Annons

Finns det något skarpare att få tag på???

Produkter
(logga in för att koppla)
Tamron 90/2,8 har alltid hört till toppskiktet. Även innan autofokus kom (ni vet när man fick pilla lite själv...). Jag hade ett tidigt exemplar, manuellt fokuserat, och detta var sanslöst skarpt. Till en av mina (allt för många) autofokuskameror köpte jag ett Sigma 90/2,8 och det var inte så bra. Dessutom har jag haft ett Nikon 105/4 macro. Det var skapligt. Men inte i klass med Tamron.
 
Nej då. Den la av precis när jag hade en liten sparv (eller var det var för någon liten fågel. :) ) ungefär 1 meter ifrån mig.
Får nog ta och gå förbi scandinavian photo om de kan kolla på den eller byta rakt av.
 
vargen24 skrev:
Sitter o undrar om det finns något vassare objektiv än Tamron SP AF90mm F/2.8 Di MACRO
.....

Jag har inte Tamron objektivet, men för att ändå kontra med ett svar så måste jag få framhålla min älskling Nikkor 85 1.4. Bilderna får en skön mjuk skärpa på något underligt sätt. Förstorar man bilden i datorn så ser man att den är skarp ned till sista pixeln (i alla fall med D70's upplösning), redan vid f2.

Jag har funderat på att byta till en Canon 5D, men detta objektiv gör att jag håller mig fast vid Nikon.

Eftersom denna tråd ligger i Porträttforumet så får jag väl lägga in ett sådant exempel:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/414486.htm
 
Ja den sitter på en canon Janne

Verkar vara ett vasst objektiv du har ochså Allan fin bild dessutom, och till dig som hade problem med fokusen det är nog det slöaste objektiv jag testat just fokusen men lägga av helt då måste det vara nåt fel om det inte är mörkt men som sagt det är lååångsamt och låter o skramlar gör det hehe riktigt rassel, men ruggigt skarpt
 
Ska tillägga

Att jag är inget proffs mer glad amatör men när jag köpte tamronet och fick hem det blev jag besviken kännde mig nästan lurad tyckte det inte alls kändes bra men behöll det, men det blev liggandes i fotoväskan men efter ett tag så testade jag det lite mer o mer o nu är det ju min absoluta favorit det gör jag mig alldrig av med.märkligt hur det kan bli
 
Skarpare än Tamrons 90... tja... du kan ju testa 85/1.2L och 135/2L samt 200/1.8L. Annars är det det lite halvtunnt utan att köra med massa adaptrar och Zeiss och andra liknande saker. Iaf om man snackar ren skärpa.
 
Har tyvärr inte testat Tamrons macro.

Men kanske ett Sigma 150mm/f2.8 macro kan vara ett alternativ till Tamrons macro? Har ju fått väldigt bra recensioner på flera sajter. Ska visst vara riktigt skarpt o även gediget byggt. Kan ju även användas som ett tele! Och m en 1,4x konverter blir det ju 210mm/f4. Är själv väldigt sugen på det.

Har själv ett Canon 60mm macro idag och det är väldigt skarpt o trevlig storlek till min 350D men lite väl kort brännvidd för macro ibland. Men mkt användbar till porträtt o annat också då.

Någon av er som har eller har testat Sigma 150mm/f2.8 och kan göra nåt utlånde kring detta jämfört m Canons 100mm/f2.8 macro i storlek/tyngd, AF-en skärpa osv?
 
Jag sålde av mitt tamron 90/2.8 pga av den dåliga autofokusen, otroligt långsam om den ens hittade vad man ville zooma in. Har nu köpt ett Canon 100/2.8, mycket snabbare och känns mer välbyggt.
 
Använder gärna mitt Tamron 90 i studio och det focuserar alltid och tillräckligt fort mellan bilderna. Att det tar tid mellan ändlägena är ju inte konstigt på den konstruktionen. Jag rör mig oftast inte så mycket mellan bilderna i studion. Mina bilder blir kanonskarpa med 90:an på. Jag kan tacka Arleklint för tipset att köpa den för ett par år sedan.
 
Ja det finns många skarpare objektiv givetvis :)
Till porträtt foto som din bild har du t.ex. Canon 85/1,2.
Annars är ett vanligt Canon 50/1,4 minst lika och antagligen skarpare. Enligt photodo.....
 
Har nu inhandlat ett 85/1.8 canon

Som jag köpte begagnat av en här på fotosidan så nu kan jag göra en liten vs av tamron 90 och canon 85 det blir ju helt min amatörmässiga vs så ni får ta allt för vad det är.
Börjar med canon den är mer välbyggd den fokuserar blixtsnabbt den är tyst och den är skarp nästan lika skarp som tamron men bara nästan.Tamron rackig byggd låter o skramlar mycket långsam fokusering men superskarp snäppet bättre än canon, ivarjefall mina exemplar kanske det kan skillja mellan olika gluggar.Man kanske inte kan o ska jämföra dom här gluggarna eftersom tamronet är 2 objektiv i ett det är ju dessutom ett fantastiskt macro objektiv med.Slutsats då tamronet är ett objektiv som man kan älska eller hata, jag älskar det
 
Re: Har nu inhandlat ett 85/1.8 canon

vargen24 skrev:
Som jag köpte begagnat av en här på fotosidan så nu kan jag göra en liten vs av tamron 90 och canon 85 det blir ju helt min amatörmässiga vs så ni får ta allt för vad det är.
Börjar med canon den är mer välbyggd den fokuserar blixtsnabbt den är tyst och den är skarp nästan lika skarp som tamron men bara nästan.Tamron rackig byggd låter o skramlar mycket långsam fokusering men superskarp snäppet bättre än canon, ivarjefall mina exemplar kanske det kan skillja mellan olika gluggar.Man kanske inte kan o ska jämföra dom här gluggarna eftersom tamronet är 2 objektiv i ett det är ju dessutom ett fantastiskt macro objektiv med.Slutsats då tamronet är ett objektiv som man kan älska eller hata, jag älskar det

bländade du ner canonen?
 
Re: Re: Har nu inhandlat ett 85/1.8 canon

Jämförde naturligtvis med samma bländare det är inte mycket i skärpa som skilljer men tamronet upplever jag som snäppet vassare.har inte hunnit testa utomhus med fullt öppna bländare men det ska bli snart våren är ju i antågande nu så man kan vara ute
hailstorm skrev:
bländade du ner canonen?
 
Re: Re: Re: Andra alternativ??

Svårt att se Bokeh i en svartvit bild där blir den ju alltid bra.Fram med en i färg o visa vart skåpet ska stå
blackursus skrev:
Bokehs vara eller inte vara har inte hunnit bli min främsta förmåga att bedöma. Jag har en länk nedan som skulle vara intressant om man med hjälp av den kan utläsa optikens bokeh samt om den i så fall kan anses som bra eller mindre bra?

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/416095.htm?set=lp
 
Re: Re: Re: Re: Andra alternativ??

vargen24 skrev:
Svårt att se Bokeh i en svartvit bild där blir den ju alltid bra.Fram med en i färg o visa vart skåpet ska stå

Ja, då har man ju satt ribban och visat hur skicklig man är på bokeh...
Funderar över om jag har foton i albumet i färg då där man möjligen kan utläsa detta och hittade följande:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/447503.htm?set=lp

Är detta till mer hjälp? Annars får jag helt sonika ut och fota nya bilder just med avsikt för att teckna bokeh...?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.