quarc
Aktiv medlem
Haraldus skrev:
Johnnie,
jag håller med. Följande skrev jag ner för någon vecka sedan men ”postade” aldrig. Det verkar som om kamerafabrikanterna inte har varit ute i verkligheten…
/Harald
Jag fick en fråga vilken digitalkompakt jag kan rekommendera och faktum är att jag knappast kan rekommendera någon. Ska man ha något vettigt blir det ju en DSLR…
Fuji F11 och F30 ger bra bilder men saknar sökare och har ej bildstabilisering. F11 som funkar bättre på höga ISO tillverkas tydligen inte längre.
Sony W70 och W100 har sökare och spotmätning men ingen bildstabilisering.
Nya Canon G7 har optisk sökare och bildstabilisering. Bildkvalitet EJ BRA!
Alla uppräknade kameror ovan har ej RAW och ingen fjärrkontroll.
Panasonic LX2 har bildstabilisering och RAW men saknar sökare och fjärrkontroll och är ej så bra på höga ISO.
Återstår Pansonic FZ50 som har det mesta t ex LCD-sökare, bildstabilisering, lång zoom av mycket hög kvalitet, RAW, fjärrkontroll med sladd och mycket bra bildkvalitet på låga ISO…. …men inte på höga… …fast man kan se histogrammet i sökaren INNAN man tar bilden! Jättebra! Men exponeringskompensation +/- måste man göra via menyer. Varför inte via en ratt på vänster sida så man slipper klicka fram +/-menyn???
Varför finns det bara en eller två någorlunda vettiga digitalkompakter nu för tiden bland alla dessa uppåt 700 olika typer som hittills saluförts??? Har kamerafabrikanterna tappat kontakten med konsumenterna?
Canon Ixus 850 IS nämndes tidigare i tråden. Javisst, den funkar väl skapligt men skärpningen gör att kontrastrika delar av bilderna blir löjeväckande med sina fula artefakter.
Det fanns ju tidigare en Sony DSC-V3 som hade det mesta utom bildstabilisering men den var man snabb att ta ur produktionen…
/Harald
Tyvärr handlar det nog om något så enkelt att vi får det vi förtjänar....dvs de tllverkar det konsumenterna frågar efter. Att det folk frågar efetr inte är vad de vill ha spelar ingen roll, det är ju det de köper. Att det finns en liten grupp folk som åtminstone tror oss veta vad vi vill ha, och hävdar att vi inte är intresserade av antalet pixlar eller tekniska finesser, utan bara av bra bilder tilltalar säkert några fabrikanter, men det kan vara svårt att få ett sådan BC att fungera. Dels är det en relativt liten marknad man riktar sig till. Dessutom kan man anta att reklamkostnaden blir högre eftersom man vill att kundera skall jämföra deras nya kamera med andra på ett annat sätt än det gängse.
Eftersom jag hade gamla GR1 som en favorit, tills dess den dog under en forsränning, hoppades jag mycket på den digitala varianten...men det verkar som det ännu inte går att matcha det vi vill ha till det vi är beredda att betala. Självklart måste det GÅ att bygga det vi vill ha, men kostnaden med APS-C sensor, optik som klara den bildcirkeln etc blir högre än vad vi anser en sådan kamera är värd. Dessutom blir den nog inte så kompakt heller...
Jag har funderat på om man inte borde kunna komma till rätta med brusproblemen med små sensorer genom att kyla sensorn rejält. Jag vet att man aväder små stirlingmototorer för att kyla riktigt dyra chip, men borde man inte kunna göra en enklare lösning med tex Peltierelement. Fast de kanske inte fungerar nere på de låga temperaturer vi talar om ? Man bör väl kyla till minus 120-160 någonstans i alla fall? Dessutom blir det väl kodensproblem i kameran om delar är minus 150 och andra delar + 100 (kylflänsen). Blir ju också en starttid på flera sekunder, samt dålig drifttid.