Annons

Finns det bara multigrade idag?

Produkter
(logga in för att koppla)

dr Glugg

Medlem
Jag tänkte börja framkalla igen efter ett uppehåll på 25 år. Hittar film och kemi, men på papperssidan verkar allt svartvitt vara multigrade. Stämmer det? Tillverkas inte vanliga papper med fast kontrast längre? Om det finns, kan någon tipsa om inköpsställe?
 
Tack! Jag har inga problem med att beställa från Berlin, men det verkar alltså inte finnas i Sverige längre.
Sverige ligger hopplöst efter i det analoga återtåget, och papper med fast kontrast är snudd på en avvikelse i dag när multigradepapperna är så bra som de är. En dålig kombo :) Enda anledningen att inte använda multigrade är om man vill spara lite pengar på att inte köpa filter.

Jag brukar handla från Gunnar Olsson eller Photax, de har det vanligaste inom kemi och film, och fraktar ofta över natten. För de lite mer udda grejorna är Fotoimpex oslagbara.
 
Enda anledningen att inte använda multigrade är om man vill spara lite pengar på att inte köpa filter.
Jag har redan en uppsättning filter till förstoringsapparaten, som jag använde till färgpapper, så det är bara att skaffa en tabell över vilken kombo som ger vilken hårdhetsgrad.

Då är det värre med filter till mörkrumslyktorna, storlek 13x18 cm. Har redan filter för svartvitt resp färgpapper som går snabbt att växla mellan. När jag köpte dem fanns det filter för MG, men hittar inte såna idag. Känns onödigt att köpa nya armaturer enbart för MG. Dessutom inbillar jag mig att det gamla röda skenet för "fixed grade" är bättre när man ska undervisa. Hur bra ser man i MG-skenet? Ser man bilden utvecklas i framkallningsskålen?
 
Jag har redan en uppsättning filter till förstoringsapparaten, som jag använde till färgpapper, så det är bara att skaffa en tabell över vilken kombo som ger vilken hårdhetsgrad.

Då är det värre med filter till mörkrumslyktorna, storlek 13x18 cm. Har redan filter för svartvitt resp färgpapper som går snabbt att växla mellan. När jag köpte dem fanns det filter för MG, men hittar inte såna idag. Känns onödigt att köpa nya armaturer enbart för MG. Dessutom inbillar jag mig att det gamla röda skenet för "fixed grade" är bättre när man ska undervisa. Hur bra ser man i MG-skenet? Ser man bilden utvecklas i framkallningsskålen?
Oh ja, bilden ser man. Nu använder man ofta röda LED-lampor som både ger mer ljus och minskar risken att exponera pappret. Det är stor skillnad mot de gamla armaturerna, i alla fall de jag haft.

 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.