Annons

Finns intresse för fotoresa till Pripyat i sommar?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack alla som kunde komma!

Trots lite missöden och missförstånd så blev det ju ändå en bra Chernobyl-resa med betydligt mer tid i Pripyat än vad det brukar vara, så jag hoppas att alla blev nöjda med dagen ändå.

Jag tycker att det har varit en otroligt rolig helg, trots lite missöden som försenade pizzor, bord för 2 i stället för 20 och det omöjliga uppdraget att växla en tjuga till två tior på caféet :)

Hade hoppats hinna redigera lite bilder och lägga upp igår kväll, men när jag kom hem, satte mig i soffan och skulle börja gå igenom bilderna så somnade jag i soffan med laptopen i knät...Martin (min kollega som var med och åt i Lördags) fick väcka mig, så att jag kunde gå in och lägga mig i sängen i stället, det blev ju inte allt för mycket sömn natten mellan lördagen och söndagen :)

Får se när jag hinner lägga upp mina bilder, men tre av dem finns i alla fall i mitt blogginlägg som jag hann med mellan Pripyat och restaurangen i lördags: http://www.fotosidan.se/blogs/mannbro/21464.htm

Hoppas att alla haft en bra helg i Ukraina. Nu längtar jag efter att få se era tolkningar av Pripyat!
 
Jag tackar med för en underbar vistelse med många kulturkrockar, språkförbistringar, fellokaliseringar och massa annat roligt, som galna taxichauförer och liknande. För att inte tala om hur galna dom kunde bli när man råkade betala med en för stor sedel... Flera utskällningar blev det, men vad gör det när man inte förstår... :)

För mig så har redan nästa resa till Kiev/Pripyat börjat forma sig i huvudet.

Jag har laddat över alla bilder till datorn nu i alla fall, totalt blev det 1110st. Så man har väl lite att göra...

Kommer att skriva någon form av reseskildring av det hela, som antagligen kommer att landa i min blogg. När den är klar så lägger jag ut en länk...

Tack en än gång till er alla och framför att till Oscar som tog sig tid. Hoppas att vi ses på någon annan resa framgent.

/Stefan
 
Pool skapad

Ett jättetack till Oscar för allt fixande och guidande till denna toppenresa, både för min egen del och från Fotosidan! Jag har uppgraderat och plussat på Oscars medlemskap med 10 år som ett litet tack.

Ja det vore väl jättetråkigt om allt funkade som planerat och var precis som hemma på en sådan här resa... Kulturkrockar och trassel berikar och skapar minnen.

En pool för bilder från resan finns nu på
http://www.fotosidan.se/pools/view/10032.htm

Fn har jag satt regeln "max 20 bilder/medlem" men ingen frekvensbegränsning, lätt att ändra om vi så vill.

(Så vilket farligt, förorenat ställe skall vi åka nästa gång? Vozrozhdeniya Island kanske? Film)
 
Tips - etiketter i bloggar

Ni som bloggar om resan, märk gärna blogginläggen med etiketterna "pripyat" och/eller "kiev" (beroende på vad det handlar om) så kan vi lätt senare ta fram och länka till allt som handlar om det.
 
Kan inte göra annat än att stämma in i tack-kören! Ett underbart initiativ som ledde till många underbara upplevelser. Har länge velat se just Pripyat och man blev inte besviken. Dock känner man för att åka tillbaka för att se det man "missat". Nu vet man ju lite mer var man kanske skulle vilja lägga mer tid i staden.
 
Ni som bloggar om resan, märk gärna blogginläggen med etiketterna "pripyat" och/eller "kiev" (beroende på vad det handlar om) så kan vi lätt senare ta fram och länka till allt som handlar om det.

Såg denna film för några månader sedan och tänkte: "Hit vill jag åka, men hit vågar jag inte åka..." :p
Dock sjukt intressant om än väldigt skrämmande!
 
Får också tacka för en grym resa.
Pripyat och Kiev var helt fantastiska städer båda två, på sina olika sätt.
Känns som att jag absolut kommer återvända någon gång.

Bilderna skall framkallas imorrn! Gissa om jag är rastlös nu...

Förresten, nu har jag inte googlat eller nåt än, men är det praktiskt möjligt att ta sig till Voz-island som privatperson bara för att besöka den?
 
Jupp, även mitt tack har du, Oscar! Mycket uppskattat, både att du anordnade resan och att du såg till att vistelsen i Kiev blev bra de andra dagarna medelst rundvandringar, restaurangbesök etc.

Kul att "jiddra" med bilderna så här i efterhand, och minnas Pripyat-turen.. Man blev ju lite mättad på intryck efter ett tag, men nu kommer de tillbaka...

Snart kommer några bilder från mig med!

Tack alla ni andra också, trevliga själar var ni hela bunten =)
 
Vi måste ju hinna hem först....

Jag känner mig lite ensam i den nya poolen (nej, inte den vi besökte i Pripyat) ;-)

Lugn, bilderna kommer, vi har ju nätt o jämnt hunnit hem till datorn för att tanka över bildfilerna! ;)

Tack för en helt otroligt innehållsrik och kul resa!

Kiev visade sig (som du sagt tidigare i tråden) vara en verkligt trevligt avspänd stad, jag kommer tillbaka!
 
Bara att instämma i tacken till Oscar! Både Kiev och Pripyat var hur bra som helst. Dock nog den förra som överraskade mest positivt. Kiev var/är en helt underbar stad och trots att engelskan inte var den bästa hos allt för många ortsbor fick man träffa på både en och två riktigt trevliga människor. Och när jag trodde att söndagskvällen skulle bli en liten halvseg afton i väntan på hemgång ställde Kiev till med jättefest på torget. Kunde inte bli bättre i mina ögon. Kommer garanterat bli Kiev igen för min del!

Bilder kommer så småningom. Tyvärr har man ju ett jobb att sköta dagtid här hemma...
 
Det var ju nån (några?) som hade vertikalrem på resan. Alltså en som man fäster i stativfästet istf som en vanlig kamerarem.
Satt och funderade på detta och har insett att det i alla fall är värt att prova, då det inte kan bli sämre än med en vanlig rem

Dock så gjorde jag en inventering i lådor och skåp, och insåg att jag har det mesta som jag behöver för att tillverka en egen dylik rem. Dock så saknar jag själva fästet som man skruvar in i kameran/objektivet.

Nån som har några tips om vart man får tag på den? Gärna i Sverige. Jag har hittat denna sidan, men det är nog den enda.
FastenR

/Stefan
 
Nån som har några tips om vart man får tag på den? Gärna i Sverige. Jag har hittat denna sidan, men det är nog den enda.
FastenR

/Stefan

Såg att någon/några hade fäst remmen i "D-ringen" under snabbplattan (vilket de till och med säger att man kan göra på sidan du länkar till), så har du stativ med snabbfäste så är ju det en bra lösning.

Så funderar jag nämligen själv att göra efter att ha sett det i helgen. Som du säger, värt att prova i alla fall. :-D
 
Men det är ju lysande, det tänkte jag inte på.
Jag handlade ju ett Manfrotto enbens och där var det med ett huvud med snabbplatta som extra drive. Visste inte riktigt vad jag skulle ha det till då min stativ har Manfrottos gamla platta... Men nu kan jag i alla fall kasta ihop en rem och se om det är någonting för mig.

Tack för tipset!

/Stefan
 
Ja vilken superresa det blev! Visst hade Oscar hintat om att Kiev var en bra feststad men lite förvånad över den partyglädje som fanns hos både fotografer och lokala blev jag allt :)
Så tack Oscar både för Pripyat och nattklubbsguidning! Nu har man ett digert jobb att ordna bilder...

Kiev-stämningen fick vi ännu ett bevis på i tisdagsnatten då vi var på Club 44. Bandet slutade spela sin Klezmer-reaggae-folkmusik och många gick hem (trodde vi). Men när vi gick ut stod bandet utanför och hade spontanspelning. En spann gick runt för att samla in lite pengar till bandet (trodde vi). Men istället kom en bandmedlem senare springandes med en spann full med ölflaskor som bjöds runt till publiken. Händer sällan i Sverige.
 
Testade lite snabbt med snabbplatten, en rem och ett lås i plast. Karbinhaken får jag tacka försvarsmakten för, är till vapenremmen, så den skall nog hålla.

Första spontana känslar var att detta är nåt för mig. Tillsammans med en bredare del vid nacken så är detta mycket bättre än en vanlig rem. Och snabbare att ta bilder/droppa kameran. Kommer att göra en tråd i gör det själv när jag får tummen ur att göra en modell 2..

/Stefan
 

Bilagor

  • rem.jpg
    rem.jpg
    31.6 KB · Visningar: 464
Kan givetvis bara instämma i att det blev en superresa. Tack Oskar! Tack alla er andra också! Kiev känns som ett superbt weekendmål i framtiden.

Henrik:
Fick du din väska? Och glöm inte att du skall ha 200 "Gryvnas" av mig.

Måste jobba nu och reser snart igen, men bilder är på gång.

/Andreas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.