Annons

Finns intresse för fotoresa till Pripyat i sommar?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har med stort nöje följt den här tråden, och med ännu större nöje tittat på era bilder. Själv skulle jag aldrig resa dit, bacillskräck eller vad man kan kalla det...

Många av era bilder är lika (bra), men jag uppskattar mest de som har en dokumentär text till sig. Visst kan man göra mycket estetiskt och "konstnärligt talande" bilder om denna plats. Men för mig som inte varit där är den personliga berättelsen illustrerat med bra bilder det bästa.

Många bilder på badhuset och andra kringliggande ställen känner jag igen från sonens dataspel, en smått besynnerlig upplevelse.
 
Det låter som min kopp té... Fick erbjudandet att åka när kraftverket sprack, men tackade vänligt men bestämt nej. Nu åker jag mer än gärna dit.

Oscar Mannbro
Markus Andersson
Henrik Lewander
Bengt Karlsson (benkar)
Walle (Christoffer Wallstenius)
Ola Eriksson
Dan Svärdh
Erik Wåhlander
Bo Johnsson (cowboy)
Anna Thurfjell
Bertil Olofsson
Jan Everhov
 
Hej grabbar!
Vill inte lägga ut länk till mitt bildspel förren jag vet hur det blir med publicering, men släng gärna iväg ett mail om ni vill se.
[email protected]
Massa fina bilder ni har tagit. Och otroligt nog verkar vi faktiskt ha fått några unika bilder var....
Kram!
 
En fråga rent generellt, hur är det med allt man har haft med sig, alltså t ex kamera, kläder etc etc sätter sig inte radioaktiviteten i allt? personligen skulle jag bränna mina kläder när jag kom hem men lite jobbigt slänga kameran isf..

Samt att det verkar ju vara en hel del som åker dit och fotar men trots det ser man inte så mycket på webben :(

Såg en video för ett tag sedan på www.pripyat.com där de smygfilmat plundrare som åkt in med en lastbil och lastat den full med element som sedan skulle säljas vidare, skoj ha ett sånt hemma som är fullt med radioaktivitet. Att folk inte har något samvete utan gör allt för pengar :(
 
Ja, jag vet inte men är lite bekymrad... När jag går nära tjock-tv'n med kläder jag hade där så blir det konstiga färgartefakter, lite som med en magnet...

Nädå, inga problem alls. Och slänger du kameran så släng den åt mitt håll, bilderna får du behålla om du vill =) Klart det kan fastna i kläderna, men det kollas minst två gånger på vägen ut. Det är farligare om du får ner i lungorna, det är det som är den stora faran nu. Därför ska du inte gå in i rum med hela fönster eller ner i källare och likn, för där har det inte blåst bort som det har på gator och i öppna rum.
 
Du får gå igenom två kontroller på vägen ut, som primärt skannar händer och fötter efter för hög strålning. Hur känsliga de är vettefn, känsligare mätutrustning kan säkert detektera något.

Men man får ju låga doser strålning i sig på andra ställen också utan att ens tänka på det - flygplan, skogen i Gävle... ;-) Men visst betraktar man skorna man hade på sig med viss misstänksamhet efter det där ;-)

Apropå känslig utrustning har jag vänner i Utah som har fastnat i flygkontroll i USA efter att de varit ute i gamla gruvområden i öknen - om det var uranrester eller gammalt sprängämnen som fastnat på dem är dock osäkert. (Har vart på sådana ställen själv men inget larm gick av på väg hem, trots att dom sniffade på skorna)
 
6 månader sedan resan

Vet inte riktigt om man hunnit smälta alla intryck än men en sak är klart, det ska bli ny resa dit. Måste hinna fota/se/uppleva allt igen. Lite som att se filmen en gång till. Hur ser intresset ut? Ett förstamajtåg i Kiev kanske kan vara något?
 
Vet inte riktigt om man hunnit smälta alla intryck än men en sak är klart, det ska bli ny resa dit. Måste hinna fota/se/uppleva allt igen. Lite som att se filmen en gång till. Hur ser intresset ut? Ett förstamajtåg i Kiev kanske kan vara något?

Hmm...jag ska med största sannolikhet till Ukraina igen i sommar. Om intresse finns så kan jag kanske dra ihop något igen.

PS. Har nu äntligen fått ut mitt bildspel med bilder från mina två senaste resor. Intresserade kan hitta bildspelet här:

http://www.pripyat.nu/
 
Hej

Jo, med tanke på vilken upplevelse det var förra gången samt att ditt arrangemang var toppen (återigen stort tack!!!) så är jag mer än tacksam om du ville ordna ny resa. Har redan idag i alla fall 3 intressenter. Dock vore det kanske bra att snarast försöka ordna datum etc, iaf månad (semesterplaneringsdax..)
 
Jag skulle också vara intresserad av att åka ner igen!
Skulle man inte kunna säga till vilka ställen som vi vill se i Pripyat, och se om det går igenom?
Jag har en lista på några ställen som jag gärna skulle vilja se, såsom sjukhuset, affären, teater, busstation och så skall det finnas nån tågstation med.
Även ett bostadshus skulle vara intressant...
Kanske en tvådagars?

/Stefan
 
Hej

2 dagars vore kalas, kanske mer tid i Kiev också, gillar en stad som har öltappar i varje gathörn =). Jag vill främst åka igen därför att jag kände att jag inte hann med förra gången. Så mycket intryck på en gång. Otäckt och intressant på en gång. Men, som sagt, såvida det inte är i mitten/slutet av september så är jag helt klar å att jag skall åka!
 
Jag skulle helt klart också vara på en gång till! Både Pripyat och Kiev var ju underbara platser. Fast på lite olika sätt.

Vill Oscar styra upp något lika bra som sist så gärna för mig. Jag utgår från att ett besök på Shooters planeras in även denna gång=)
 
Och här lite nytagna vinterbilder

Photos from Pripyat, abandoned Chernobyl workers' town
Here's a massive, haunting collection of photos from Pripyat, Ukraine, the industrial city that housed Chernobyl's workforce. It's been an abandoned radioactive no-go zone for some 23 years now, gradually sinking into ruin, and it just gets more and more beautiful and melancholy.
http://www.boingboing.net/2009/03/05/photos-from-pripyat.html
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.