Lasse C
Aktiv medlem
Hej, Jan Olof!JanOlofHärnström skrev:Fabrikanterna försöker att utveckla sensorer och processorer som ger ett ökat dynamiskt omfång.
...
En kamera med dubbla sensorer och dubbla slutare finns inte och vem frågar efter det?
Man kan leka med tanken att det fanns två sensorer i kameran. Sitter de bredvid varandra så ger de två olika bilder vilket syns i sammanslagningen. Är de tagna med olika slutartider och det finns rörelse i bilden så kommer även det att synas. Så även i teorin är idéen om dubbla sensorer för HDR lite konstig.
Du har helt rätt. Jag var lite låst i tankebanorna när jag efterlyste en kamera som kan ta två bilder i HDR-syfte. En mycket bättre lösning är naturligtvis att dr på sensorerna blir större. Och det lär den med största sannolikhet bli.
Förutom att man slipper bl a de problem du nämner som två olika exponeringar lätt kan orsaka, slipper man hela krånglet med sammanslagningen av de två bilderna efteråt, utan kan istället jobba med bildens tonomfång på vanligt sätt i bildbehandlingen, med nivåer, kurvor etc, tills man får ett bra resultat
Jag har själv inte provat någon av de automatiserade lösningar, t ex den i Photoshop, för HDR-sammanslagningar som finns, men många av de resultat jag sett på diverse websidor är faktiskt inte särskilt imponerande i mitt tycke. Även om detaljåtergivningen finns med i både skuggor och högdagrar på ett sätt som en enda exponering inte skulle klara, tycker jag ofta att bilderna ser lite artificiella ut, inte riktigt naturliga. Om det beror på tekniken i sig eller på skickligheten hos fotografen/bildbehandlaren vet jag inte.
Som i huvudsak naturfotograf upplever jag ofta att omfånget hos sensorn är långt ifrån tillräckligt. Speciellt så här års när motiven ofta innehåller partier som är starkt solbelysta och partier som befinner sig i skugga.maxzomborszki skrev:En liten nyfiken fråga, hur många har reellt problem med omfånget? (Personligen har jag inte stört mig på det, men jag kanske har lite speciella motiv.)
Den mänskliga synen har inga problem att uppfatta detaljerna i både högdagrarna och skuggorna, men det går definitivt inte att få med dem i en och samma exponering.
Vid mycket stora ljusskillnader i motivet tar jag ibland en serie bilder med en så pass stor skillnad som fyra, fem steg mellan den mörkaste och den ljusaste för att känna mig säker på att både skuggorna och högdagrarna ska bli exponerade så att de innehåller detaljer, utan att skuggpartierna blir för brusiga om de behöver ljusas upp eller att högdagrarna innehåller viktiga partier som blivit utfrätta.
Jag kan inte fota i RAW än så länge utan får nöja mig med jpg, men jag har läst att man kan få ut större dr ur en RAW-fil. Jag har ingen erfarenhet av att arbeta med RAW-filer, men jag tvivlar ändå på att dagens sensorer och RAW-filsteknik kan prestera ett tillräckligt stort ljusomfång för att det ska vara tillräckligt för dessa naturmotiv med mycket stora ljusskillnader.
Vänliga hälsningar.
Lasse C