ANNONS
Annons

Finns det fortfarande rullar?

Produkter
(logga in för att koppla)

CyberT

Aktiv medlem
Har träffat en kvinna nu som talar varmt om den tid hon framkallade sina foton på traditionellt vis, digitalt är fusk...

Sitter och planerar lite hur jag kan göra ett mörkrum åt henne så hon kan roa sig igen.

Fast. En hävda att rullar är sluttillverkade och då är det ju lönlöst att bygga ett rum...

Hur är det, finns det rullar att köpa?
Vet inte vad det är för gammal systemkamera hon har fast så många olika sorters rullar fanns det väl inte förr heller, eller?

Har träffat en kvinna nu som talar varmt om den tid hon framkallade sina foton på traditionellt vis, digitalt är fusk...

Sitter och planerar lite hur jag kan göra ett mörkrum åt henne så hon kan roa sig igen.

Fast. En hävda att rullar är sluttillverkade och då är det ju lönlöst att bygga ett rum...

Vet inte vad det är för gammal systemkamera hon har fast så många olika sorters rullar fanns det väl inte förr heller, eller?

Många fotograferar fortfarande med film och självklart går det att få tag på filmrullar: http://www.mattssonsfoto.se/fujifilm-superia-20024-p-1770-c-396.aspx. Standard är 35mm-film.

Bra, fast samtidigt lite oroväckande.

Hur är det med andra prylar man behöver vid framkallning?
Någon butik som har allt man behöver till rimliga priser?

Gå förbi Schönherrs foto, om du är i Stockholm, så kan du köpa både
kemi och film över disk. Annars beställer jag oftast film och kemi
www.macodirect.de
Både billigt och bra!

Jo, man ska valsa sina egna glasplåtar, och sen blanda sitt eget kollodium att pensla på glasplåtarna. Sen ska man tillverka sitt eget silvernitrat för att sensitera glasplåten.

Därefter framkallar man i egentillverkad framkallare.

;-)

Hej.
Att den analoga fotografin lever är helt klart. Andra har redan nämnt var man kan köpa film för fotograferingen, allt i från småbild (kallas vanligen 135) vidare till mellanformat 120 och även 4x5". Ja faktiskt storformat. Dom två senare tillhör inte det vanliga.
Ja, tror att den kvinna du träffat menar det mest vanliga- småbild 135.Det finns film att köpa för svarvitt och färg samt dia.
Så var den personen som hävdat att analog film inte tillverkas längre befinner sig förstår inte jag. Det finns ett 10-tal olika tillverkare av film med olika ISO -tal.
Köpa filmen ja det har andra givit bra tips om.
Framkalla själv ? Ja, visst men läs på lite innan , om hur det går till och vilken utrustning som behövs.
Att kopiera bilder själv är också möjligt, men även detta behövs lite kunskap och grejer i det mörkrummet.
Svårt att få tag på detta, både ja och nej, men absolut inte omöjligt.
Bästa är kanske att till en början fotografera själv och låta ett fotolabb framkalla m.m.
Även kemi för mörkrum finns......
så att säga att den analog fotografin är död är mer än en överdrift.
Lycka till i den analoga världen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar