Hej
Vart lite intresserad utav Ilfords Galerie Gold Fibre Silk så jag köpte in ett paket med 10 ark i A4 storlek.
Har testat skapa en profil på en Epson r1900 på detta papper utan att använda mig utav Gloss optimizern i skrivaren.
Ville mäta optiska vitmedelet i detta papper om det fanns något osv för att jämföra med Epson Premium Glossy och Epson Premium Semi-glossy.
Har alltid tyckt att Epson Premium Glossy har haft lite vitmedel i sig, men efter ditt meddelande här så vart jag intresserad i att mäta vitmedlet och jämfört med semiglossy. De ligger i stortsätt lika högt i mängd.
Skiljer sig ytterst lite på dessa två papper.
Vitmedlet i en Epson Premium Semi-glossy låg på ett värde utav 0.275067
Om det hade varit 0 så hade det inte funnit något vitmedel i pappret.
Epson Premium Glossy låg på 0.301354
så den har lite mer i sig en vad Epson premium Semi-glossy har.
Ilford pappret har 0.069626
Så där kan man väl säga att den är helt obefintlig.
Innan jag läste detta så tänkte jag varför skulle man betala så mycket mer för Ilford pappret men efter att ha läst vad du skrev om gulnat papper med epson semi-glossy så förstår jag helt och hållet varför man skulle göra det.
Tidigare har jag endast tyckt papper som har haft ett värde på 0.7 och högre har haft mycket och därför tyckt att Epsons premium serie har varit bra.
Men man lär sig något nytt hela tiden.
Håller på med en sida som ska jämföra olika papper på olika skrivare och bläck.
På denna sida kommer det visas gamut plottar som visar färgrymden.
Dmax ( eller kontrast ratio ) på pappret
Hur mycket vitmedel osv.
Vad tror ni som är intresserade utav olika papper om ett sådant projekt?
Mvh Amin
bstrom skrev:
Skräck och skräck. Kanske lite. Tycker det är trist när en 4 år gammal utskrift gjord med min SP2100 som suttit uppe på en inomhusvägg utan direkt solexponering är markant gulnad. Den är utskriven på Epson Premium Semigloss. Ett fotografi kopierat på Agfa multikontrast FB-papper som hängt brevid är lika fin som ursprungligen. Det är ett barytpapper. Självklart beror det på vad bilden ska användas till om det utgör ett problem med vitmedel -- skriver man ut utställningsbilder som ska hänga över en utställning, men sedan förpassas till en portfolio-mapp så utgör de inga problem. Men vill man att bilden ska kunna hänga oförändrad framme (utan glas...) spelar det mera roll, främst för att vitmedlen tycks dö betydligt snabbare än bläcket. Sedan ska jag erkänna att jag blivit uppmärksam på att gulnaden delvis beror just på vitmedel genom den skräck för vitmedel som finns bland många som skriver på nätet. Det tycks vara en av fine-art-utskrift-nätsfärens stående mantran att optiska vitmedel är av ondo, alltid.
Ska nyansera mitt förra inlägg lite också: stryk "höga" angående innehåller av OBA. Det har bara konstaterats att det innehåller det, inte om det är mer eller mindre än andra papper.
Den lästes noggrant innan inköp! Jag blir fortfarande tagen för var bild jag skriver ut, känns det som ;-) Det är roligt att helt lugnt kunna klicka på print utan att behöva oroa sig för om det blir bra eller ej. Nu hänger det nästan bara på fotografen. Så småningom, om jag känner att jag vill ta ett steg till ska jag fundera på ImagePrint till den, men det får vänta tills ev behov uppkommer och ekonomi tillåter!