Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Finns det några "fototabun"?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
svar på tal

Jag ber så mycket om ursäkt att jag inte gick ut med ett tydligt syfte när jag lade upp den.. Jag fick en ide o sen genomförde den utan att reflektera över varför. Däremot ber jag inte om ursäkt för att jag publicerade den här. Jag tog bort bilden nu för att vissa verkade ta väldigt illa vid pga personliga erfarenheter och det var absolut inte mitt syfte. Men det är ingen som tvingar er att se mina bilder. Jag själv har inget problem med att se på min bild kanske pga att man dagligen får se bilder bizarra bilder i media.

Jag tycker att man ibland visar för magstarka bilder i media och det kan vara väldigt osmakligt att se en sådan bild i nån kvällsblaska i nått "smaskigt" reportage där bilden inte fyller nåt egenligt syfte. Däremot så tycker jag att det är helt rätt att t.ex en biståndsorganisation slänger upp det svältande barnet framför folk som kanske har glömt bort hur verkligheten är på vissa platser. Det är väl inte många som påstår sig vilja förbjuda bilder i ett sådant syfte?

Som jag förstått det rätt så är detta en sida för fotointresserade och fotografer. När jag ansökte till en skola nyligen så använde jag bilden med bildtext efter att följt vissa kriterier. Jag hade några tankar att bilden skulle kunna tänkas vara i ett reportage om spädbarnsdöd eller ngt likande.
Är detta en sida som har samma regler som fotografer får följa eller borde det vara en "användarvänlig" sida med egna regler?
 
Tragiskt!

Tycker det är tragiskt om du har tagit bort bilden för att någon påstår att hon tagit illa vid sig "pga personliga efarenheter". Vad är konsekvensen av ett sådant resonemang?

Kan man t.ex. inte visa bilder på ett nyfött (levande) barn utifall någon infertil individ skulle ta illa vid sig ("jag blir så ledsen när jag ser barn för jag kan inte få själv"). Eller bilder på bilolykor ("jag har råkat ut för en bilolycka och det är jättejobbigt att se sådana bilder"), ormar ("jag har ormfobi") osv osv.

Det blir alldeles orimligt, framförallt när var och varannan människa numera ser sig som ett "offer" för något som de förväntar sig att man tar hänsyn till.

Fega inte ur nu, lägg ut bilden igen och låt de som rattar fotosidan sätta gränsen, inte några självutnämnda smakpoliser!
 
Canonliza skrev:
Med anledning av en nyligen inlagd bild av Lars Nordström, "Spädbarnsdöd", och under den en kommentar av Hans Claesson så undrar jag vad ni andra anser.
Finns det några tabun inom fotografin eller bildskapandet? Finns det någon "gräns" för vad som är okej eller "bra"?



alla människor har väl sina gränser. var man sätter dom är väl olika. det viktigaste är väl att man ställer sig frågan. "är detta okej"
det tror jag de flesta tänker. i synnerhet när det gäller bilder med känsligt innehåll.
sen om man tycker det själv innebär ju inte att alla håller med en.
 
Lars,
Eftersom du sökt till en skola (antar att utbildningen har något med bildkonst att göra) med din bild drar jag slutsatsen att du är nöjd med den. Du har ju även skrivit att du inte ångrar publiceringen. Om du i framtiden vill syssla med någon form av bildkonst får du kalt räkna med att bli kritiserad. Om du verkligen står för dina alster bör du inte vika dig utan stå på dig.
Tänk på killen som ställde ut självmordsbombaren på moderna, han fick en hel nation emot sig , eller rysskan som plåtade döda möss som hon hade trätt på sina fingrar, hon fick ju allahanda djurorganisationer efter sig.
Förklara då heller dina bilder/konstverk för kritikerna och vad du vill förmedla med dem istället för att dra dig undan.

/mvh Konrad
 
Till Daniel Svensson (elva)!

Jag började tråden med en fråga om åsikter kring "tabun inom fotografin" mm. Sedan utvecklade sig kanske inte diskussionen som jag hade tänkt mig, men så är det ibland.

Självklart är det ok för Hans att gilla en bild även om inte jag gör det. Om du hade tittat lite nogrannare på dels bildkommentarerna samt mitt första inlägg så hade du sett att det var JAG mfl som skrev bildkommentar FÖRE Hans. Det var sedan HANS som gick till attack om andras kommentarer - därav min reaktion. För jag tycker som du. Jag (och andra) kan väl få ogilla/reagera starkt på en bild även om någon annan inte gör det UTAN att få beska kommentarer om våra åsikter.... //Liza
 
e_cartman skrev:
Förklara då heller dina bilder/konstverk för kritikerna och vad du vill förmedla med dem istället för att dra dig undan.

/mvh Konrad
Men varför skall han förklara sig? Är inte hela idén med konst att var och en gör sin egen tolkning?
 
Jag vet alla jag inte är ensam att tycka så, men kan du inte lägga ut bilden igen?

Jag skulle gärna ge mig in i den här debatten, men vill ha sett bilden först.

/ Marcus
 
Stackars lilla Liza! Du fördömer en bild och en fotograf och sedan har någon som heter Hans mage att reagera på det? Du kan vrida och vända hur du vill, desto löjligare blir det.
 
Ta och ge dig Hans. Jag tyckte du skrev tidigare att du dragit dig ur den här diskussionen....

Mitt senaste inlägg var inte till dig utan svar till någon annan. Du verkar ha ett väldigt behov av att trycka ner andra för att må bättre själv. Nej, Hans - stackars lilla DIG! //Liza
 
Nej, jag tänker definitivt inte ge mig. Du får gärna prata om fakta och diskutera bilder och åsikter. Men när du snackar skit med mig inblandad blir jag förbannad.
 
Jag "snackar inte skit", det står du för. Jag har från början uttryckt min åsikt, den som från ALLRA första början började racka ner på andra var DU. Bilden var inte din, åsikten från början var inte riktad till något som har med dig att göra, men du lyckades ändå göra den här diskussionen till att handla om dig. Snacka om omnipotent. //Liza
 
Ta den där diskussionen privat per e-post.

Jag har raderat de inlägg som kom in efter att jag skrev detta, det är ingen idé att försöka få sista ordet. Ta det privat eller stå över.
 
Här kommer man som ny användare till Fotosidan.se och vad är det man får se? Jo, detta. Fast om jag inte hade trott att det förekom så hade jag bara lurat mig själv. För folk kan bli osams. Det är sånt som händer. Sånt man får acceptera. För alla tycker inte lika. Och tur är väl det, som det heter. För tyckte alla lika skulle det ju inte finnas något att diskutera, och vad skulle man göra då?

Nej, det är viktigt att kunna prata och diskutera om saker så man utvecklas som person. Men det är inte allt snack som leder någonstans. Och är man mitt uppe i det ser man det inte själv. Det går bara runt, runt, fortare och fortare tills någon bestämmer sig för att inte skriva mer i ämnet.

Vem som får sista ordet är inte så viktigt. Vi vet redan var ni står. Vi vet att ingen av er är dum, ni bara tycker olika, men ni kan inte ändra den andras uppfattning. Inte på det här viset. Ordväxlingar liknande den som pågått här brukar tradtionellt leda till motsatsen, dvs att var och en stärker sin egen uppfattning och man därmed hamnar längre ifrån varandra.

Så, Hans, Liza och alla andra; vi vet vad ni tycker. Låt oss nu gå vidare och göra något annat istället.
 
Jag hoppas och tror att det här är en nyttig diskussion trots viss ilska nu på slutet. Personligen vill jag i fortsättningen slippa läsa vad man SKA tycka, att man MÅSTE förklara vad man menar med en bild och om bilden stör nån så SKA den tas bort. Det är just av dessa anledningar som jag inte lägger upp några bilder för bedömning här för jag har ingen som helst lust att lägga min tid på att avgöra vem man kan ta på allvar och vem som bara ska förklara hur rätta sättet att göra är. Jag är 38 år, har sysslat med bild och konst sen 10-årsåldern och av nån anledning är det under dessa snart 30 år nästan bara inom fotografin som jag har upplevt så hög intolerans för andras sätt att jobba. Kanske är det för att det trots allt är så lätt att inhandla en kamera och börja plåta med en kreativ inställning till bildskapandet. Man kan givetvis tycka en bild är dålig men att fördöma den för att den visar nåt man inte gillar är vidrigt, i min mening.
 
jag skulle vilja att liza svarade på sin egen fråga.
var ligger din gräns för vad som är okej?
(för jag antar att du ser dessa gränser som subjektiva. )
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.