Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Finns det täta Patersondosor?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har två paterson med lock som man snäpper på plats, båda läcker. Jag brukar vrida runt locken tills det känns som att de häktar fast en aning, då brukar jag ibland hinna till fixeringen innan det rinner igenom.

Hur länge håller vätskorna?

1/
På TMax står det att den håller för 12 filmer, man kompenserar med en minut extra efter 4 filmer, och med ytterligare en minut efter 8 filmer. Är detta förfarande att rekommendera, eller bör man kassera kemin efter 4 filmer?

2/
Vidare har jag funderat kring tiderna. Räknar man från det att man hällt i första droppen framkallare till den tidpunkt man täckt filmen helt med stoppbad (vatten i mitt fall, bara en rask sköljning, sedan fix)?

3/
Slutligen undrar jag vad man gör med gammal framkallare och gammalt fix. Kan inte vara alltför miljövänligt att hälla ut skräpet i toan, vad?

Tack för ev. svar! /Kongo

1) Framkallare är hyggligt billigt. Det känns dumsnålt att återanvända den med tanke på att man tappar viss kontroll.
2) Det spelar inte så stor roll så länge som du alltid gör på samma sätt. När du är varm i kläderna så kommer du säkert att kompensera tiden avsevärt mer än den felmarginal som du är orolig för.
3) Framkallare och fix ska till en miljöstation

4) Det här är ''off topic''. Det är kanske dags för en ny tråd.

Jag har två såna dosor. Båda läcker från topplocket! Spelar ingen roll hur hårt man sätter fast det.

jimh skrev:
Jag har sett beggade Hama hos LP-foto och de hade skruvlock så det låter rimligt.

Hama är ganska ovanlig, kan det inte vara en Jobo?
Vad gäller filmframkallare vill jag påpeka att det bästa sättet att få ett konstant resultat är att använda engångsframkallare ex. HC-110 (världens bästa enligt Ansel Adams). Får man grovkornigt resultat med den och T-Max kan det bero på att man agiterar för kraftigt.
http://teachnet.edb.utexas.edu/~leica/hc110.html
Den här länken behandlar ett alternativt sätt att framkalla med HC-110, har inte själv prövat.
Lycka till!

För att återanknyta... hittade den och ja det är en HAMA.. skruvlock och ett orange plastlock som man tar av och häller grejsimojset genom hålet...

Jeppe skrev:
Skulle vara roligt att veta om min dosa är en paterson eller....en hama kanske........som sagt typ 15 år gammal och man har ett lock som skruvas fast i dosan och sen ett mindre lock som trycks fast i toppen på det locket som skruvas fast.

Jag har en sån. Köpte den 1982. Längesen jag använde den, men den har alltid läckt... Annars är den bra.

Ok. Nu står jag inte ut längre. Patersondosan läcker som aldrig förr och det är från locket så det går inte att göra något åt det.

Köpa ny dosa alltså. Vad rekommenderas? Jag vill ha plastspiraler, tycker det är mycket smidigare att ladda småbild på dem och mellanformat har jag i princip lagt ner.

Hamas dosa är inte heller tät alltså? Den är ju annars superbillig och finns dessutom på Clas Ohlson(!) runt hörnet. Vad finns det för andra alternativ?

Jag har prövat LPL (funkar), Paterson (något bättre kvalitet), en metalldosa (svår att rulla på filmen) och nu kör jag mest med Jobo (helgjuten!).

Jobos dosor är mindre (finns iofs i två storlekar, och i några olika längder i varje storlek), drar mindre soppa, slipper kulorna i spiralerna (brukar fastna ibland), bra materialkänsla, om man soppar 120-film kan man trä på två filmer på en och samma spiral, om du vill börja rullagitera på ett bord går det bra, IR-tät. Kanske är det svårt att få tag på en beggad..?

Har Engelsmännen någonsin tillverkat något som håller tätt?

Jag har ägt en Triumph motorcykel,
äger en Land-Rover och en Patterson dosa alla dessa har två saker gemensamt.
De är tillverkade i England och de läcker.

Sumpen, kan LPL-dosan vara samma som AP-dosan som apdosan som jeppe hänvisade till? En låååång slutledningsväg antyder det.

Var finns den annars och är den tät? Joboalterantivet skall jag kika på men det verkar dyrt. De har förvisso en billig Jobodosa hos Scandinavian men den tar ju bara en film.

Nej, bilden överensstämmer inte med min, när jag drar mig till minnes läcker även den lite granna, inte mycket med tillräckligt för att jag inte använder den längre.

Såg att L-Foto säljer dosor från 50kr, han kanske har något prisvärt på hyllan.

Om han har Jobo, eller om du snubblar på någon annons, rekommenderar jag 1500-serien. Dosorna finns för en spiral 135 eller två. Sedan finns det förlängningsmoduler för att göra dosorna högre. Se:

http://www.jobo.com/joboint/products/1500tanks.html

Det finns två olika typer av lock, vanliga för handagitering och lock för att kunna agitera i maskine (med kuggar eller med magnet). Spiralerna är special och andra märkens spriraler passar inte.

Å andra sidan duger nog det mesta, bara det är vätsketätt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar