Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

finns det nått "super" macro till 350d?

Produkter
(logga in för att koppla)

filip_123

Aktiv medlem
ska köpa nytt objektiv till min 350d tänkte först på Canon EF 70-200mm f4L USM men är mycket intresserad i ett macro objektiv.
tipsa gärna om några!
mvh/filip
 
Oj, det var mycket på en gång.

Jag tycker att du kan börja med att kolla artiklar här på fotosidan. Denna fina artikel handlar om macro:
http://www.fotosidan.se/cldoc/2872.htm


Ett populärt objektiv är Sigmas 70-300mm 4-5,6 APO DG. Den tar närbilder ned till skala 1:2 vilket nästan är makro. Egentligen börjar makro vid skala 1:1.
 
Canon 100/2,8 macro USM är kanon.
Sen finns det en annan som jag blivit riktigt "kär" i canon 180/3,5 L macro USM, den är grym. :eek:))
 
beror på vad du menar med "super" macro, personligen så tolkar jag det som att du vill ha mer förstoring än 1:1 och då är det som gäller Canon MP-E65/2,8 1-5x (dock är prislappen lite saftig och en ringblixt eller liknande är nog ett krav)

men det ger grymt läckra bilder om man är intresserad av bugs!

ex. http://www.fotosidan.se/gallery/lis...cation=&sort=ptime+desc&maxrows=300&limit=100

observera dock att du endast kan fotografera macro med det men mer super än så här blir det väl inte?
 
evalisen skrev:
Canon 100/2,8 macro USM är kanon.
Sen finns det en annan som jag blivit riktigt "kär" i canon 180/3,5 L macro USM, den är grym. :eek:))

Eva.. anser du att det finns skäl att göra sig av med 100:an till förmån för 180:an?

Jag har sneglat på 180:an länge, men den är ju ganska dyr.. men om man sålde 100:an och lägger till lite :).. så kanske!
 
ulricahdesign skrev:
Eva.. anser du att det finns skäl att göra sig av med 100:an till förmån för 180:an?

Jag har sneglat på 180:an länge, men den är ju ganska dyr.. men om man sålde 100:an och lägger till lite :).. så kanske!
Nä spara 100mm är mitt råd.
Jag har sett att du har en 60mm, jag har själv en 50mm som jag inte använder ett dugg. Så den skulle jag gjort mej av med före isåfall. :eek:)
 
Jag har läst ett par test där man tycker att Canons 180:a inte är fullt så bra som man kan förvänta sig med tanke på priset. De som använder den i verkligheten brukar dock tycka att den är bra :)

På en 350D tror jag att 180mm kan vara väl långt för många - det är inte helt lätt att "hitta" motivet med den snäva bildvinkeln. 100mm är nog mer lagom för normala makrobilder.

Själv kör jag just nu med en Nikon 300:a och mellanringar på en Canon 5D ;)
 
AFE skrev:
Jag har läst ett par test där man tycker att Canons 180:a inte är fullt så bra som man kan förvänta sig med tanke på priset. De som använder den i verkligheten brukar dock tycka att den är bra :)

På en 350D tror jag att 180mm kan vara väl långt för många - det är inte helt lätt att "hitta" motivet med den snäva bildvinkeln. 100mm är nog mer lagom för normala makrobilder.

Själv kör jag just nu med en Nikon 300:a och mellanringar på en Canon 5D ;)

Vad har dom klagat på i tester då?
 
evalisen skrev:
Vad har dom klagat på i tester då?

Jag har för mig att det var skärpan som inte var på topp, och slö autofokus (vilket ju inte gör så speciellt mycket på ett makroobjektiv).

Framför allt tyckte de inte att den var värd mer än dubbelt så mycket som Tamrons och Sigmas 180:eek:r.
 
AFE skrev:
Jag har för mig att det var skärpan som inte var på topp, och slö autofokus (vilket ju inte gör så speciellt mycket på ett makroobjektiv).

Framför allt tyckte de inte att den var värd mer än dubbelt så mycket som Tamrons och Sigmas 180:eek:r.

Ok, skärpan tycker jag är kanon.
Autofokus kan jag inte uttala mej om tillräckligt, kör nästan alltid manuellt. Men det lilla jag jag kört autofokus tycker jag inte den är slö ialla fall.
Personligen kommer jag alltid köpa canons objektiv då jag själv tycker dom håller högre kvalité på bilderna, men de kostar mycke det vet jag.
 
evalisen skrev:
Ok, skärpan tycker jag är kanon.
Autofokus kan jag inte uttala mej om tillräckligt, kör nästan alltid manuellt. Men det lilla jag jag kört autofokus tycker jag inte den är slö ialla fall.
Personligen kommer jag alltid köpa canons objektiv då jag själv tycker dom håller högre kvalité på bilderna, men de kostar mycke det vet jag.

Jag tror bildkvaliteten på både Tamrons och Sigmas motsvarigheter är nära nog lika bra som på Canons 180:a (det går säkert att mäta sig till skillnader dock). Däremot är byggkvaliteten på Canons L-objektiv mycket högre än på piratgluggar, fast nu är vi nog ganska så off topic ;)
 
fridhamre skrev:
beror på vad du menar med "super" macro, personligen så tolkar jag det som att du vill ha mer förstoring än 1:1..

Nej nej, "super" betyder att man kanske inte vet exakt vad man är ute efter, men ändå vill ha ett bra macro-objektiv.
 
Jag har haft ett Canon 100mm macro i ett år nu och blir mer och mer imponerad av detta både som macro och som porträtt och "sitta på alltid" optik.Har även Canons macroblixt till detta och funkar klockrent det gör ju inte macro möjligheterna mindre,blixten (Canon Speedlite MT-24EX Macro Twin Lite) dock rätt dyr men kom över den i Honkkong via en bekant.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.