blir nöjda.
 
För mig skulle någon gång under de tre sista veckorna i Juli (v29-31) vara det optimala. Hela September är helt uteslutet. Allt annat tål att tänka på.

/Andreas
 
Det verkar som att de flesta som är intresserade av en ny resa är de som var med förra gången. Jag funderar lite på eventuella kringaktiviteter, då de flesta av er ju varit på de största turistfällorna i Kiev.

Hur är intresset för, exempelvis, en dagstur till Poltava med besök på slagfältet och museet?
Min absoluta prioritet är så mycket fototid i Pripyat och zonen som möjligt.

Även staden Chernobyl bara några hundra meter från informationscentret är häftig med alla övergivna halvt raserade enfamiljshus - med flera meter höga träd i vardagsrummet och tak som håller att implodera - där naturen vandrat in och tagit över, husen har nästan försvunnit i den täta vegetationen (Google Earth: 51°16'42.74"N, 30°13'10.56"O ). Törnrosas slott måste sett ut sådär....

Är också mycket förtjust i romantiska Kiev och kan tillbringa ytterligare någon dag med att ströva omkring där.

En tur till Poltava låter som en bra ide', förutsatt att det efter trehundra år finns något kvar att se, det var väl 1709 som man slogs där?
 
En tur till Poltava låter som en bra ide', förutsatt att det efter trehundra år finns något kvar att se, det var väl 1709 som man slogs där?

Ja, det stämmer...300-årsdagen firas den 27:e juni i sommar, bl.a. med avtäckandet av en Karl XII-staty och ett stort krigsspel.

Det som finns att se är de gamla slagfälten, stora gräsfält med återskapade skyttegravar, lite monument och ett museum.

Är kanske egentligen inte så mycket att se som att uppleva.
 
Att åka helt själva utan guide är säkert möjligt (Solo East skulle säkert kunna hjälpa oss att fixa sådana tillstånd mot betalning), men jag ser det som en ganska bra livförsäkring att ha med någon som känner till området. Det finns fortfarande ställen som är såpass mycket strålning att det inte är lämpligt att vistas där, och det finns byggnader som inte är strukturellt säkra att gå in i. Kalla mig feg, men jag tycker att det är dumdristigt att ge sig ut i zonen utan någon som känner till dessa ställen. Visst, kanske lite mindre rörelsefrihet, men hellre det än att få ett tak i huvudet eller cancer om 10 år :)
Ja, en lokal guide måste ses som en tillgång, de har kunskaper om området och underlättar kontakter med de myndighetspersoner som ifrågasätter vad vi fotonissar sysslar med. Under min "extradag" i Pribyat i höstas (åkte 1/9 med en av Solo East Travels vanliga turistgrupper) konfronterades vi vid en vägbom av en aggressiv vakt som hämtad ur en kalla-kriget-roman, t o m de amerikanska turisterna blev knäpptysta när han minituöst och misstänksamt mönstrade oss och våra papper. En otrevlig situation som guiden tog hand om.

Jag tror heller inte det är så hälsosamt att utforska zonen på egen hand. Om man ska tro skriverierna på internet så finns fortfarande ställen med ganska hög radioaktiv strålning, "Red forest" och Pripyats kyrkogård är väl de mest kända.
Själv fick jag lite småpanik i de trånga oventilerade gångarna under hopptornet i simhallen "Azure", när jag pillade med mina kamerainställningar i mörkret kom jag att tänka på att det är just på sådana här ställen med stillastående luft som de högsta värdena uppmäts, jag förflyttade mig kvickt därifrån till närmsta krossade fönster. Man känner sig inte alltid helt komfortabel efter allt man läst...

När man som jag jobbar med prefabricerad betong blir man också fundersam över hur sovjetisk prefabkvalite' funkar efter några ouppvärmda årtionden utan besiktningar och underhåll. Om kvaliten på element och montage varit bristfällig från början kan vidlyftiga toleranser, infästningar som korroderar, ingen eller dålig rostskyddsbehandling, blottlagda armeringsjärn, tunna täckskikt med sprängd betong mm med åren bli dödsfällor.
"School #1" har ju delvis kollapsat, delar av fasaden till ett av husen nära nöjesfältet har rasat och man har sett bilder av trapphus där alla trapplöpen rasat ner i schaktet.
 
300-års jubileumet låter ju onekligen lite intressant... (fasten nu brinner väl visa-kortet snart upp om jag hittar fler saker av intresse)

Givetvis skall man ha en guide. Det stora ploblemet som jag ser det är att verkligen lyckas framföra i förväg vad vi vill, samt kommunicera med guiden på plats.

Apropå Chernobyl-2 så läste jag någonstans att det var något privat företag som tagit över anläggningen, vilket skulle försvåra möjligheterna till besök. Men som vanligt handlar det väl om att ha rätt kontakter.

/Andreas
 
Ja, en lokal guide måste ses som en tillgång, de har kunskaper om området och underlättar kontakter med de myndighetspersoner som ifrågasätter vad vi fotonissar sysslar med. Under min "extradag" i Pribyat i höstas (åkte 1/9 med en av Solo East Travels vanliga turistgrupper) konfronterades vi vid en vägbom av en aggressiv vakt som hämtad ur en kalla-kriget-roman, t o m de amerikanska turisterna blev knäpptysta när han minituöst och misstänksamt mönstrade oss och våra papper. En otrevlig situation som guiden tog hand om.

Jag tror heller inte det är så hälsosamt att utforska zonen på egen hand. Om man ska tro skriverierna på internet så finns fortfarande ställen med ganska hög radioaktiv strålning, "Red forest" och Pripyats kyrkogård är väl de mest kända.
Själv fick jag lite småpanik i de trånga oventilerade gångarna under hopptornet i simhallen "Azure", när jag pillade med mina kamerainställningar i mörkret kom jag att tänka på att det är just på sådana här ställen med stillastående luft som de högsta värdena uppmäts, jag förflyttade mig kvickt därifrån till närmsta krossade fönster. Man känner sig inte alltid helt komfortabel efter allt man läst...

När man som jag jobbar med prefabricerad betong blir man också fundersam över hur sovjetisk prefabkvalite' funkar efter några ouppvärmda årtionden utan besiktningar och underhåll. Om kvaliten på element och montage varit bristfällig från början kan vidlyftiga toleranser, infästningar som korroderar, ingen eller dålig rostskyddsbehandling, blottlagda armeringsjärn, tunna täckskikt med sprängd betong mm med åren bli dödsfällor.
"School #1" har ju delvis kollapsat, delar av fasaden till ett av husen nära nöjesfältet har rasat och man har sett bilder av trapphus där alla trapplöpen rasat ner i schaktet.

Var det bara jag som tänkte på det öppna hisschaktet på hotellet? Fårn plan 5 (6?) var det hel öppet och hissen stod på bottenplan. Försökte ta foto ner i schaktet men det var svårt att hålla sig i kanten och samtidigt våga fota, Inte direkt något ställe man vill ramla ner i.
 
Menar du det här? Det fanns många spännande ställen att fota...
 

Bilagor

  • H8305553.jpg
    H8305553.jpg
    17.3 KB · Visningar: 406
Jag är preliminärt intresserad (beroende på tidpunkt)
Vill helst spendera tid i och runt pripryat och sen även maskinkyrkogården om det går.
 
Jag är väldigt intresserad beroende på när det kan tänkas bli av.
Kunde synd nog inte vara med förra året, men tänkte göra ett försök i år istället om det blir av.
 
Det "sket sig" för mig förra sommaren, men om det blir en ny resa, när det är ledigt, så är jag "på" :)

/B
 
Jag kunde inte förra året pga familjeresa.
Men jag tror att det inte är så mycket inbokat i sommar
förutom sem med familjen v 29-31. Men jag är nog på hur som.
Det vore intressant att få se maskinkyrkogården också.

Erik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.