Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Finns det kameror som kan ta två olika exponeringar samtidigt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse C

Aktiv medlem
Hej!

Jag undrar om det är någon som vet om det finns någon digitalkamera som kan ta två bilder med olika exponering samtidigt?
Jag vet inte riktigt hur detta skulle gå till. Kanske att optiken kunde leda ljuset till två olika sensorer inställda på olika ISO-tal eller två sensorer med separata slutare.

Syftet är att kunna ta bilder av motiv med stora ljusskillnader för senare HDR-redigering. Två fördelar med en sådan kamera skulle vara att man dels inte behöver använda stativ för att bilderna ska få exakt samma bildkomposition, dels vid de tillfällen när motivet rör sig och det därför inte ens är möjligt att få till samma bild även fast man använder stativ.

Om det finns en sådan kamera så är den väl förmodligen så löjligt dyr att det inte finns en sportkeps att köpa den, men jag är lite nyfiken ändå. Tekniken går ju framåt, så man vet aldrig.

Mvh.
Lasse C
 
Det finns ju program som renderar fram HDR-bilder från enstaka råfiler redan. Kommer dock inte ihåg vad de heter, eftersom jag inte använder detta.
 
Läste för ett tag sen om en prototypkamera som kunde ta bilder med oändligt skärpedjup. Den var visst riktad till pressfotografer o dyl som vill ha skärpa på ex. ett flertal ansikten i djupled. Hittar inte tillbaka dit nu, men kameran tog iallafall 2 exponeringar samtidigt med olika fokus och sammanfogade de skarpa delarna av bilderna direkt i huset. Prototyp alltså. Så tekniken verkar ju vara på gång.

Annars är det nog Photomatix som gäller om man vill göra HDR av en RAW. Photoshop likaså, men Photomatix ska visst vara bättre. Har jag läst...
 
Du får nog helt enkelt ta två kameror och montera parallellt.
Sålänge det inte handlar om macro borde skillnaden i vinkel vara så liten att det inte märks.
 
FILM) (Daniel Ahlin skrev:
Du får nog helt enkelt ta två kameror och montera parallellt.
Sålänge det inte handlar om macro borde skillnaden i vinkel vara så liten att det inte märks.

Säg inte det. Jag har testat att göra HDR av handtagen bildserie på ett träd. Grenverkets perspektiv skiljer sig skrämmande mycket bara man ändrar kamerans position några centimeter.
 
Fuji S5 Pro.

Den har dubbla pixlar i varje position. Stora och små för olika ljuskänslighet. Kameran gör sedan en normal bild av det, men med ett större dynamiskt omfång än andra kameror. Det är inga extrema skillnader. Kanske upp till 2 steg.

Nikon-fattning och pris på 17000kr.
 
Lasse C skrev:
Hej!

Jag undrar om det är någon som vet om det finns någon digitalkamera som kan ta två bilder med olika exponering samtidigt?
Jag vet inte riktigt hur detta skulle gå till. Kanske att optiken kunde leda ljuset till två olika sensorer inställda på olika ISO-tal eller två sensorer med separata slutare.

Har funderat i liknande banor, och det kan inte vara SÅ svårt för en kameratillverkare att tillverka en dylik. Ponera att motivet kräver en slutartid på 1/250s för att bli rätt exponerat.

Man ställer in kameran på motivprogram "HDR 3-shot". Kameran öppnar då slutaren 1/70s och exponerar CCD-plattan i olika omgångar under den 1/70s:
1/125s + 1/250s + 1/500s, därefter sätter kameran själv ihop bilderna till 1 HDR-bild.

Borde då också kunna finnas "HDR 5-shot" för mer extrema situationer, så 1/60s + 1/125s + 1/250s + 1/500s + 1/1000s, och då får slutaren öppnas 1/30s för att klara av dom 5 delexponeringarna.

Kommer säkerligen i någon kommande modell.
 
Det börjar bli lite långsökt i tråden.

Fabrikanterna försöker att utveckla sensorer och processorer som ger ett ökat dynamiskt omfång.

Det finns oändliga diskussioner om vilken kamera som ger bäst exponeringsomfång. Fujis senaste modell är nämnd här och många menar att den i praktiken inte är bättre än Canons toppmodeller.
Det är väl så att slutresultatet är väldigt mycket avhängigt fotografens kunnande och hur bilderna "framkallas" vid konverteringen.

En kamera med dubbla sensorer och dubbla slutare finns inte och vem frågar efter det?

Man kan leka med tanken att det fanns två sensorer i kameran. Sitter de bredvid varandra så ger de två olika bilder vilket syns i sammanslagningen. Är de tagna med olika slutartider och det finns rörelse i bilden så kommer även det att synas. Så även i teorin är idéen om dubbla sensorer för HDR lite konstig.

Mvh J O
 
När är det nog? Hur mycket omfång behöver man?

Jag tror att det gått lite troll i DR. Vad är det som säger att mycket DR är bra? Idag har de flesta DSLR-modeller en faktisk DR på 7-8 steg, Fujifilms S5 kanske upp mot 9 steg. En dia har runt 5 steg. När är det nog?
 
Ibland är det användbart med en kamera med lågt dr (låta skräpig bakgrund bli kolsvart) och ibland behöver man mycket dr.
 
Skulle kunna gå

Det skulle mycket väl kunna gå att konstruera! Det enda som kanske skulle behöva ändras gentemot dagen kameror vore att det behövdes snabbare överföring av data från sensor till processor. Principen är lika enkel som genial. Istället för att sensorn registrerar en exponering på 1/250 s så registreras istället 2 exponeringar (medan slutaren är öppen) på 1/500 s eller 3 exponeringar på 1/750 s med några ms fördröjning. Kan överföringen av data göras på dessa ms fördröjning till processorn skulle man utan några större problem kunna öka det dynamiska omfånget med 1 eller flera steg. Jag tror att en teknik liknande denna kommer om något år. Med andra typer av sensorer skulle man ytterligare kunna utöka omfånget. Vi får se vilket håll utvecklingen kommer at gå.
 
Senast ändrad:
Lånar tråden lite. Vad står HDR för? Vet hur själva tekniken funkar(ungefär iaf). Men har varit lite nyfiken på vad bokstäverna står för.
mvh
 
Re: Skulle kunna gå

Tonyeagle skrev:
Det skulle mycket väl kunna gå att konstruera! Det enda som kanske skulle behöva ändras gentemot dagen kameror vore att det behövdes snabbare överföring av data från sensor till processor. Principen är lika enkel som genial. Istället för att sensorn registrerar en exponering på 1/250 s så registreras istället 2 exponeringar (medan slutaren är öppen) på 1/500 s eller 3 exponeringar på 1/750 s med några ms fördröjning. Kan överföringen av data göras på dessa ms fördröjning till processorn skulle man utan några större problem kunna öka det dynamiska omfånget med 1 eller flera steg. Jag tror att en teknik liknande denna kommer om något år. Med andra typer av sensorer skulle man ytterligare kunna utöka omfånget. Vi får se vilket håll utvecklingen kommer at gå.

Men redan idag kan man ju köra snabb serietagning på korta slutartider med i stort sett försumbara skillnader mellan t.ex tre bilder. Förutom exponeringstiden givetvis.
Men problemet med serietagning för HDR är oftast att exponeringstiderna är långa och det händer saker även under själva exponeringen. Typ landskap f:11, lågt ISO, 1/8 sek.
 
FILM) (Daniel Ahlin skrev:
Du får nog helt enkelt ta två kameror och montera parallellt.
Sålänge det inte handlar om macro borde skillnaden i vinkel vara så liten att det inte märks.
Nej, det är bara vid mycket stora avstånd som skillnaden inte längre märks. När man håller på med panoramafoto inser man hur lite ett panoramahuvud behöver vara felställt för att du ska få parallaxfel.

Till exempel, när man plåtar porträtt räcker det ibland att flytta kameran någon centimeter för att få bort blänk i glasögon på en person några meter från kameran. Tänk hur det skulle bli i fallet med de två kamerorna.

En liten nyfiken fråga, hur många har reellt problem med omfånget? (Personligen har jag inte stört mig på det, men jag kanske har lite speciella motiv.)
 
Re: Skulle kunna gå

Tonyeagle skrev:
Det skulle mycket väl kunna gå att konstruera!
En mycket enklare konstruktion vore en halvtransparent spegel som ledde hälften av ljuset till en sensor och resten till en annan med annan karaktäristik. Visserligen skulle sensorerna bara bli "hälften så ljuskänsliga" och kameran större, men nu snackar vi spejsade kameror. Fördelen är att de tar "samma" bild vid samma tillfälle och med samma slutartid och bländare. Men jag tror personligen på att sensorutveckilngen kommer springa ikapp någon sådan lösning.

För övrigt sitter redan en sådan spegel i mångas DSLR:er. Den avlänkar en del av ljuset från spegeln mot sökare ned till sensorer i botten på huset. Det fanns också en Canonmodell (EOS 1 RS) utan rörlig spegel som hade konstruktion som bygger på detta om jag inte missminner mig.
 
fast det enda som egentligen skulle behöva utveckals är RAW formatet och hur kameran sparar informationen.

Ur en RAW fil kan man få ut tillräkligt med information för att ialf göra en hyfsad dynamisk bild, iofs inte lika bra som tre separata exponneringar men man kunde utvecklat en HDR RAW som rymmer mer data. Jag tror detta är möjligt, har själv experimenterat en del med RAW formatet men har inte tiden att fullfölja, jag är mjukvaruutvecklare i grunden. Hur som hellst man skulle kunne göra så här, låt säga att man tar en normalt exponnerad bild i f11 med 1/60 sec om man låter kameran ta samma bild i HDR läge dsv kanske i 1/30 sec och rent mjukvarumässigt sparar informationen i tre skikt som motsvarar tre exponneringar i en fil. Då skulle man kunna ha en mjukvara som extraherar informationen till tre bilder som sätts ihop som en HDR, teoretiskt är detta möjligt och praktiskt fungerar det idag att göra en HDR av en RAW fil.

RAW formatet utvecklas hela tiden och fördelen för os som fotar i RAW är jo framtiden, då man kanske kan kräma ur mer ur sin RAW fil?
 
När vi ändå pratar hypodetiska kameror.

En annan konstruktion är att sätta en lcd-matris framför sensorn och på så sätt kunna stänga av exponeringen av individuella pixlar när man tycker att exponeringen är tillräcklig (18 % grå).
Då skulle man även kunna få till live redigering av bilderna, man kan på skärmen ange direkt vilka områden man vill exponera mer eller mindre.

Problemet blir ju ändå att för att öka DR på så sätt så förändrar man tiden eller bländaren, och därmed resultatet med.

Annars kan man tänka sig en variabel iso per pixel, det gör att hela ISO-förstärkningen hamnar i raw-filen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.