Jag har istället för 45graders tavla använt en 20kr sedel, det är så många fina linjer på den så man ser väldigt bra skillnad i skärpa och kan också använda bilderna för jämförelse mellan olika objektiv. Det tar längre tid än 45graders arket men man utesluter eventuella felkällor. Ett annat test än 45graders arket är tre små 1,5V batterier som står något separerade och uppställda i 45grader, man får prova sig fram till avstånd i längdled, tanken är att på bilden ska man ha bäst fokus på mittenbatteriet och ungefär samma oskärpa på det främre och bakre
För avstånd så brukar jag försöka om möjligt att använda det avståndet som jag normalt använder objektivet i, där jag oftast använder största bländaröppning, samt för zoom i den bränvidd jag oftast använder eller är mest känslig för felfokus. Så ett fast makro kan vara på 40cm, ett fast 50mm på 1,5m och ett telezoom 150-600mm tele på 550mm och på 10m.
Ställ in kameran på AF-S och en fokuspunkt. Se till att det är tider som utesluter skakningsoskärpa, använd eventuellt stativ.
Med sedeltesten, se att fininställningen är på 0 och ta 3-5bilder med omfokus mellan varje, så den får ställa in på varje bild. Kom bara ihåg vilka bilder som är till vilken inställning, jag brukar ta en blindbild mellan varje serie så jag vet vilka som hör ihop.
Gör sedan motsvarande på +5, +10, etc, -5, -10 etc, när du har hela serien med alla olika värdena så går du igenom bilderna och väljer ut den inställning som ger bäst skärpa på sedeln och ställer in det värdet i kameran. Detta värde ska sparas att gälla bara detta objektiv, så inte en generell justering.
Testa också och ta en bild från live view och jämför, för på live view så används inte samma AF mätning utan där utförs en kontrastmätning på sensorn så där blir det inte denna problematik med fram eller bakfokus
Gör sedan samma för alla objektiv du har