Annons

Finns intresse för fotoresa till Pripyat i sommar?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är på !!!

Hänger gärna med. 1 eller 2 dagar. Augusti eller september. Whatever :)

Oscar Mannbro
Markus Andersson
Henrik Lewander
Bengt Karlsson (benkar)
Walle (Christoffer Wallstenius)
Ola Eriksson
Dan Svärdh
Erik Wåhlander
Bo Johnsson (cowboy)
Anna Thurfjell
Bertil Olofsson
Christian Andersson
Anna Hallin
Christer Lindh
Patrik Adolfsson
Michael Eklöf
Andreas Hansson
Mats Wendelius
Anna Sandin
Christer Hagström

Dan Svärdh skrev:
Jag var i kontakt med SSI idag angående riskerna med att resa till Pripyat, men dom ansåg att det inte var speciellt stora risker med att resa dit, i alla fall då man följde med guidade turer.

"följde guidade turer", det är ju just det vi inte kommer att göra... Jag blev iaf lite nervös här nu. Man kanske skulle försöka få tag på en geigermätare ändå, för att vara på den säkra sidan.

Roligt de skrev förresten i ebay-annonsen:

Every one of us continue to risk exposure from hostile terrorist attack, distant thermonuclear exchange, recycled radioactive metals, unannounced nuclear plant building, radioactive waste disposal. Even airline travel nowadays exposes you to excess radiation, as much as 3 times normal levels (!!!). It’s obvious that a radiation disaster can happen at any time and any place so you should be prepared!

So why shouldn’t it be a perfect time to think about a radiation detector “just in case”?!

Probably, you wouldn’t hesitate about having medical insurance, would you?

So why is protection from life-threatening radiation risk different?

No more than ever, you need to guard against unseen and unexpected radiation!

:)

Jag är på om det inte kolliderar med min resa till Azorerna 7-14 augusti och så kan jag behöva nån dag på mig att packa om fotoväskan...

Stannar gärna 2 eller fler dagar när man ändå åker.

Oscar Mannbro
Markus Andersson
Henrik Lewander
Bengt Karlsson (benkar)
Ola Eriksson
Dan Svärdh
Erik Wåhlander
Bo Johnsson (cowboy)
Anna Thurfjell
Bertil Olofsson
Christian Andersson
Anna Hallin
Christer Lindh
Patrik Adolfsson
Michael Eklöf
Andreas Hansson
Mats Wendelius
Anna Sandin
Tony Vilhelmsson

egaeci skrev:
"följde guidade turer", det är ju just det vi inte kommer att göra... Jag blev iaf lite nervös här nu. Man kanske skulle försöka få tag på en geigermätare ändå, för att vara på den säkra sidan.

Vi kommer självklart att ha med oss en guide. Guiden är kunnig (alla guider är licensierade av chernobyladministrationen) och har dessutom med sig geigermätare. I Pripyat är det säkert att knalla omkring så länge man håller sig utomhus och på asfalt- eller betong-ytor.

Instängd luft och vegetation är där radioaktiviteten samlas.

Pripyat klarade sig dessutom från vindriktningen vid olyckan, så radioaktiviteten där är förhållandevis måttlig.

Värre är det i Röda skogen, det område som drabbades värst. Där fick vi bara stanna i ca 5 minuter på grund av den kraftiga strålningen. Så här kan det se ut när en geiger-mätare slår i bott:

http://www.pripyat.nu/stalker/pripy...ed_forest_radioactivity_geiger_counter_2.html

PS. Notera att märket på geigermätaren är "Pripyat" :)

mannbro skrev:
Vi kommer självklart att ha med oss en guide. Guiden är kunnig (alla guider är licensierade av chernobyladministrationen) och har dessutom med sig geigermätare. I Pripyat är det säkert att knalla omkring så länge man håller sig utomhus och på asfalt- eller betong-ytor.

Instängd luft och vegetation är där radioaktiviteten samlas.

Pripyat klarade sig dessutom från vindriktningen vid olyckan, så radioaktiviteten där är förhållandevis måttlig.

Värre är det i Röda skogen, det område som drabbades värst. Där fick vi bara stanna i ca 5 minuter på grund av den kraftiga strålningen. Så här kan det se ut när en geiger-mätare slår i bott:

http://www.pripyat.nu/stalker/pripy...ed_forest_radioactivity_geiger_counter_2.html

PS. Notera att märket på geigermätaren är "Pripyat" :)
1?

mannbro skrev:
Vi kommer självklart att ha med oss en guide. Guiden är kunnig (alla guider är licensierade av chernobyladministrationen) och har dessutom med sig geigermätare.

Aha, det missade jag! Ok men då är jag med igen :)

Klart intresserad

Någon tog bort mig från listan så nu anmäler jag mig igen.

Oscar Mannbro
Markus Andersson
Henrik Lewander
Bengt Karlsson (benkar)
Ola Eriksson
Dan Svärdh
Erik Wåhlander
Bo Johnsson (cowboy)
Anna Thurfjell
Bertil Olofsson
Christian Andersson
Anna Hallin
Christer Lindh
Patrik Adolfsson
Michael Eklöf
Andreas Hansson
Mats Wendelius
Anna Sandin
Tony Vilhelmsson
Christer Hagström

Robin Gyllander skrev:
Vad står ettan för?

Jag citerar mig själv i kommentaren till bilden "Så här kan det se ut när en geiger-mätare slår i bott".

Exakt om ettan står för något vet jag inte, men om det fortfarande inte framgår så innebär det alltså att det är så mycket radioaktivitet att det är utanför skalan som geigermätaren klarar av att registrera.

mannbro skrev:
Jag citerar mig själv i kommentaren till bilden "Så här kan det se ut när en geiger-mätare slår i bott".

Exakt om ettan står för något vet jag inte, men om det fortfarande inte framgår så innebär det alltså att det är så mycket radioaktivitet att det är utanför skalan som geigermätaren klarar av att registrera.

Men Oscar, det där var väl inte helt uppenbart? :) Om man inte vet något strålningsvärden skulle man kunna tänka sig att radioaktiv strålning mäts i värden under 1, eller att ettan symboliserar någon slags gränsvärde.

Sen är det ju så att det faktiskt inte finns några dumma frågor, däremot dumma svar! ;)

egaeci skrev:
Sen är det ju så att det faktiskt inte finns några dumma frågor, däremot dumma svar! ;)

Jag håller med dig i princip, men just den här frågeställaren har en förmåga att väldigt ofta ställa frågor utan att ens försöka tänka till lite innan. I tråd efter tråd.

Visst, det kanske var lite onödigt spydigt. Jag har full förståelse för att man inte kan allt och att jag ibland kan uttrycka mig slarvigt, men om man kollar in Robins historik över postade inlägg, så kanske det ger en viss förståelse till varför jag uttryckte mig som jag gjorde.

egaeci skrev:
Men Oscar, det där var väl inte helt uppenbart? :) Om man inte vet något strålningsvärden skulle man kunna tänka sig att radioaktiv strålning mäts i värden under 1, eller att ettan symboliserar någon slags gränsvärde.

Hej!
Är ingen expert på ngt vis, men det kan vara så att mätaren visar Sievert, där normal bakgrundsstrålning mäts i milliSievert, och värdet 3 är en dödlig dos. Det som visas på en bild från röda skogen stödjer kanske min teori, då man kan avläsa 1,8något, och där är visst inget bra ställa att vara på. Det finns säkert någon som kan bekräfta eller förkasta.

/Dan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar