Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Finns intresse för fotoresa till Pripyat i sommar?

Produkter
(logga in för att koppla)
En inte helt ovanlig syn denna augustihelg i Kiev. Fotograf med stor kamera och stort ölglas. Gärna i samma hand.
 

Bilagor

  • n711542202_1230353_8670.jpg
    n711542202_1230353_8670.jpg
    16.2 KB · Visningar: 728
Gasmasker i skolan?

Hej alla och tack för trevlig resa (speciellt Oscar som ordnade allt!)

Har kollat på delar av alla mina foton och slogs av att jag har en massa gasmasksbilder från skolan. Är intresserad av om någon vet historien bakom dessa? De som fanns på / i anslutning till hotellet kan jag förstå (administrationen bodde ju där) men i skolan? Vet någon får ni gärna upplysa mig!

Ser fram mot fler bilder i bildpoolen. Återigen stort tack!
 
Läste att alla skolor hade gasmasker i lager ifall USA skulle sprida ut nervgas. De lär vara utspridda av journalister/fotografer i senare skede...
 
Äsch, resultatet ser ju mycket ödsligare och äkta ut!
"Vakthund vid gränsen till The Zone of Alienation" ;)
 

Bilagor

  • Pripyat_2008_0054.jpg
    Pripyat_2008_0054.jpg
    53.6 KB · Visningar: 650
Senast ändrad:
Alltså. Jag har seriöst börjat kolla upp möjligheterna att åka till Vozrozhdeniya nu. Aralhavet kan vara riktigt intressant också.
Verkar som att det går att ta sig dit via Kazakstan, om man övertalar någon i lokalbefolkningen att guida en (med cash antagligen).

Det här med farliga öde platser är ju som knark...
 
Själv är jag lite sugen på att dyka på vraken runt Murmansk, läste för ett par år sedan ett intressant reportage om vad som ligger i vattnen där uppe...

-och i november är planen att försöka få följa med CMAC (www.cmac.org.kh) ett par dagar när de röjer landminor i Kambodja...

// Magnus;
http://home.livingat.org
 

Bilagor

  • DSC_2990_small.jpg
    DSC_2990_small.jpg
    15.3 KB · Visningar: 612
Ananda18 - snygga bilder, verkligen synd man inte kunde följa med er, hoppas det kommer flera tillfälle eller andra intressansta resemål.
 
Jag har hela min samling på Facebook. Tror att det minsann ska gå att visa upp dem externt också. Två album:

http://www.new.facebook.com/album.php?aid=50754&l=9fb64&id=711542202

http://www.new.facebook.com/album.php?aid=50759&l=a8ed1&id=711542202
En eloge till dig för att du skriver information till bilderna. Man får en helt annan känsla när man får läsa lite om vad bilderna föreställer. Det är tyvärr allt för få fotografer som lägger text till sina bilder.

Helt klart ett mycket intressant ställe att besöka. Det är ju lite av ett drömresmål för min del.

Edit: Du skrev vid en bild att man inte får ställa ner något på marken. Gäller det även stativ o dyl? Hur länge var ni där förresten, i Tjernobyl och Pripjat?
 
Senast ändrad:
En eloge till dig för att du skriver information till bilderna. Man får en helt annan känsla när man får läsa lite om vad bilderna föreställer. Det är tyvärr allt för få fotografer som lägger text till sina bilder.

Helt klart ett mycket intressant ställe att besöka. Det är ju lite av ett drömresmål för min del.

Edit: Du skrev vid en bild att man inte får ställa ner något på marken. Gäller det även stativ o dyl? Hur länge var ni där förresten, i Tjernobyl och Pripjat?

Tack!

Det där med att ställa ner saker rådde det lite oklarheter om. Reglerna sa att inget fick ställas ner men det var inte direkt stenhårt. Stativ var ok, jag ställde i från mig grejer också. Röka fick man inte heller men guiden gjorde det konstant. Man kan säga att gruppen blev mer och mer vågad allt efter att tiden gick=)

Min första bild vid första inpasseringen är daterad 09.34. Sista bilden från Pripyat är från 15.21.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.