Annons

Finns det hjälp att få här på FS?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kjanson

Medlem
Jag tänkte att jag skulle behöva göra en finjustering av AF på min Nikon D7000. Slog upp sidan 246 i manualen och förstår nog inte riktigt hur de menar. Finna det någon här på FS som gjort liknande inställning?

Skulle bli riktigt glad om det fanns lite hjälp att få från någon här på FS.
hälsningar Kent Janson
 
Finns massor skrivet om just detta. Sök på forumet. Finns även en mängd på Youtube och övriga nätet
 
Bra test chart

I länken nedan finner du en väldigt bra testkarta som du kan använda. Den ligger sist. Det står innan hur du kan göra. Se bara till att du har fokuslinjen du ska fokusera på helt vinkelrät mot kameran annars får du olika resultat på linjalerna på var sida om denna. Pappret/utskriften ska ligga i ungefär 45 graders vinkel mot kameran. Använd single fokus eller vad det heter hos Nikon (kameran fokuserar och håller inställd fokus när avtryckaren är nedtryckt och exponerar inte förrän den hittar fokus). Lycka till!

http://www.efoto.lt/files/focus21.pdf

PS Använd bara mittpunkten.
 
I länken nedan finner du en väldigt bra testkarta som du kan använda. Den ligger sist. Det står innan hur du kan göra. Se bara till att du har fokuslinjen du ska fokusera på helt vinkelrät mot kameran annars får du olika resultat på linjalerna på var sida om denna. Pappret/utskriften ska ligga i ungefär 45 graders vinkel mot kameran. Använd single fokus eller vad det heter hos Nikon (kameran fokuserar och håller inställd fokus när avtryckaren är nedtryckt och exponerar inte förrän den hittar fokus). Lycka till!

http://www.efoto.lt/files/focus21.pdf

PS Använd bara mittpunkten.

Fast just det där med att ha utskriften i 45 grader mot kameran har jag för mig var ett problem med den där metoden, vilket gör att den inte är så exakt. Det ska vad jag läst vara bättre att använda t.ex. de som har ett bra AF-mål som är upprätt i 90 graders vinkel mot kameran, och sedan en mätlinjal som är vinklad 45 grader bredvid
 
Hur är det med avståndet från kameran och "kaliberringsvektyget"? Vissa säger att man ska ha x antal gånger brännviden mellan kamera och verktyg och vissa säger att man inte behöver tänka på det? Vad är era åsikter om det?
 
Hur är det med avståndet från kameran och "kaliberringsvektyget"? Vissa säger att man ska ha x antal gånger brännviden mellan kamera och verktyg och vissa säger att man inte behöver tänka på det? Vad är era åsikter om det?

Det finns flera olika tumregler, den jag har hört är 30 x brännvidden, dvs sisådär en meter för ett 35 mm, och knappt tio meter för ett 300 mm teleobjektiv.

Det man väl kan säga är att den justering man gör är korrekt för det avstånd där man gjorde mätningen, och mer eller mindre korrekt för övriga avstånd.
 
Bull

Fast just det där med att ha utskriften i 45 grader mot kameran har jag för mig var ett problem med den där metoden, vilket gör att den inte är så exakt. Det ska vad jag läst vara bättre att använda t.ex. de som har ett bra AF-mål som är upprätt i 90 graders vinkel mot kameran, och sedan en mätlinjal som är vinklad 45 grader bredvid

Det där är bara trams. Skalan till vänster och höger är anpassad till 45 grader, Den tjocka linjen i mitten som man sätta mittpunkten mot har bara vitt runtomkring som inte AF kan fästa mot. Denna metoden är precis lika exakt som fokustillbehören som länkades till. Det gäller bara att se till att man har kameran vinkelrät mot den tjocka linjen i mitten och en lutning av ca 45 grader (om skalan vid sidorna ska stämma). Tro mig, jag har testat alla nämnda varianter och har inte sett någon skillnad mot den dyrare uppsättningen med vinkelrät måltavla och snedställd skala.
 
Jag har istället för 45graders tavla använt en 20kr sedel, det är så många fina linjer på den så man ser väldigt bra skillnad i skärpa och kan också använda bilderna för jämförelse mellan olika objektiv. Det tar längre tid än 45graders arket men man utesluter eventuella felkällor. Ett annat test än 45graders arket är tre små 1,5V batterier som står något separerade och uppställda i 45grader, man får prova sig fram till avstånd i längdled, tanken är att på bilden ska man ha bäst fokus på mittenbatteriet och ungefär samma oskärpa på det främre och bakre

För avstånd så brukar jag försöka om möjligt att använda det avståndet som jag normalt använder objektivet i, där jag oftast använder största bländaröppning, samt för zoom i den bränvidd jag oftast använder eller är mest känslig för felfokus. Så ett fast makro kan vara på 40cm, ett fast 50mm på 1,5m och ett telezoom 150-600mm tele på 550mm och på 10m.

Ställ in kameran på AF-S och en fokuspunkt. Se till att det är tider som utesluter skakningsoskärpa, använd eventuellt stativ.

Med sedeltesten, se att fininställningen är på 0 och ta 3-5bilder med omfokus mellan varje, så den får ställa in på varje bild. Kom bara ihåg vilka bilder som är till vilken inställning, jag brukar ta en blindbild mellan varje serie så jag vet vilka som hör ihop.

Gör sedan motsvarande på +5, +10, etc, -5, -10 etc, när du har hela serien med alla olika värdena så går du igenom bilderna och väljer ut den inställning som ger bäst skärpa på sedeln och ställer in det värdet i kameran. Detta värde ska sparas att gälla bara detta objektiv, så inte en generell justering.

Testa också och ta en bild från live view och jämför, för på live view så används inte samma AF mätning utan där utförs en kontrastmätning på sensorn så där blir det inte denna problematik med fram eller bakfokus

Gör sedan samma för alla objektiv du har
 
Senast ändrad:
inte mycket men det gör skillnad

Använder alltid blixt, stativ och fjärrutlösare när jag kalibrerar. Inte blixten för ljusets skull utan för att den med sin ca 1/20000 fryser bilden. Brukar använda olika saker att fokusera på. Sedel är bra

Största bländaren ska användas

Avstånd som jag läst om någonstans - någon gång och använder är 50 ggr brännvidden. Mitt macro 180 har jag dock kalibrerat på 1 meter. Det härad jag använder det till

Tar alltid först flera referensbilder med autofocus och liveview. De är ju mitt mål med kalibreringen eftersom avståndet mäts direkt på sensorn och denna fokusering ska bli så rätt den kan bli med min kameras autofocus möjlighet. Autofocus via spegeln är ju det jag ska kalibrera.... och komma så nära som möjligt med referensbilden.

Brukar också ta en bild med liveview men med helt manuellt justerat avstånd och jämföra med den med autofocus och liveview. Blir lika förvånad varje gång hur bra kameran själv sätter avståndet.

Tar en bild på 0-värdet. En bild på 1, 2 osv till 10 resp -1, -2 osv. Sedan förstorar jag maximalt och bläddrar tills jag ser vart i intervallet det blev bäst. Ev utsträcker jag testintervallet ytterligare. Gör om 1-2 ggr inom det intervall där jag ser ger bästa focus för att bli säker på att det blev rätt.

Har gjort och gjort om många gånger. Har sett något intressant. Alla mina objektiv (5 st) bakfokuserar något. Inte mycket men ung lika - alla under minus 10.
 
Tro mig, jag har testat alla nämnda varianter och har inte sett någon skillnad mot den dyrare uppsättningen med vinkelrät måltavla och snedställd skala.

Bra, då vet vi. Själv har jag enbart testat med det focus chart du länkar till och haft lite varierande resultat fast aldrig testat om det berott på objektiv/hus eller själva metoden. Har också testat med sedel och annat. Men faktiskt inte jämfört metoderna. Har tänkt att göra det under semestern men inte hunnit.
 
Bra, då vet vi. Själv har jag enbart testat med det focus chart du länkar till och haft lite varierande resultat fast aldrig testat om det berott på objektiv/hus eller själva metoden. Har också testat med sedel och annat. Men faktiskt inte jämfört metoderna. Har tänkt att göra det under semestern men inte hunnit.

Har inte heller jämfört sedel vs chart, men eftersom sedeln är ett mer verkligt fall och att man kan fotografera den från 10-15meters håll med ett 600tele som är en omöjligt test med test chartet så har jag med alla nya objektiv gått över till sedel, att det tar 30minuter längre tid kan ju kvitta om man nu ska ha objektivet några år
 
Det finns flera olika tumregler, den jag har hört är 30 x brännvidden, dvs sisådär en meter för ett 35 mm, och knappt tio meter för ett 300 mm teleobjektiv.

Det man väl kan säga är att den justering man gör är korrekt för det avstånd där man gjorde mätningen, och mer eller mindre korrekt för övriga avstånd.

Jo, det verkar finnas olika tumregler. Jag fick lära mig att det var 50x brännviden. D v s 2,5 m för ett 50mm objektiv.
Jag tror 30x fungerar lika bra (eller lika dåligt:).

Jag har upplevt att linjära objektiv går att microjustera hyfsat bra. I övrigt fick jag lära mig tumregeln att microjustering i många fall är ett tillfälligt plåster. D v s fungerar bra på ETT avstånd med EN bländarinställning. Gäller nog ickelinjära objektiv.

Vidare att vanliga UV-filter ibland kan ställa till det. Mitt Nikkor 105/2.8 micro AF-S G ED bakfokuserade så jag fick ställa +7 i microjusteringen. Såg bra ut i närområdet men inte på längre avstånd. Skruvade loss filtret och nollade justeringen=perfekt på alla avstånd.

Zoomar är ju sällan ickelinjära (möjligtvis telezoomar). Det är oftast lögn att microjustera om exempelvis ett 24-70 fokuserar bra i området 40-70 men sämre i området 24-35. Här gäller verkstad.

Sedan har vi "roligheten" med objektiv som alltid legat "spot-on" innan man bytte kamerahus. Det nya kamerahuset ligger kanske inom toleransen. Låt oss säga -5 medan det gamla huset också låg inom toleransen fast +5. Gluggarna kanske låg på -4. Det ger ett fokusfel på -9 på det nya kamerahuset men ändå ligger såväl gluggar som kamerahus inom toleransen.

Det finns många fällor att gå i.

//Lennart
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar