Annons

Fine-Art papperstester

Produkter
(logga in för att koppla)
Mikael,
de där pizzahjulsmärkena verkar vara såväl pappers som maskinberoende, tydligast märkbart på stora utskrifter. Jag har en 3800 och har inga problem med mina favoritpapper, Innova FibaPrint och Harman FB Al, men jag vet att andra rapporterat om problem med 3800 av och till med flera av de nya papperna.

Jag trodde jag skulle slippa köpa en kartong papper till som bara blir stående, men det verkar som jag får införskaffa Ilfords Gold Silk Baryta variant också bara för att stilla min nyfikenhet. Eller vi kanske ska byta, jag skickar dig 3 st A4 Harman Gloss FB Al och du skickar mig 3 st A4 Ilford Galerie Gold Fibre Silk? Maila mig om du är intresserad.

Det nya Epson Exhibition Fiber papperet verkar vara en USA variant som heter Epson Traditional Photo Paper i Europa. Enligt en diskussionstråd på LL, så vet inte ens Jeff Schewe om det är samma papper eller inte (Jeff och Andrew Rodney har gjort profilerna till USA varianten http://pixelgenius.com/epson).
 
bstrom skrev:

Det enda sura som gör att jag nog inte kommer att skriva ut på det här pappret med min SP2100 är att den ger pizzahjulsmärken i emulsionen. Kanske en anledning till att titta på ny skrivare -- eller ger Epsons R2400 eller Pro 3800 liknande pizzahjulsmärken? Jag vill kunna producera bilder på papper som detta!

Finns två sätt att bli av med pizzahjulsmärken. Det ena är att köpa en av Epsons/HP:s/Canons storformatsskrivare. Epson, som jag kan bäst, använder inga pizzahjul i skrivare från Pro 4880 och uppåt.

Den andra lösningen är att ta bort hjulen. De är till för att hålla pappret på plats om du skriver ut kantlöst, vilket jag undviker att göra på dessa papperstyper. De är rätt enkla att ta bort och det finns flera instruktioner om hur man gör det om gu googlar lite grann.

Stefan
 
jag upplevde när jag körde epsons skrivare utan rullmatning ofta strul desto tjockare papper desto oftare så fick man svarta hörn på kanter etc med följd av attt små prickar kunde komma varsom helst på pappret.Matningen klarar inte av tjocka papper.
Allt det strulet slipper man med storformatarna när man kör med rullpapper däremot så är det samma strul om man låter skrivarn stå ett par veckor då får man alltid ränder för bläcket har torkat.
Det var samma med dom mindre skrivarna.
Så varje gång man kommer hem efter utlandsjobb så det första man får göra är att köra rengöring.
 
HP Z3100 har många beskrivna problem med pizzahjulmärken i papperet, så det är nog inte bara Epson eller mindre skrivare som har dessa bekymmer.

När det gäller märken i papperet, bläck på kanterna och problem med papperstjocklekar, så är den avgörande skillnaden inte rullpapper, utan att Epsons skrivare från 4800 och uppåt har vacuumhållning av papperet. Detta saknas på de mindre skrivarna och togs bort på 3800, förmodligen för att hålla priset nere.

Genom att motrulla papperet, printa från rätt inmatare, ställa in större platen gap och rätt papperstjockleksinställning för papperet man printar på, kan man oftast få till det ändå.

Får man fortfarande märken i papperet på 3800, trots rätt inställningar, kan man prova att printa från den främre pappersmataren genom att lägga papperet på ca 0,8-1,0 mm pappskiva. Då används inte styrhjulen. Dock begränsas utskriftsbredden något och man kan inte skriva ut kantlöst.
 
jag skulle säga att det är den avgörande skillnaden med rullpapper för kör jag lösa A4 ark i min 7800 skrivare så förr eller senare krånglar det kör jag med rullpapper går det alltid problemfritt.
Har kört skrivare med rullmatning/vaccumsug o skrivare utan rullmatning o det är min erfarenhet.
 
alfin skrev:
...
Tråkigt att inte fler av er vill delge oss era erfarenheter av olika printerpapper. Kanske beror det på att ni inte printar på Fine-Art papper. Eller så beror det på rädsla i största allmänhet för att berätta om och dela med er av era bestämda åsikter.

Hursomhelst, här är lite annan input:

http://www.luminous-landscape.com/reviews/printers/baryta.shtml

Och era egna erfarenheter får ni alltid delge oss andra!

Först tack till alla som har skrivit om sina erfarenheter med utskrifter.

Det finns fler som printar såna papper men väldigt bestämda åsikter om olika papper har jag inte än.

Tänker i alla fall tala om vad mina erfarenheter är så här långt. Jag skaffade min EPSON 2400 i första hand för att få bra svartvita utskrifter och har provat några olika papper.

Museo Silver Rag
Trevlig varmare ton som kanske inte passar till alla typer av bilder. Ganska mycket struktur i ytan.

Permajet Fibre Base Gloss
"Trevligt" papper men inte bättre än Silver Rag egentligen.

Harman Gloss FB AI
Bilderna blir skarpare med det här papperet. Har bara provat sv än så länge vilket ser väldigt bra ut. Blank och jämn yta. Två frågetecken tycker jag finns, dels verkar ytan repas lätt och dels tycker jag det ibland ser lite för kallvitt (smaksak) ut.

Ilford Gold Fibre Silk
Första utskriften gjord idag, svartvitt. Ytan är jämnare än Silver Rag men grövre än Harman. Lite varmare vitt än Harman. Mycket tilltalande.

OT: När man som jag börjar med utskrifter inser man efter ett tag att det finns mycket som ska stämma om utskrifterna ska bli bra. Jag har kommmit till profilerad skärm och tillverkarnas pappersprofiler. Har nu hejdat mig lite innan inköp av belysning med rätt färgtemperatur när jag upptäckte att min skärm inte klarar av 5000K som väl de flesta lampor har. Hur som helst är det kul att kunna skriva ut själv och man gör också fler utskrifter än när man ska skicka till labb.

Så långt har jag kommit, återkommer efter fler utskrifter även i färg.

Har inte haft några problem rullmärken, läste någonstans att det kan hjälpa att ställa in en större papperstjocklek.

P.S Är det någon som vet om YFO i Stockholm har slutat sälja till privatkunder? På deras dörr står det endast kontokunder.
 
Re: Re: Fine-Art papperstester

Martin Gunnarson skrev:När man som jag börjar med utskrifter inser man efter ett tag att det finns mycket som ska stämma om utskrifterna ska bli bra. Jag har kommmit till profilerad skärm och tillverkarnas pappersprofiler. Har nu hejdat mig lite innan inköp av belysning med rätt färgtemperatur när jag upptäckte att min skärm inte klarar av 5000K som väl de flesta lampor har.
Kul att det är fler som testar senaste papperna här! De som ännu inte gjort det utan är vana vid skrivartillverkarnas RC-papper (eller numera tråkigt matta bomullsvarianter!) kommer att bli positivt överraskade när ni provar själva. Sedan finns det säkert fler här med stora erfarenheter som väljer att inte berätta så mycket om sina upplevelser...

Hursomhelst, Mikael och jag bytte lite papper med varandra, så det kommer fler erfarenheter här snart.

Man brukar rekommendera att kalibrera bildskärmen till 6500K, även om betraktningsljuset ligger runt 5000K, om du nu inte tillhör dem som håller på och målar väggarna neutralgrå och måste matcha fullt ut. Dina ögon anpassar sig fint.

Jag har en Soluxlampa, men bättre tror jag hade varit en ljusbox där man kan reglera ljusintensiteten. Priset för en stor sådan står dock inte i relation till nyttan för vanliga dödliga. Se till så att din bildskärm går att reglera ner till 110-130 cd/m2, annars får du större problem än med färgtemperaturen.
 
Så har jag nu också provat Ilford Galerie Gold Fibre Silk. Ett 310g papper som är något varmare än Harman Gloss FB Al och som luktar lika gott av baryt. Papperet är ytbelagt på baksidan på samma sätt som Permajet Fibre Base Royal, vilket gör det extremt plant och lätt att printa med. I vanlig ordning har jag printat den testbild som går att ladda ner från Outback Prints websida.

Priset för Ilfordpapperet i A4 storlek via Scandinavian Photo är 12,70 kr/st jämfört med 18,30 kr/st för Harman Gloss FB Al, så det är väsentligt billigare i inköp och detta är säkert en urvalsparameter för många.

Bilden blir utskriven på Ilfordpapperet inte riktigt lika skarp som på Harmanpapperet. Färgmättnaden är inte riktigt lika djup och separationen mellan de olika gröna nyanserna i testbilden är inte lika tydlig, men det kan vara profilberoende och jag har printat med Ilfords standardprofil, så man får vara försiktig med de slutsatserna. En annan profil kan ge ett annat resultat.

Dock, hade jag läst en lika lyrisk recension om Ilfords barytvariant, likt den jag läste om Harman Gloss FB Al i höstas, ja då skulle jag varit rätt besviken nu efter att själv ha provat papperet. Det finns nog en anledning till att ingen skrivit en lika lyrisk recension om Ilford Galerie Gold Fibre Silk.

Det är säkert ett bra papper och inte minst prisvärt, men det utmärker sig inte på något sätt. Benämningen Silk i namnet säger mer om vad det är frågan om än ordet Baryta, som ger associationer till mörkrumspapper och de egenskaper Harman Gloss FB Al besitter, men förutom lukten är likheterna små.

Ilford Galerie Gold Fibre Silk har en sorts mikroblänk i ytan som påminner om en svag pearl- eller silkyta, ett utseende som det delar med de flesta av de andra papperna som aspirerar på att vara lika riktigt mörkrumspapper.

Just denna effekt var också den största kritiken i Richard Lohmanns review; ”Until recently the only gloss papers available were plastic gloss, luster papers, or newer papers like Crane Silver Rag and FibaPrint Smooth Gloss, which, I believe, have light scattering, distracting surfaces”.

Och det är just detta som jag också tycker skiljer Harman Gloss FB Al från alla de andra. Harman är helt slät i ytan och även om papperet är blankare än Ilford och de andra, så finns inte dessa mikropärlande speglingar i ytan och därför påminner det mer om ett traditionellt silvergelatinpapper från mörkrumstiden än vad Ilfords och de övriga nyare papperna gör.

En av mina andra favoriter, Innovas FibaPrint White Gloss har en mycket gropigare yta, det utger sig inte för att vara ultrasmooth på det sättet och därför blir dess gropighet en sorts attraktiv struktur i ytan snarare än mikropärlande blänk. Därför adderar gropigheten i Innovas White Gloss papper till dess egenskaper, medan de där mikropärlande blänken i de övriga papperna snarast är irriterande på papper som borde vara helt släta.

Därmed behöver jag nog inte undra över hur Hahnemuhles barytvariant är. Från andra tester förstår jag att det papperet saknar barytlukten och ytan är mer strukturerad än Harmans, så det är nog ingen vild gissning att det mest påminner om Hahnemuhle Fine Art Pearl. Om någon här printat med Hahnemuhles barytvariant kan ni väl berätta.

Men visst, i mörkret är alla katter grå och skillnaden på olika fotopapper bakom glas är små, tur att de flesta bilder inte är inramade då!
 
Som framgått ovan har jag och Lars bytt lite papper, så nu har jag fått möjlighet att prova Harman Gloss FB Al på min SP2100. De två "fine art"-papper jag har att jämföra är just Harman-pappret och Ilford Galerie Gold Fibre Silk (IGGFS). Som jag nämnde tidigare var jag positivt överraskad av Ilford-pappret. Nu har jag lite jämförelse. Jag har provat båda två med tre bilder. En dimmig höstbild, en svartvit bild, en testkarta (som Lars nämnt ovan). Mot bakgrund av detta kommer här några tankar om papprena.

IGGFS: Pappret tilltalar mig på de färgbilder jag testat. Tror det är den varmare basen som gör det. Sedan finns det saker som kan orsaka problem. Ytan är ju inte alls lika slät som Harman-pappret. Något jag uppskattar för färgbilder. I alla fall på bilder med lägre kontrast. Å andra sidan blir det inte alls samma känsla av högblankt klassiskt baryt-papper. För svartvita bilder känns det tråkigare. Vidare har pappret en markant skillnad i glans på ytor som tagit emot bläck och de som inte gjort det. Men färgbilder utan helt vita partier medför det här en känsla av att bilden faller in och sitter djupt i pappret, men för svartvitt material förstår ni säkert hur oönskat det här är.

Harman gloss fb al: Underbart svartvitpapper! Det når inte riktigt samma djupa glans som högglanstorkat ilford multigrade fiber varmtonspapper. För färg är det inte heller dåligt, glansen är helt jämn och och upplösningen är bra. När jag jämför de två test-kartorna verkar det vara något bättre teckning i lågdagrarna på detta papper jämfört med IGGFS. När det gäller detaljer är det svårt att särskilja dem. Men på min dimmiga höstbild blir det inte lika livfullt. Så det är kluvet.

Sedan kommer mitt problem. Min SP2100 är inte bra för svartvita utskrifter. Med standardprofilerna ger min skrivare ett lätt magenta-stick som märks tydligt på svartvita utskrifter (har bortsett från det i bedömningen ovan), och så finns det problemen med metamerism. Så ska jag satsa på svartvita utskrifter måste jag skaffa en ny skrivare. För färgbilder fungerar det betydligt bättre och metamerismen ger sig inte direkt till känna. Mot bakgrund av detta och bedömningarna ovan kommer jag nog inte att införskaffa Harman Gloss FB Al, även om jag gärna skulle vilja kunna göra så snygga svartvita bilder som man kan med det pappret. (Får fortsätta anse mig hänvisad till mörkrummet, eller lämna bort digitalbilder)

Ps. I samma veva testade jag även RC-pappret Ilford Galerie Smooth Pearl. Det har en liknande ytstruktur som IGGFS, lyckligt befriad från glans-skillnaden. Å andra sidan ger det inte samma djupa lyster i färgerna som vare sig IGGFS eller Harman gloss. Misstänker att detta papper kommer att ersätta Epson Premium Semigloss för mig, då det har ett trevligare allmänintryck.
 
bstrom skrev:

Sedan kommer mitt problem. Min SP2100 är inte bra för svartvita utskrifter. Med standardprofilerna ger min skrivare ett lätt magenta-stick som märks tydligt på svartvita utskrifter (har bortsett från det i bedömningen ovan), och så finns det problemen med metamerism. Så ska jag satsa på svartvita utskrifter måste jag skaffa en ny skrivare.
Det finns många andra lösningar än att skaffa en ny skrivare. De profiler som hänger med till denna skrivare är inte så lyckade, inte ens de som är direkt gjorda för detta papper. En profil gjord för din skrivare och ditt papper brukar ge ett mycket bättre resultat. Nästa steg är att använda en RIP-lösning. Det finns ett antal olika som fungerar bra för svartvita bilder. Då är din 2100:a alldeles utmärkt för svartvit på matta fine-art papper.

Men när du ska skriva ut på t ex Harman papper får du en stor skillnad mellan denna skrivare och t ex Epson 2400. K3-bläcken i de nya skrivarna fungerar utmärkt tillsammans med dessa papper, vilket inte UltraChrome-bläcket gör.

Stefan
 
stefohl skrev:
Det finns många andra lösningar än att skaffa en ny skrivare. De profiler som hänger med till denna skrivare är inte så lyckade, inte ens de som är direkt gjorda för detta papper. En profil gjord för din skrivare och ditt papper brukar ge ett mycket bättre resultat. Nästa steg är att använda en RIP-lösning. Det finns ett antal olika som fungerar bra för svartvita bilder. Då är din 2100:a alldeles utmärkt för svartvit på matta fine-art papper.

Tack! Egentligen borde vi kanske flytta detta till en annan tråd. Jo, jag har förstått att skrivar-variationen är ganska stor för den här modellen, vilket ju gör att individuella profiler blir nödvändigt. När det gäller RIPar, vilka är privärda för en 2100:a? Och kommer man åt metamerismen med dem?

Men när du ska skriva ut på t ex Harman papper får du en stor skillnad mellan denna skrivare och t ex Epson 2400. K3-bläcken i de nya skrivarna fungerar utmärkt tillsammans med dessa papper, vilket inte UltraChrome-bläcket gör.

Stefan

Ok. Jag får helt enkelt ställa lite olika saker mot varandra här framöver. Ny skrivare mot enbart RIP samt ev. med specialbyggda profiler. Möjlighet att utöka pappersfloran (vilka vill jag skriva på?!). Ev möjligheten att skriva ut större (priset för 2100:an när jag köpte den motsvarar ju ungefär en 3800:a utan bläck idag, och periodvis känns det som att jag byter patron varje gång jag skriver ut nuförtiden (4 bytta bara i helgen)). Och även om standardproflerna till 3800:an är bra kan en RIP och/eller specialbygda profiler vara av intresse. Jag får fundera ett tag helt enkelt och försöka sätta det i relation till mina "behov".

Mikael
 
bstrom skrev:
Tack! Egentligen borde vi kanske flytta detta till en annan tråd. Jo, jag har förstått att skrivar-variationen är ganska stor för den här modellen, vilket ju gör att individuella profiler blir nödvändigt. När det gäller RIPar, vilka är privärda för en 2100:a? Och kommer man åt metamerismen med dem?

Jag själv använder och säljer en som heter ImagePrint :)

Stefan
 
bstrom skrev:
Ev möjligheten att skriva ut större (priset för 2100:an när jag köpte den motsvarar ju ungefär en 3800:a utan bläck idag, och periodvis känns det som att jag byter patron varje gång jag skriver ut nuförtiden (4 bytta bara i helgen)).
Jag räknade på det en gång och det visade sig att om du köper en Epson 2400 och lika mycket bläck som du får med till Epson 3800, så betalar du mer för den 2400 och bläck än du gör för Epson 3800.

Stefan
 
stefohl skrev:
Jag räknade på det en gång och det visade sig att om du köper en Epson 2400 och lika mycket bläck som du får med till Epson 3800, så betalar du mer för den 2400 och bläck än du gör för Epson 3800.

...och då bläcket till R2400:an är ca 20% billigare än till 2100:an där Epson just höjde priset med 10% trots fallande dollar-kurs. Ja, jag får fundera lite.

Mikael

Ps. Angående ImagePrint anade jag att jag skulle få det svaret av dig! :)
 
bstrom skrev:
När det gäller RIPar, vilka är privärda för en 2100:a? Och kommer man åt metamerismen med dem?
Förmågan hos Epson 2100 att skriva ut neutrala svartvita fine art bilder på matt papper blev ju berömd tillsammans med Colorbytes ImagePrint RIP. Det finns en Liteversion för den skrivaren som är lite billigare. Se www.profiler.nu och www.colorbytesoftware.com.

bstrom skrev:
Och även om standardproflerna till 3800:an är bra kan en RIP och/eller specialbygda profiler vara av intresse.
Jag köpte aldrig ImagePrint när jag hade behövt den tillsammans med min Epson 2100, utan skaffade IP först när jag köpt Epson 3800.

Dock är skillnaden mellan IP och en bra profil via Epsons drivrutin för 3800 (och 4800 som jag testat) relativt liten. Det går att printa 16-bitarsfiler och tonövergångarna är jämnare och man kan få till bättre detaljteckning i lågdagrarna, men kvalitetsvinsten är inte uppenbart dramatisk med de senaste Epsonskrivarna.

Jag har ännu inte gjort någon egen profil via IP, möjligen att det blir tydligt mycket bättre jämfört med Colorbytes profiler, men samtidigt mister man ju då ett av argumenten för IP, nämligen alla profiler som följer med för alla olika papper.

Kanske ska tillägga att ovan naturligtvis är min högst personliga uppfattning utifrån ett amatörfotografperspektiv och med 3800. Med Epson 4800 och större kan man spara in kostnaden för ImagePrint genom att slippa byta bläck (Phatte black lösning) och om man printar professionellt är nog IP’s layoutlösning och övriga finesser ovärderliga.
 
alfin skrev:
Dock är skillnaden mellan IP och en bra profil via Epsons drivrutin för 3800 (och 4800 som jag testat) relativt liten. Det går att printa 16-bitarsfiler och tonövergångarna är jämnare och man kan få till bättre detaljteckning i lågdagrarna, men kvalitetsvinsten är inte uppenbart dramatisk med de senaste Epsonskrivarna.
När det gäller svartvit tycker jag att det är skillnad, den lösning som finns för svartvita bilder i Epsons drivrutin har jag inte så goda erfarenheter av. Men så är jag partisk.

Stefan
 
Nu är jag mer eller mindre diskad från fiber-lookalikepapprena eftersom min HP B9180 gör pizzahjulsmärken på blankt papper, men kanske kan jag kommentera lite kring matta papper.

Mitt favoritpapper just nu för svartvitt på HP-skrivaren (endast svart/grått bläck) är Hahnemühles White Etching 268 g. Aningens varm bas (inte som German Etching), medium gräng. Bilderna blir något kalla gentemot den varma basen, men jag upplever endast sällan att bilden blir grön, vilket kan hända med ett neutralt/kallt bläck (eller silver) mot svagt gul pappersbas.

Jag har inte utrustning för att göra regelrätta tester, ej heller direkt tid och lust, utan jag skriver ut mindre provlappar och justerar lite smått tills jag är nöjd, och skriver sen ut i rätt storlek.

För färg tycker jag White Etching Satin är jättefin. Gillar verkligen den nästan "metalliclackade" känslan man får pga Hahnemüles Satin-yta.

För färg har jag också testat HMs Photo Rag Satin, som funkar jättebra, men det är lite kallt för min smak.

Ett papper jag inte kan rekommendera är Breathing Colors "Elegance Smooth". Proppfullt med OBA (verkar det som) och ganska låg D-Max om man jämför med Hahnemüles varianter. Det har en äggskalsliknande finish som kunde varit jättefin, men jag upplever att bläcket "kakar" sig och tar upp andra aspekter i pappersytan. Bilden ser något krackelerad ut. Jag har testat med både färg och svartvitt utan övertygande resultat.

De blanka papper jag testat och fått pizzahjulsmärken på är Innova Fibaprint Ultrasmooth Gloss, HM Photo Rag Pearl, HM Fine Art Pearl och HP Advanced Photo Paper Glossy.
 
Henning,
kul med lite kommentarer kring matta papper också. De hör ju också hemma bland fine-art.

timeUnit skrev:

De blanka papper jag testat och fått pizzahjulsmärken på är Innova Fibaprint Ultrasmooth Gloss, HM Photo Rag Pearl, HM Fine Art Pearl och HP Advanced Photo Paper Glossy.

Intressant med en skrivare som ger pizzahjulsmärken på tillverkarens egna papper. Det får mig nog att stryka B9180 bland potentiella framtida ersättare för min Epson SP 2100:a.
 
bstrom skrev:
Intressant med en skrivare som ger pizzahjulsmärken på tillverkarens egna papper. Det får mig nog att stryka B9180 bland potentiella framtida ersättare för min Epson SP 2100:a.

Ja visst är det knäppt! HP var mycket tråkiga att ha att göra med i detta ärendet. De tyckte det "skulle vara så". De mycket fina människorna på Scandinavian Photo bytte dock ut min skrivare mot en helt ny, med exakt samma problem. Jag tror att HP fixar detta på kommande modeller, och kanske är det redan löst på Z3100, även om så inte verkar fallet helt och hållet. Z3100 verkar vara en fantastisk skapelse i alla övriga hänseenden. Drömmer lite om en sån i smyg. ;)
 
ANNONS