Annons

Finns det något skarpare att få tag på???

Produkter
(logga in för att koppla)

vargen24

Aktiv medlem
Sitter o undrar om det finns något vassare objektiv än Tamron SP AF90mm F/2.8 Di MACRO
Tycker det är ett jävla rackigt skitobjektiv men varje gång jag fotar med det så blir man förvånad över hur skarpt det är. Hehehe tänkte sälja det först när jag köpt det för att det var så rackigt men nu håller det på att bli min absoluta favorit i fotoväskan lägger upp en minibild går väl inte att se hur skarpt det är på den bilden.
 

Bilagor

  • inlagg.jpg
    inlagg.jpg
    43.4 KB · Visningar: 2,582
Ja det är som en lensbaby

Det låter illa o är sååååå långsamt men vilka helt sanslöst bra bilder man tar med den gluggen
 
Cyberphoto rekommenderar alltid Tamrons macro först varje gång jag frågat dem vilket macro-objektiv de rekommenderar. Senaste uppgiften jag fick var att Tamrons 90/2,8 är skarpast, sedan Tokinas 100/2,8 och att Sigmas 150/2,8 och Canons 100/2,8 är jämngoda. Om det är så eller inte vet jag inte för jag har inte testat något av dem än, men hoppas ta ett beslut om vilket det blir så småningom, men just nu lutar det åt Sigmas.

:: Susanne ::
 
Leicas R-macro APO 100/2.8 lär vara det skarpaste som någonsin testats, maximal skärpa från största bländare. Leica 280/2.8 ska vara i nästan samma klass, tillsammans med canon EOS 200/1.8. Fast de har alla rätt rejäla prislappar, och jag tror att få fotografer skulle se någon skillnad i jämförelse med gluggar för halva priset. Ska man få riktigt bra skärpa är det nog mycket smartare att gå upp i format, välkopierade 4x5" neg ger bilder som får vilka digitalprintar som helst att framstå som rätt mediokra.
 
Min bror har införskaffat ett Leica 100 apo macro och nu fattas bara en Canon-adapter... DET är ett bra Leica-objektiv och ett utmärkt makro (även om det bara går till 1:2 utan ELPRO-grunkan)!
 
Jag kapar tråden lite med en fråga.

Jag funderar på att skaffa ett makroobjektiv i en hyffsat låg prisklass (inte över 4000, gärna billigare). Då jag fotar väldigt lite makro så har jag inte lika höga krav på det omjektivet som på mina andra objektiv. Men skarpt ska det vara.

Vilket rekommenderar ni? Tamron-makrot?
 
Jag va inne på ScandinavianPhoto i Stockholm för en tid sedan och kollade på lite Macro gluggar. Tänkte ha dem för matfotograferingen.

Jag fastnade för Sigmas 150/2.8 men det ligger på runt 6000:- i sverige, så min plan är att vänta till i Maj och köpa det i New York (4300:- om man tar B&Hs pris genom Forex växlare idag, man skall väll lagga på en 8-9% i skatt också).

Jag brukar normalt bara köpa Canon orginal, men detta känndes otroligt välbyggt, stabilt fäste och motljusskydd på köpet.

Frågan är bara om man vågar åka till B&H med plastkortet eller om man skall ta med en fast summa man får spendera :)
 
wikman skrev:
Frågan är bara om man vågar åka till B&H med plastkortet eller om man skall ta med en fast summa man får spendera :)

Nej, det vågar du inte ta med dig. En $$$-bunt är nog bättre.

Jag var där i november och det är en av de mest kaosartade butiker jag varit med om. Det är köer för att titta på objektiv, köer för att prata med någon om stativ etc. etc. etc.
Men när man väl bestämt sig för en grej så får man den inte i handen, då hamnar prylen i en plastback som en kille hoppar upp på disken med och ställer på ett transportband i taket. Allt man får är en liten papperslapp. När man sedan har handlat klart så går man till en kassa med sina lappar och lämnar in dem samt lämnar ifrån sig sin $$$-bunt. Då får man ett annat kvitto i handen. I en tredje kassa så får man ut sin vara.
Och om man dessutom har lämnat ifrån sig sin väska när man kommit in så skall man ta det kvittot till en fjärde kassa och hämta ut den.

Och när det sen är proppfullt med kunder och ungefär 100 stycken judar med krulliga coola lockar och en liten käck hatt som jobbar där så blir det bara ännu coolare.

Man kan ju bli snurrig för mindre.....
 
Glöm inte kolla när judarna har sina religiösa högtider - då stänger B&H ner liksom Adorama. Båda ställena drivs av ortodoxa judar.
 
vargen24 skrev:
Sitter o undrar om det finns något vassare objektiv än Tamron SP AF90mm F/2.8 Di MACRO
Tycker det är ett jävla rackigt skitobjektiv men varje gång jag fotar med det så blir man förvånad över hur skarpt det är. Hehehe tänkte sälja det först när jag köpt det för att det var så rackigt men nu håller det på att bli min absoluta favorit i fotoväskan lägger upp en minibild går väl inte att se hur skarpt det är på den bilden.

Tamron 90 är oerhört skarpt. Framförallt i för hållande till priset.

När du skrev ditt inlägg undrade jag först vilket fabrikat du hade på ditt hus, men inser att det nog är Canon, och då har jag inget svar. Jag vet inte vad Canons gluggar klarar, men i Nikonvärlden tror jag att PC-85 klår Tamron-90. Jag har kört båda.
 
niklasl skrev:
Glöm inte kolla när judarna har sina religiösa högtider - då stänger B&H ner liksom Adorama. Båda ställena drivs av ortodoxa judar.

Justja, det är viktigt. Det är alltid(?) stängt på lördagar men på söndagar är det öppet.
 
Nu tänkte även jag kapa tråden lite grann. Fast det handlar om rätt objektiv iaf så så farligt är det väl inte. :)

Även jag köpte ett Tamron 90 macroobjektiv förra veckan, men upptäckte att när jag går ut för att fota så lägger autofokusen av så man får fokusera manuellt. Är det någon mer som har haft samma problem eller är det fel på mitt objektiv?

//Babbis
 
Bouxesa skrev:
Nu tänkte även jag kapa tråden lite grann. Fast det handlar om rätt objektiv iaf så så farligt är det väl inte. :)

Även jag köpte ett Tamron 90 macroobjektiv förra veckan, men upptäckte att när jag går ut för att fota så lägger autofokusen av så man får fokusera manuellt. Är det någon mer som har haft samma problem eller är det fel på mitt objektiv?

//Babbis

Gluggen har inte den bästa AF:en. Den är långsam och ofta klarar den inte av att hitta. På vilket hus har du den?
 
Det är en Nikon D50 som jag har. Jag har märkt att den har ibland problem att hitta rätt, men det är lite irriterande när den lägger av helt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.